Poprvé po dvaceti letech se zdá, že Čína již není hnacím motorem světové poptávky po ropě, což je pro mnoho obchodníků a vedoucích pracovníků, kteří se tento týden sešli na ropné konferenci APPEC v Singapuru, neprobádaná oblast.
Zpomalení čínské ekonomiky je hrozivé, její trh s nemovitostmi je v útlumu a spotřebitelská důvěra je slabá. Když k tomu připočteme strukturální změny způsobené stárnutím populace, přechod na energetiku a model růstu, který se méně opírá o velkou infrastrukturu, je to pro ropu špatná zpráva. Pro obchodníky s ropou a analytiky to znamená velkou korekci.
„Vedl jsem interní diskusi se svými obchodníky. Položil jsem jim jednu otázku - jak dlouho obchodujete? Řeknou, že 10 let,“ řekla Janet Kongová, výkonná ředitelka společnosti Hengli Petrochemical International obchodující s ropou v rámci jedné z největších soukromých čínských rafinerií. „Moje odpověď zní, že jste ve skutečnosti neobchodovali ve světě, kde Čína není býčím faktorem.“
Zdroj: Bloomberg
Vývoj Číny v největšího světového dovozce ropy podporoval ceny ropy po celá desetiletí a poskytoval obchodní příležitosti obchodníkům od Šanghaje po Dubaj a Londýn. Tolerance k nízkocifernému růstu HDP, který letos nedosáhl ani 5 %, však ztěžuje jeho udržení.
Neformální průzkum agentury Bloomberg mezi deseti analytiky a obchodníky na okraj Asijsko-pacifické ropné konference ukázal, že spotřeba ropy v Číně by v roce 2025 neměla vzrůst o více než 300 000 barelů denně. To je asi o 25 % méně, než uvádějí poslední prognózy Mezinárodní energetické agentury a Organizace zemí vyvážejících ropu.
Průzkum ukázal, že v letošním roce se očekává rozšíření o 200 000 barelů denně.
Respondenti, kteří si přáli zůstat v anonymitě, protože jejich názory nejsou veřejné, uváděli vyšší rozšíření elektromobilů, stálý nástup nákladních vozidel na zkapalněný zemní plyn a vládní omezení dovozu ropy a vývozu pohonných hmot. Peking má také málo volných skladovacích kapacit, aby mohl rozšířit své strategické zásoby ropy.
„Poločas života"
„Ze strukturálního hlediska se nyní zdá, že Čína nebude takovým gigantem pro poptávku po ropě a možná i po jiných komoditách, jakým bývala,“ uvedli analytici společnosti Energy Aspects Ltd., včetně Amrita Sena a Livie Gallaratiové, ve své zprávě ze začátku tohoto týdne, “zůstáváme přesvědčeni, že vláda nedopustí kolaps hospodářského růstu, ale růst bude v dohledné budoucnosti nepochybně nevýrazný.“
Další účastníci veletrhu APPEC, včetně Konga ze společnosti Hengli, uváděli měnící se charakter poptávky po ropě. Chemické suroviny pro výrobu produktů, jako jsou vlákna, představují třetinu celkové spotřeby země - přibližně 5 milionů barelů denně - a tento podíl může vzrůst, protože silniční doprava se stává ekologickou. Tyto produkty však mají mnohem delší „poločas rozpadu“ než paliva, uvedl Kong, což znamená, že se časem rafinuje méně ropy.
Každoroční akci v Singapuru, která je největší asijskou konferencí o ropě, zastínily problematické vyhlídky Číny. Vzhledem k tomu, že ropa Brent se pohybuje blízko 71 dolarů a druhá největší ekonomika světa vykazuje jen málo známek brzkého oživení, obchodníci a rafinerie se připravují na nižší zisky.
Přesto se rafinérská kapacita v Číně stále zvyšuje. Rozšíření rafinerií Zhenhai společnosti China Petrochemical Corp. a Daxie společnosti Cnooc Ltd. a zcela nové zařízení na zelené louce společnosti Shandong Yulong Petrochemical Co. zvýší celkovou kapacitu o 740 000 barelů denně.
Podle obchodníků a analytiků oslovených agenturou Bloomberg se však světový spotřebitel ropy č. 2 bude muset spokojit s mírou zpracování pod 70 %.
Pohyblivé písky
Ne všichni označují čínskou spotřebu fosilních paliv za vrcholnou - nebo odepisují potenciál Pekingu pro zvýšení růstu. Hlavní ekonom skupiny Trafigura Saad Rahim uvedl, že v Číně stále přibývá 8 až 9 milionů nových vozidel se spalovacími motory ročně.
„Pokud přibývají nová vozidla, nepřipadá mi to jako vrchol,“ řekl. Jiní se shodují, že stále existuje prostor pro růst, a to i v prostředí méně náročném na komodity.
„Pokud se čínská ekonomika zlepší, uvidíme více diskrétních jízd,“ řekl Sri Paravaikkarasu, ředitel tržní analýzy ve společnosti Phillips 66 International Trading. „Všichni bychom však měli přijmout pomalejší růst poptávky ze strany Číny v příštích letech.“