Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Proč VW prodává svůj ID.3 v Číně za poloviční cenu?

Víkendář: Proč VW prodává svůj ID.3 v Číně za poloviční cenu?

14.10.2023 8:20
Autor: Redakce, Patria.cz

DW News tvrdí, že elektromobil ID.3 od Volkswagenu se v Německu prodává přibližně za 32 tisíc dolarů, zatímco v Číně zhruba za poloviční cenu. Co je důvodem takového rozdílu? Podle DW News se Volkswagen v Číně pustil do cenové války, a to ve snaze udržet svůj podíl na tomto trhu. Konkurence v této zemi totiž přituhuje a jsou to zejména zahraniční automobilky, kdo ztrácí na prodejích a podílu na trhu.

Podle DW News má ID.3 v Číně také velmi negativní recenze a čínské automobilky přicházejí na trh se svými novými modely. A to nejen pro Čínu samotnou, ale i pro trhy globální. To vše pak má za sebou dlouholetý vývoj, který DW News popisuje od počátku sedmdesátých let. Tehdy Čína nutně potřebovala rozvinout svůj automobilový průmysl a otočila se tudíž právě k Německu. Konkrétně tak, že „jednou se v továrně Volkswagenu prostě objevil předem neohlášený člen jedné čínské delegace“.

„Čína chtěla tehdy hlavně nákladní vozy a autobusy, lidé si automobily nemohli dovolit“ a VW se spoluprací souhlasil kvůli tomu, o jak velký trh se potenciálně jednalo. Jedinou další společností ze zahraničí, která začala s Čínou spolupracovat, byl Jeep, ale ten na rozdíl od VW neuspěl. Jeho model Santana se stal dominantní u taxíků, které byly v popředí rozvoje trhu s osobními vozy v této zemi. Následně pak přišel její celkový prudký ekonomický rozvoj, se kterým se zvyšovaly i prodeje aut.

Po Volkswagenu se do Číny postupně vydaly automobilky jako Ford či Toyota, ale podle DW News nedosahovaly takového úspěchu jako německá firma. Ta měla i po roce 2000 stále přibližně 50% podíl na domácím trhu a těžila z pozice, kterou si tu vybudovala. Řada lidí se dokonce kvůli počtu těchto vozů na silnicích domnívala, že jde o domácí společnost. I finanční výsledky VW se stále více odvíjely od toho, jak si firma vede v Číně, což zase záviselo na úspěšnosti jeho modelů na tomto trhu. Až donedávna přitom šlo v absolutní většině o auta se spalovacími motory.

Čína také chtěla mít vždy vlastní automobilky a auta, ale na poli spalovacích motorů se jí nedařilo. Až v roce 2001 přišla se změnou své strategie a začala financovat výzkum a vývoj v oblasti elektromobilů a baterií. Situace nabrala na obrátkách tímto směrem po roce 2008, mimo jiné díky vládní podpoře při nákupu elektromobilu a díky provázání výroby těchto vozů s taxislužbami. Trh začal rychleji růst a získávat na kritické velikosti, kdy mohly vznikat celé výrobní vertikály začínající od těžby potřebných surovin.

Na elektromobily se tak začala zaměřovat řada firem včetně BYD, která předtím vyráběla baterie do mobilních telefonů. To vše za mohutné podpory vlády, která zahrnovala dotace, nákupy elektromobilů či lehčí přístup k externímu financování. Ani levný kapitál ale nějakou dobu nestačil na to, aby domácí produkce dosáhla takové kvality, aby byla schopná globální konkurence, tedy například konkurovat vozům od Tesly. To se ale začalo měnit ve chvíli, kdy čínská vláda povolila americké automobilce, aby postavila v zemi svou vlastní továrnu.

Tesla podle DW News zvedla konkurenční standard na čínském trhu a přinesla do této země značku, kterou domácí spotřebitel považuje za americkou ikonu. K tomu se zvedl i standard pro domácí dodavatele, kteří tak nyní dodávají kvalitnější komponenty i pro čínské automobilky. Posunuli se tak od výroby levných komponentů směrem k vyšší kvalitě a prémiovosti.

Zdroj: DW News

 

Čtěte více:

Víkendář: Sny o renesanci výroby v USA a globální konkurenceschopnost amerických automobilek
01.10.2023 8:16
Mzdy a odměny běžných zaměstnanců v amerických automobilkách dlouho za...
Perly týdne: Čína v exportu aut předhání Německo a velké technologické firmy požadují po vládě regulaci umělé inteligence
06.10.2023 12:59
Čína se během relativně krátké doby dostala v expertech automobilů pře...
Víkendář: JPMorgan na akciích „poněkud negativní“
07.10.2023 8:37
Marko Kolanovic z JPMorgan je podle CNBC jedním z nejlepších stratégů,...
Víkendář: Pokud nepřijde recese, nahoru půjde podle Kolanovice zejména to, co doposud zaostávalo
08.10.2023 8:18
Americké akcie nemusí nutně oslabovat, ale jejich současná atraktivita...
Evropa po opatrném pondělí touží zamířit výše. Futures naznačují solidní úvodní zisky. Country Garden nesplatí dluhy
10.10.2023 8:55
Akciové trhy v Evropě po velmi opatrném pondělku v souvislosti útoku H...
Tržby luxusního koncernu LVMH stouply o devět procent, po pandemii růst zpomalil
11.10.2023 8:22
Tržby luxusního koncernu LVMH ve třetím čtvrtletí meziročně stouply o ...
Perly týdne: Globální kvantitativní utahování v plném proudu, vyšší sazby po delší dobu a nezájem o elektromobily
13.10.2023 11:59
Yahoo Finance informuje o svém novém průzkumu, podle kterého 57 % dotá...

Váš názor
  • typicky evropské svinstvo
    16.10.2023 5:59

    vzala VW zní takto: "Čína je dobrý trh a nám se vyplatí prodávat ten předražený krám za půlku." V EU nám ty elektroauta naříděj, takže zákazník má výběr buď mezi drahým a nebo ještě dražším autem, tudíž si s evropským klientem může VW vytřít zadek. Jako zákazník už nemám důvod být loajální žádné evropské značce. Když je pro vás čínský klient důležitější, prodávejte svoje krámy tam a my budeme kupovat ty lepší čínský elektromobily. nazdar.
    Vilém
    • Re: typicky evropské svinstvo
      16.10.2023 12:13

      Já bych řekl že jako menšinový podílník v čínské firmě tam o ničem nerozhodují. Měli dodat znalosti a výrobní technologie střádané v Evropě 100 let a to je vše. Sbohem
      HenryFord
    • Re: typicky evropské svinstvo
      16.10.2023 8:01

      Zákazník nemá důvod být věrný žádné značce. To není žádný objev.
      Orangutan
      • orangutan
        16.10.2023 8:43

        A to těm zákazníkům přikážes, nebo jsi přesvědčen, že všichni uvažuji jako ty?
        kat
    • Re: typicky evropské svinstvo
      16.10.2023 6:49

      Takhle v praxi fungují tzv. "evropské hodnoty".
      kat
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu