1600 zaměstnanců, tržby přes 3,5 miliardy korun a export do více než 70 zemí světa. Taková je aktuální bilance přerovské Meopty, která patří k nejtradičnějším průmyslovým značkám Česka. Její kořeny sahají až do roku 1933 a v průběhu času se stala synonymem pro dalekohledy, armádní optiku nebo kinoprojektory. Nyní ovšem firma, patřící česko-americké rodině Rausnitzových, prochází důležitou proměnou. Svět a technologie se nezadržitelně řítí kupředu, a Meopta se tak čím dál více soustřeďuje na oblast polovodičů, zdravotnictví nebo vesmírné technologie. „Meopta je dnes především technologická společnost. Naši produkci a know-how potřebuje a nadále bude potřebovat celý svět, což je mimochodem velká příležitost pro šikovné a pracovité lidi,“ říká majitel Gerald Rausnitz.
Když se ohlédnete za loňským rokem, jak jste dopadli?
Gerald Rausnitz (GR): Obstáli jsme. Na každé krizi se ukážou silné, ale především slabé stránky firmy, tou naší byla bezpochyby rychlost a efektivita. Museli jsme v krátkém čase učinit několik zásadních a nelehkých rozhodnutí, jak pro vedení firmy, tak pro zaměstnance. Již nyní se ukazuje, že přijatá opatření byla správná a jejich výsledkem je zdravější, chytřejší firma.
Vyplývá z toho nějaké ponaučení?
GR: Ano. Na trhu mohou být dlouhodobě úspěšné pouze ty firmy, které jsou na špičce jak technologicky, tak z pohledu řízení provozů a procesů. Logistika, skladové zásoby, objednávky, kvalita… To všechno jsou disciplíny, které když vyladíte, umožníte technologické části firmy, aby opravdu excelovala a poskytovala klientům ty nejlepší služby a produkty včas a v top kvalitě.

Pocházíte z Ameriky, jste rodák z Manhattanu. Co vás přivedlo do Přerova?
GR: Z Ameriky jsem přišel se svým strýcem Paulem, který po válce z Československa emigroval a po revoluci se rozhodl částečně se sem vrátit a začít zde podnikat. Meoptu jsme si zamilovali, pomohli jí překonat porevoluční těžké časy, kdy přišla o většinu vojenských zakázek pro země bývalého sovětského bloku, a nakonec jsme ji koupili. Paul bohužel na podzim roku 2018 zemřel, takže dnes Meoptu spoluvlastním se svým synem Davidem. Společně se snažíme na Paulův odkaz navazovat a zároveň firmu neustále posouvat tak, aby obstála i v 21. století.
Kdybyste měl srovnat zkušenosti z podnikání v USA a v Česku, kde vidíte největší rozdíly?
GR: Američané mají něco, co se dá nazvat podnikavým duchem. Dokážou vidět věci, které ještě neexistují. A to mi občas v Česku chybí. Taková ta byznysová dravost a (ne)zdravá sebedůvěra. Jsou tady skvělí, šikovní a velmi chytří lidé s výjimečným know-how, které ale občas neumí zcela prodat. Musíte je neustále povzbuzovat v tom, že je možné dosáhnout ještě něčeho většího a lepšího.
Kdybyste měl popsat, co je dnes Meopta a kam míří, co byste řekl?
GR: V první řadě jsme výrobci speciálních průmyslových aplikací, které jsou doslova ušité na míru danému zákazníkovi. Máme fantastickou zkušenost s výzkumem a vývojem, jsme absolutní špička ve výrobě optiky, což nás odlišuje od jiných firem. Zároveň jsme opravdu dobří konstruktéři a experti na jemnou mechaniku. To, že dokážeme navrhnout a sestavit velmi složitá a unikátní zařízení, je naší hlavní výhodou. Naši největší zákazníci jsou z oblasti zdravotnictví a polovodičového průmyslu, digitální projekce, vojenské techniky, vesmírných aplikací atd.

Meopta má ale i důležitou americkou divizi, je to tak?
GR: Meopta USA je samostatná entita, která má s přerovskou Meoptou společného vlastníka. Hlavní důvod, proč jsme v USA, je armáda a obranný průmysl. V Americe to funguje tak, že pokud v tomto odvětví chcete podnikat, musíte tam fyzicky být. Naše výroba má zhruba padesát tisíc metrů čtverečních a zaměřuje se například na dodávky periskopů pro armádní tanky či letecký průmysl.
Pro řadu lidí je Meopta synonymem pro dalekohledy, výukové projektory nebo armádní optiku. Jakou roli hrají tyto produkty v současném byznysu?
GR: Česko potřebuje mít podnik, který vyrábí armádní optické produkty. Meopta proto bude mít tuto část výroby i nadále, ale půjde o nízká procenta z celkových tržeb. Je to méně, než bývalo kdysi, jelikož rosteme v jiných oblastech. Ruční optická technika, jako jsou dalekohledy, spektivy a puškové zaměřovače, zůstane také na aktuální úrovni.
Našim pilířem jsou a budou průmyslová řešení. Dám vám pěkný příklad. Přijde za námi zákazník s tím, že potřebuje pomoci s výrobou displejů pro mobilní telefony a jejich fungováním nebo že potřebuje vyvinout lepší obrazovku pro televize s vyšším rozlišením. My jim navrhneme a přineseme řešení, oni jej pak budou vyrábět. My budeme stát v pozadí za velkými firmami, budeme jim pomáhat a těžit z toho.
To je ale velká změna. Z producenta vlastních výrobků se posunete spíš do role dodavatele řešení na míru pro jiné podniky.
GR: Přesně tak to je a bude. Naší rolí bude dělat z technologií budoucnosti technologie dneška.