Nabídka cigaret v Česku se promění, klasická česká jména končí. Tradiční petry nahradí L&M, startky vymění značka Chesterfield. Prodeje cigaret v Česku klesají, poptávka padá nejvíc u českých značek. V nabídce zůstanou z českých značek jen sparty.
Z tradičních českých značek cigaret zůstanou dál v portfoliu koncernu ve své nezměněné podobě už pouze sparty. Kutnohorský výrobce, který má na tabákovém trhu v Česku dominantní podíl, totiž přestane po téměř třiceti letech vyrábět tradiční značku Petra.
Pro milovníky těchhle cigaret sice letos vyvinul typ Petra Klasik. To je ale zcela nový typ cigaret, který má více odpovídat preferencím zákazníků, zároveň ale může být cenově dostupnější. Petry bez přívlastku pak během prosince splynou na pultech trafik se značkou L&M.
A další známá značka, Start, po půlstoletí své existence skončí dokonce úplně. Krátké startky se budou ještě chvíli prodávat pod názvem Start by Chesterfield. Nakonec pak jenom jako Chesterfield. Tabáková směs i konstrukce cigarety mají ovšem zůstat stejné jako u dnešních startek.
"Zájem o petry ve středním cenovém segmentu dlouhodobě klesal. U startek tomu bylo obdobně," vysvětluje změnu v produktovém portfoliu koncernu ředitel komunikace a člen jeho představenstva Martin Hlaváček. Na značkách L&M a Chesterfield může být podle firmy lépe vystavěný marketing. Podle dat společnosti jsou z jejich nabídky nejžádanější značky Red&White, Marlboro a právě L&M a Chesterfield.
Petry byly na trh uvedeny v polovině 80. let jako levnější a chuťově podobná alternativa "amerik", respektive méně dostupných spart. Tabáková náplň byla namíchána z patnácti druhů tabáku - nikoliv ovšem amerického, ale brazilského, zimbabwského nebo řeckého. Svého času šlo v Československu o nejpopulárnější cigarety.
"Hlavní charakteristikou byla kořenitá chuť a výrazné aroma. S Petrou Klasik jsme se snažili o podobnou chuť, k tabákové směsi byla použita přírodní přichucovadla," popisuje změnu Petr Hak, který má na starost míchání nových směsí. Startky začaly jako bezfiltrové cigarety s vlastnostmi a chutí orientálního tabáku, později v 90. letech přibývalo jejich mutací.
Pokles zájmu o tradiční české cigaretové značky pozoruje firma už delší dobu. Kuřáci přecházejí k řezanému tabáku, prodaných objemů pak firmě ubývá v celém spektru produktů. Což se odrazilo i na nedávno oznámených výsledcích za první tři kvartály roku. Tržby klesly v meziročním srovnání o víc než 3 procenta na 9,3 miliardy korun. Domácí odbyt za toto období klesl oproti roku 2012 o sedm procent.
Jednou z reakcí společnosti obchodované na pražské burze jsou inovace v podobě cigaret s příchutí. Poté co byl oznámen záměr americké matky vstoupit na trh e-cigaret, spekuluje se také o tom, že by část výroby pro globální trh mohla být realizována i v Kutné Hoře, kde je ostatně už teď pro export určený významný díl produkce.

Související články na IHNED.cz
5 reálných faktů, které vám výrobci elektronických cigaret jistě neřeknou
EKONOM: Evropská unie potírá kouření, pěstitelům tabáku ale rozdala pět miliard eur
Blender: Petry byly levnější alternativou cigaret Sparta. Teď zmizí i se startkami