Alojz Ryšavý prodává diamantové šperky již více než dvacet let. Většinou Čechům, ale první obchody již otevřel i v USA. Zásadní je pro něj kvalita.
Majitel luxusního klenotnictví ALO diamonds Alojz Ryšavý začal první šperky prodávat už v roce 1995, tedy ve svých devatenácti letech. „Tehdy to byly hlavně jednoduché
prstýnky, které jsme se snažili udat ve velkoobchodech,“ vzpomíná. Dneska šperky jeho firmy, v níž pracuje přibližně 300 lidí, dobývají svět. Část výroby se soustředí
na trh ve Spojených státech, kde ALO otevřelo první dva obchody a chystá se otevřít třetí. Jaký vkus mají zákazníci v Evropě, v USA či v Asii? A jak hýbou s cenami surovin události, jako bylo
zvolení Donalda Trumpa?
Patria Online: Jak jste tehdy v roce 1995 s výrobou šperků začínal?
Těsně po revoluci jsem studoval střední školu klenotnickou v Praze a hned po škole jsem nastoupil do klenotnického družstva. Byl to státní podnik, který ovšem po roce zkrachoval.
Pro mě to ale byla skvělá příležitost. Začal jsem vyrábět první šperky s diamanty a strašně se mi to zalíbilo. Tak jsem se po krachu družstva pídil dál po tom, jak v té práci
pokračovat. Udělal jsem si živnost, nejdřív jsem měl klenotnický stůl doma, kde jsem dělal první kousky, a když toho bylo víc, tak jsem si pronajal malé prostory, nakoupil základní
klenotnické technologie a začal jsem pomalu vyrábět.
Patria Online: Bylo v té době těžké šperky prodat?
Tehdy jsem šperky dodával hlavně do velkoobchodů v Česku a na Slovensku a snažil se nabízet svou první minikolekci. Někde to vyšlo, jinde chtěli něco jiného, tak jsme vyráběli i na
zakázku. Trh byl v polovině 90. let ještě stále hodně konzervativní. Ve všem – v nábytku, ale třeba i v oblečení. My jsme tedy zezačátku nedělali nic složitého, byly to hlavně jednoduché tvary
prstenů.
Patria Online: Jak se zákazníci za těch dvacet let, co prodáváte klenoty, změnili?
Samozřejmě že dnes chtějí úplně něco jiného. Kdysi to byly opravdu jednoduché šperky s jedním kamenem, ne moc zdobné a většinou šlo o žluté zlato. O bílém se tehdy ještě moc nevědělo, růžové šlo zase
spíše v Rusku. U nás tedy pořád fungovala tradice žlutého zlata a zákazníci se samozřejmě na šperky s pravými kameny dívali s velkým respektem. Tehdy si ještě všichni mysleli,
že diamantové šperky jsou jenom pro bohaté, pro milionáře a miliardáře. Přitom dneska už pořídíte diamantový prstýnek za pár tisíc korun. Dnes jsme úplně jinde i v jiných ohledech.
Lidé vidí šperky po celém světě, vidí je na internetu, takže vědí, co se kde prodává, co je kde k mání a co je moderní. Máme tady také nadnárodní firmy, jako jsou Tiffani nebo Cartier,
takže se lidé v Praze mohou jít na šperky těch top špičkových světových firem podívat. Pro nás je ale zásadní, že jsou lidé odvážnější a vzdělanější. Nejhorší zákazníci pro nás jsou totiž ti, kteří se v oboru vůbec nevyznají. Jdou například jen po velikosti šperku a kamenu. Jenže velký šperk neznamená automaticky vysokou cenu,
ale hraje tam více parametrů. Zásadní je především kvalita.
Patria Online: Mění se i poměr Čechů, kteří diamantynakupují?
My prodáváme hlavně Čechům, protože jsme ve velkých nákupních centrech. Cizinců v Česku a na Slovensku, kde máme celkem asi dvacet obchodů, nakupuje asi deset procent. Ale my je dobře
známe například ze Spojených států, kde budeme otevírat už třetí obchod.
Patria Online: A ještě máte zastoupení v Hongkongu...
