Společnost Bidvest patří s obratem kolem 11 miliard korun mezi největší tuzemské potravinářské firmy. Je výrobcem oblíbeného nanuku Mrož a tradičních zmrzlin Prima, zároveň je největším dovozcem ryb z celého světa.
S dovozem mořských živočichů firma před 25 lety v tuzemsku začínala. Jejím prvním zaměstnancem byl Bohumil Volf, nynější generální ředitel Bidvestu pro Českou a Slovenskou republiku. „V roce 1990 jsem se přihlásil na konkurz dánské společnosti Nowaco a vybrali si mě. Původní myšlenkou společnosti bylo vyvážet z České republiky maso, ale postupně jsme začali dělat přesný opak. A změna strategie se nám vyplatila,“ říká Bohumil Volf.
Patria Online: Jak se postupem času firma pod vaším vedením změnila?
Dováželi jsme hlavně ryby a rybí výrobky. Pak jsme si řekli, že bychom měli mít vlastní mrazírnu, tak jsme si jednu malou postavili. Nakoupili jsme první chladicí vozy a po deseti patnácti letech jsme byli větší než naše matka v Dánsku. Majitelé, kteří už byli v letech, ale nechtěli jít do tak velkého byznysu, se rozhodli, že firmu prodají. Společně jsme ji nabídli londýnské investiční společnosti . Noví vlastníci nás naučili spoustu věcí, zorganizovali firmu tak, aby mohl přijít další strategický partner. Po čtyřech letech jsme ji v ještě lepší kondici prodali společnosti Bidvest a tím se kruh uzavřel.
Patria Online: V jakém období začala firma s akvizicemi v Česku?
Společně s původními vlastníky jsme udělali jednu velkou akvizici, a to nákup Mrazíren Opava, kde dnes vyrábíme zmrzlinu a hotová jídla. Další akvizice jsme ale začali dělat až později s a Bidvestem. Nedávno jsme takto získali Mrazírny Plzeň-Dýšina nebo distributora čerstvé zeleniny, bylinek a ovoce Tekoo v Uherském Brodě.
Patria Online: Tyto akvizice vždy řešíte s finančními partnery?
Spolupracovali jsme s několika bankami, ale během prodeje společnosti Nowaco zahraničním investorům v roce 2005 jsme začali více spolupracovat s ČSOB. Vyhovuje nám tím, že co slíbí, také udělají, navíc máme mezi sebou osobní vztah. Nemusíme vyplňovat téměř žádné formuláře nebo se dopodrobna zabývat tvorbou dlouhodobých plánů a analýz očekávaného vývoje pro potřeby banky a díky tomu se můžeme věnovat svojí práci. Takže obrovským plusem je minimum byrokracie a maximum osobního přístupu.
Patria Online: Je vůbec výhoda být součástí tak obrovské skupiny, jako je Bidvest, která má ve světě 140 tisíc zaměstnanců?
Rozhodně můžu říct, že nejsme ve vleku našich vlastníků. Neříkám, že můžeme rozhodovat úplně o všem, ale proti mně stojí stejní lidé jako já. Ti mají rovněž zájem, aby firma prosperovala, což my splňujeme. Naší velkou výhodou totiž je, že Bidvest vlastní desítky tisíc majitelů, drobných akcionářů. Bidvest nás koupil z toho důvodu, že jeho manažeři věřili v náš růst, protože věřili v náš management a ve vývoj v naší zemi. My zde ročně investujeme 350 milionů korun a stále zvětšujeme objem našeho podnikání.
Patria Online: Zmínil jste, že chcete dál růst. Je k tomu na našem trhu ještě prostor?
Víte, ono je těžké, pokud máte 11 miliard korun obrat, a přitom chcete růst někam dál. Další rozmach by znamenal obrovský tlak na zaměstnance, a to já bych tedy nechtěl. Nemusíme pořád zaměstnancům říkat, že musí růst, to je potom k zbláznění. Snažím se, aby ten růst byl klidný, a já si dokonce i myslím, že kdybychom nerostli a vydělali bychom tolik jako minulý rok, tak budeme spokojení. Když se nám ale podaří vyrůst v segmentu, kde je náš tržní podíl nižší, tak určitě budeme rádi. Ale také si myslím, že růst donekonečna prostě nejde.
Patria Online: Která ze značek vaší společnosti vám za těch 25 let přirostla k srdci nejvíc?
Určitě Nowaco, což je značka výtečných ryb a naše vlajková loď. Navíc jsme ji u nás budovali 25 let. Značka, na kterou jsme pyšní, je také Prima. Mrož a další jsou zase zkrátka naše české zmrzliny, které se velmi dobře prodávají. A pak máme takového nejmladšího brášku, značku Patron, což je naše továrna na prvotřídní zvěřinu a naše srdcovka. Myslím si, že je to přesně směr, kterým chceme jít. Nechceme totiž jen vyrábět, ale také vzdělávat gastronomickou veřejnost. Proto jsme postavili gastrostudio, které se částečně využívá na školení našich obchodních zástupců a také pro školení restauračních provozů – od školních jídelen po špičkové restaurace.
Patria Online: Sledujete segment potravin 25 let. Jak se podle vás v čase mění jejich kvalita?
Já si myslím, že kvalita potravin se zásadně nemění. Vyrobit dobrý párek jsme uměli jak před 50 lety, tak i dnes, stejně jako umíme přivézt dobrou rybu. Také si myslím, že kvalitní potraviny umí vyrobit téměř každý poctivý potravinář. Snem každého totiž je, aby vyráběl jen vynikající výrobky. Vždy ovšem záleží na přání spotřebitele. Dnes je jasně vidět, že spotřebitelé cestu ke kvalitě hledají, ale hledají ji velmi pomalu. Záleží samozřejmě i na tempu růstu průměrných mezd. Čtyřčlenná rodina s průměrným platem si nemůže dovolit kupovat jen nejkvalitnější výrobky.
Patria Online: Průměrná mzda sice stoupá, zato klesá počet kvalifikovaných pracovníků. Jak se vám v této době daří hledat nové lidi?
My hledáme nové kolegy trochu jinak a možná jsme poněkud zvláštní. Máme spoustu divizí a oddělení, které vedou samostatní lidé. Pokud potřebují nové zaměstnance, tak si je musí najít sami. Tím také zjistíte, jak je kdo ve vedení daného oddělení schopný. Buď si někoho najde a ten člověk mu vyhovuje, nebo si najde někoho, s kým nakonec nevydrží. Pro nás je to jednodušší, protože nepotřebujeme žádné velké HR oddělení. A šéf daného týmu, který si našel někoho, kdo mu nevyhovuje, si pak může stěžovat jen sám na sebe.
Patria Online: Vy jste se zmínil o tom, že jste si hledal v 90. letech lidi do vedení firmy také sám. Kolik vás z původního managementu zůstalo?
Já myslím, že všichni. V nejvyšším managementu je nás deset a snad osm z nás tu pracuje víc než dvacet let. Navštěvujeme se, máme společné koníčky, snažíme se oddělit práci od zábavy a pořád úspěšně. A víte, co je zajímavé? Že se ani jeden z nás za těch dvacet let nerozvedl. Asi jsme opravdu zvláštní.
Rozhovor vznikl ve spolupráci se společností Bidvest CZ a Korporátním a institucionálním bankovnictvím ČSOB.