Nápojářský gigant se snaží zeštíhlet, plán si ale vybírá daň na firemních výsledcích. Výrobce nealko nápojů dnes vykázal další pokles kvartálních tržeb a zisk, který zaostal za odhady. Akcie se před řádnou obchodní seancí v USA vydaly dolů, naposledy ztrácely zhruba 0,3 procenta.
Zisk na akcii za první tři měsíce roku dosáhl 0,43 dolaru, odhad trhu byl o jeden cent vyšší.
Společnost v současné době prochází změnami v nejvyšším vedení. S křeslem generálního ředitele se loučí Muhtar Kent, kterého 1. května vystřídá nynější provozní ředitel James Quincey.
pod Kentovým vedením "hubla" a zbavovala se stáčíren po celém světě. Cílem firmy je soustředit svoje aktivity, koncentrovat se vývoj nových nápojů a na prodej ingrediencí – a potažmo posílit ziskovost.
Právě to si ale vybírá daň na výsledcích firmy. Tržby se ve sledovaném kvartálu snížily o 11 procent na 9,118 miliardy dolaru. Pokles tak zaznamenaly již osmé čtvrtletí za sebou, překonaly však očekávání analytiků, nastavené na 8,874 miliardy. nabízí vysvětlení v podobě negativního dopadu právě strukturálních změn. Kurzové změny měly na tomto poklesu pouze jednoprocentní vliv.
Strategií Coca-Coly je zaměřit se na růst zisku spíše než na prodané objemy. Společnost se tudíž orientuje na menší plechovky a láhve, u kterých si může účtovat vyšší ceny než u větších balení. To je také součástí vize nadcházejícího CEO Quinceyho, který počítá mimo jiné s tím, že firma zvedne tržby z prodeje produktů v menších baleních. Více by měl generovat také prodej nesycených nápojů s nula kaloriemi, stojí v dnešním prohlášení.
Daň na sodovku
Nápojářským obrům jako Cola-Cola nebo její konkurent aktuální situace moc nenahrává. Zákazníci se od tradičních nealko nápojů odklánějí (psali jsme ZDE) a firmy se snaží rozšířit nabídku produktů o jiné nápoje, než je kola. Dalším problémem je tvrdší regulace. Filadelfie loni jako první velké město v USA zavedla daň z nealko nápojů, a podobná opatření plánují i jinde.
Nastupující CEO Quincey hodlá v transformaci pokračovat. Skupina podle něj mění růstový model tak, aby lépe odpovídal změnám v preferencích zákazníků. „Tyto změny portfolia pomohou našim spotřebitelům zmírnit množství konzumovaného přidaného cukru,“ uvedl mimo jiné v dnešním prohlášení.
Akcie klesly za uplynulý rok o více než 3 procenta. Letos jsou ale zatím v zisku zhruba 4,5 procenta. Vývoj akcií za poslední rok do pondělí 24. dubna je vidět na spodním grafu, horní ukazuje srovnání s akciemi .

Zdroje: , Patria.cz, Bloomberg, CNBC