Máme tam prodej, velkoobchod a také tam nakupujeme suroviny. V Hongkongu dneska sídlí největší světové klenotnické firmy, protože vedle je Indie, jste prakticky v Číně, takže jste
na obrovských trzích, jak co se týče nákupu surovin, tak z pohledu sortimentu. Vidíte tam, co se nakupuje a co prodává.
Patria Online: Jak se mění poptávka po špercích, když vezmete Ameriku, Evropu a Asii? Co tam lidé kupují?
Amerika je spíše na velikost a Evropa je spíše na kvalitu. My i proto ve Spojených státech prodáváme trochu jiné šperky, neprodáváme to, co je většina Američanů zvyklá
nakupovat. Snažíme se prosadit spíš designovými věcmi, oslovujeme tedy spíše lidi, kteří hledají něco speciálního nebo něco ne úplně komerčního. Ale obecně je americký
trh stále ještě orientován na velikost šperku. Evropa je naopak dejme tomu z devadesáti procent zaměřená na kvalitu. Evropané jdou raději do menší velikosti kamenu s vyšší kvalitou a v Asii je to podobné jako v Evropě.
Patria Online: Co se týče obchodů v USA nebo nákupů surovin, to jsou ty případy, kdy využíváte služeb banky?
Banka pro nás především obstarává nákup měn a máme samozřejmě i nabídky dalšího financování. Dneska spolupracujeme hlavně s ČSOB, která je naším hlavním partnerem teprve pět měsíců. Předtím jsme
byli patnáct let u jiné banky, udělali jsme si ale vlastní tendr, a co se týče podmínek a servisu, tak ČSOB z výběru asi šesti bank vyhrála. Zatím ta spolupráce běží v pohodě, ale hodnotit ji
chceme třeba až po roce. Obecně však nijak závislí na bance nejsme. Finančního partnera potřebujeme právě proto, že rosteme, a myslíme si, že se správným přístupem banky se nám poroste lépe a rychleji.
Patria Online: Růst ekonomiky nahrává i růstu investic do věcí s trvalou hodnotou. Jak se to projevuje na vašich obchodech?
Samozřejmě pozitivně. Máme velký nárůst klientů, které zajímají právě investice do rodinných šperků. Nejde tedy o komerční klenoty za pět až dvacet tisíc, ale třeba o šperky za sto tisíc a výše. Ani nákup
šperků třeba i za milion není dnes nic neobvyklého. Ten zájem vidíme ale už poslední tři čtyři roky. Lidé chtějí nakoupit nějakou hodnotu, která půjde dál generacemi, bude se dědit
v rodině tak, jako to bylo kdysi. I proto jsou lidé do šperku ochotni investovat více peněz. Já jsem přesvědčený, že kvalitní šperk je jednou z mála věcí, která dlouhodobě neklesá na
ceně. Roste hodnota samotného šperku, a ještě k tomu roste hodnota těch kamenů. Takže nejste závislí na kurzových výkyvech a neriskujete jako například u akcií, které jsou závislé na tom, jak se dané firmě
zrovna daří. Drahé kameny jsou komodita, která posledních sto let rostla, a nevím, co by se muselo stát, aby se to změnilo.
Patria Online: Další důvod, proč kameny stále rostou, je ten, že nejde o nevyčerpatelnou surovinu. Zahýbala ale přece jen s cenou surovin třeba taková událost, jako bylo zvolení Donalda Trumpa
prezidentem USA?
Se zlatem to určitě zahýbalo, to všichni víme. Ale co se týče šperků, tak jak říkám, to je tak konzervativní komodita, že nemá takové pohyby, které by závisely na politice nebo na
burzovním vývoji. Zatím se nacházíme v ekonomickém růstu, firmy investují, otevírají nové pobočky a obchody.
Patria Online: Co byste si přál pro ALO diamonds do roku 2017?
Ať se hlavně daří nám jako české společnosti. Když se bude dařit nám, tak se pak bude dařit celé firmě. Přeji si také hodně nových a vzdělaných zákazníků, kteří už o špercích
a o jejich hodnotě něco vědí. A hlavně to zdraví. Když je člověk zdravý, tak zbytek, jako je úspěch nebo štěstí, záleží už v podstatě na něm.
Rozhovor vznikl ve spolupráci se společností ALO diamonds a Firemním bankovnictvím ČSOB.