Zatímco řada zemí EU ještě nestihla dát do kupy statistiky z reálné ekonomiky za únor, k dispozici jsou už březnová tvrdá data z evropského automobilového trhu. Podle dnes zveřejněných výsledků se registrace nových vozů v EU meziročně propadly o 55 %, respektive téměř o 700 tisíc vozů. Na vině je nástup korona-krize, který vedl k uzavírání autosalonů a celkově přesměroval pozornost zákazníků úplně jiným směrem.
Asi nepřekvapí, že tvrdě byly zasaženy země nejvíce postižené pandemií koronaviru. Na prvním místě tak skončila Itálie (-85 %) následovaná Francií (-72 %) a Španělskem (-69 %). Téměř 38 % si odepsal i největší evropský trh – Německo. Pro úplnost snad jen můžeme dodat, že Británie, která už ve statistikách stojí mimo EU, vykázala propad o 44,4 %. Pokud bychom se podívali na výsledky jednotlivých výrobních skupin, tak nejvíce zasaženým je Fiat (FCA -77 %), Peugeot (PSA -68 %) a Renault (-68 %). VW jako největší evropský výrobce udal na trhu o 42 % méně než loni v březnu a Škoda Auto jako nejvýznamnější tuzemský producent o necelých 39 %.
Tristní čísla z automobilového trhu nejsou s ohledem na již dříve avizované výrobní odstávky až tak překvapivá. Na druhou stranu dávají tušit drtivý dopad korona-krize na automobilový průmysl, který je i ve velkých zemích EU významným tvůrcem HDP, byť ne třeba tak zásadním jako v ČR. V každém případě však lze už nyní říct, že do recese vstoupily evropské země už na konci prvního kvartálu letošního roku. A ČR nebude s ohledem na odstávky – nejen v autoprůmyslu – výjimkou.
Vzhledem k tomu, že i když první automobilky hlásí návrat k výrobním pásům, tristní čísla můžeme očekávat i za duben. Budou pravděpodobně v řadě případů ještě horší než ta březnová, a tak nelze předpokládat, že by se automobilkám podařilo do konce roku vykompenzovat stávající propad a vrátit se jen tak lehce k dřívějšímu normálu. Cestu k němu sice může urychlit například diskutované šrotovné v Německu, nicméně zůstane stále velkou otázkou, jak se k nákupům nových osobních automobilů budou stavět firmy investující do svých čtyřkolových flotil a jak se bude dařit zvyšovat export na mimoevropské trhy. Zájem domácností o nová auta bude totiž až třetí v řadě. Automobilový průmysl tak v době, kdy má pod hrozbami extrémních pokut zelenat, dostal další ránu, z níž se bude dlouho vzpamatovávat.
*** TRHY ***
CZK a dluhopisy
Koruna během včerejšího odpoledne – stejně jako ostatní měny v regionu – lehce ztrácela a postupně se propracovala až k hranici 27,20 EUR/CZK. Stejně tak jen mírné pohyby výnosů zaznamenal i dluhopisový trh, i když stát pokračoval v masivním emisním tažení. Jen tento týden se tak Ministerstvu financí podařilo získat na finančních trzích dalších téměř 90 mld. korun. Z toho 69 mld. na dluhopisovém trhu, kde největší úspěch zaznamenala emise dvouletého papíru (prodáno 33 mld.), a na skoro 21 mld. si MF přišlo prodejem půlročních státních pokladničních poukázek. Od začátku letošního roku se na českém trhu podařilo upsat dluhopisy za více než 280 mld. korun a další 102 mld. si MF půjčilo ve formě státních pokladničních poukázek, z nichž dvě třetiny budou splatné až v příštím roce. Ministerstvo tak úspěšně pokračuje v budování likviditního valu, který bude potřebovat na pokrytí expandujícího schodku státních financí.
Zahraniční forex
Ani další série špatných čísel z USA neměla na kurz eurodolaru zásadnější vliv a ten zůstává v relativně úzkém intervalu 1,08-1,09. Další katastrofální nárůst počtu nezaměstnaných v USA na týdenní bázi implikuje, že míra nezaměstnanosti byla již v dubnu dvouciferná a trhem zásadněji nepohnula, neboť ten se již koncentruje na znovuotevření ekonomiky, na které tlačí jak prezident Trump v USA, tak třeba kancléřka Merkelová v Německu. Zprávy o tom, že s koronavirem se lze vypořádat navíc podporují informace o úspěšnosti léku Remdesivir a o enormně narůstající kapacitě bleskově testovat. To platí zejména pro USA, čímž země začíná smazávat náskok Evropy ve vypořádávání se s epidemií, což by mohlo mít důležité makro důsledky s implikacemi i pro eurodolar.
Ropa
Ropa Brent se drží v těsné blízkosti 28 dolarů za barel a příliš nereflektuje na včerejší verbální intervence ze strany Saúdské Arábie a Ruska zdůrazňující připravenost dále stabilizovat ropný trh. Otázkou totiž zůstává, co dalšího může vlastně OPEC+ v tuto chvíli nabídnout, neboť o víkendu přijaté rekordní produkční škrty v rozsahu 9,7 mil. barelů denně se zdají maximum možného. Při pohledu na kolabující ropnou poptávku (odhadem o 25-30 mil. barelů denně) je navíc zřejmé, že ani hypotetické a jen těžko představitelné zdvojnásobení těžebních škrtů by tržní bilanci nedokázalo vyrovnat. Jinak řečeno, dokud se nezačnou rozvolňovat striktní karanténní opatření napříč světem a nedojde k oživení ropné poptávky, jakékoli myslitelné škrty kartelu OPEC+ nebudou s to rebalancovat trh a zajistit postupný růst cen ropy.
Akcie
Akciové futures v noci vyskočily o více než 3 % v reakci na zprávy o tom, že jednak Boeing příští týden opět rozjede výrobu a jednak, že lék Remdesivir zaznamenává výrazné úspěchy s léčbou pacientů těžce zasažených koronavirem. Nicméně stejně jako včera i dnes bude pokračovat výsledková sezóna.
Včera se v zámoří dařilo převážně technologickému indexu Nasdaq, který zakončil obchodní seanci 1,7 % v plusu. Industriální Dow Jones takový úspěch neslavil, přesto včerejší den skončil 0,2 % v zeleném. Nejširší index S&P500 se potom pohyboval většinu dne kolem nuly, v závěru se ale vzmohl na zisk 0,6 %. Online obchod Amazon (+4,4 %) a streamovací služba Netflix (+2,9 %) profitují ze současné situace, kdy je mnoho osob globálně odkázáno k pobytu ve svých domovech. Díky tomu se včera oběma těmto společnostem podařilo překonat svá historická maxima. Nízkou cenou ropy byl zasažen energetický sektor, který včera odepsal 4 % a stal se tak suverénně největším propadákem na zámořském trhu.