
IPO - zkratka z anglického Initial Public Offering. Představuje termín pro primární veřejnou nabídku akcií spojenou se vstupem na burzovní trh. Jde vlastně o vstup firmy na burzu, díky kterému se začnou akcie firmy obchodovat na trhu cenných papírů.
Důvodem k provedení IPO může být buď navýšení kapitálu, prodej části akcií v držení původních vlastníků, nebo kombinace obou uvedených procesů. Investoři získají záruku likvidity vložených prostředků, jelikož veřejně obchodovatelné cenné papíry jsou na burze rychle a snadno zpeněžitelné.
Veškeré záležitosti související s úpisem jsou definovány v tzv. prospektu. Prospekt je kombinací právního popisu emise a představení firmy potenciálním investorům. Jedná se velmi obsáhlý dokument, který bývá schválen a uveřejněn zpravidla den nebo dva před začátkem tzv. upisovacího období. Upisovací období trvá zpravidla 7-14 dní a během něj mohou zájemci o akcie emitenta podávat své objednávky.
Vlastní IPO začíná oznámením emitenta, že se IPO uskuteční (tzv. Intention to Float). ITF předchází mnoho kroků, které emitent musí provést, aby uměl zhodnotit, zda IPO může splnit jeho představy. Objemově větší část poptávky tvoří institucionální investoři, emise je ale obvykle nabízena i retailu.
Dokud není vydaný prospekt, investoři o úpisu nemají v podstatě žádné konkrétní informace. Zájemci z řad retailu by si tuto skutečnost měli uvědomit zejména v souvislosti s různými "nabídkami" , které se před úpisem objevují. V průběhu upisovacího období probíhají pro retailové investory tzv. roadshow, za účasti managementu a manažera emise, které představují vybraným zájemcům parametry IPO.
V poslední den upisovacího období se uzavírá objednávková kniha. Na základě poptávky se pak určuje cena a míra alokace. Následně akcie vstupuje na sekundární burzovní trh.
Podrobnější informace o IPO naleznete také na stránce
IPO pro firmy.