Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Která z amerických automobilek má menší šance na přežití

Která z amerických automobilek má menší šance na přežití

29.06.2017 19:14

Akcie automobilek jako GM, Toyota, či VW si za poslední rok připisují celkem slušné zisky. Ne tak Ford. Zatímco jeho americký konkurent GM dokázal svým akcionářům nabídnout téměř 25% posílení ceny akcie, Ford je asi 10 % v záporu. Což se projevuje i na jeho dividendovém výnosu – pokles ceny akcie jej zvedá na téměř 5,4 %.

Dividendový výnos totiž není dán výší dividendy, ale tím, jak se relativně k ní nastaví cena akcie. Čím nižší je riziko a vyšší očekávaný růst, o to vyšší je cena relativně k dividendám. Dividendový výnos je pak nižší. I ostatní automobilky patří mezi vysoko-výnosové akcie, protože i ony nečelí zrovna růžovému rizikově růstovému výhledu: GM nabízí výnos kolem 4,4 %, Toyota kolem 3,4 %. Ford je na tom ale stále dost zle, když akcie musí být na úrovních, které zajistí onen 5,4 % výnos.

js1

Zdroj: FT

John Rosevear na stránkách Fool.com tvrdí, že akcie Fordu byla doposud z mnoha dobrých důvodů trestána, ale nyní by se situace měla obrátit a z toho by mohli těžit „trpěliví investoři“. Mezi hlavní negativní tlaky můžeme započítat rostoucí známky toho, že prodeje nových aut v USA se blíží cyklickému vrcholu, či jsou dokonce za ním. To by se mohlo projevit nejen na tržbách, ale i na maržích, protože prodejci se budou snažit o větší diskonty, aby zabránili ještě většímu poklesu tržeb. K tomu se přidávají dlouhodobější hrozby ve formě samořídících aut, nových modelů vlastnictví aut, mobility ve městech, či elektroaut. Nic z toho ale není specifické pro Ford.

Rosevear tvrdí, že bývalý ředitel této automobilky Mark Fields prováděl velké investice do nových technologií, ale investoři nebyli jasně informováni o tom, co tyto investice přinesou. K tomu prý bývalý ředitel dával příliš velký důraz na budoucí technologie a zanedbával současné modely. Pokud by tomu tak bylo, šlo by o zajímavý jev. Většinou totiž asi uvažujeme o tom, že tradiční automobilky zaspí a položí je nová konkurence. Teoreticky by podle Fordu ale mohlo dojít i k tomu, že naopak přepálí svou snahu nezaspat budoucnost a položí je to, že ignorují současnost.

General Motors je na tom podle Roseveara lépe než Ford proto, že jeho snahy o vývoj samořídících aut jsou viditelnější a tato společnost má už ve výrobě elektromobilů s velmi dobrým dojezdem. Otázkou tedy je, zda to vše je nový CEO Fordu Jim Hackett schopen změnit. Finanční ředitel firmy Bob Shanks každopádně tvrdí, že současná výše dividendy Fordu je udržitelná i přes recesi (což vedle běžných akcionářů zajímá i Fordovic rodinu, která firmu stále ovládá).

Úvahy o dividendách nás přivádí k připomínce toho, že tradiční automobilky se postupně přeměňují na polofinanční instituce. Rostoucí prodeje na úvěry a leasing mění výrazně jejich rozvahy a tok hotovosti – zatímco výroba a prodej aut u řady z nich vynáší slušné volné cash flow, investice do pohledávek a aut v „zásobách“ posílá toto volné cash flow hluboko do záporu. Ford v tomto smyslu není žádnou výjimkou. Jeho rozvaha tak na straně aktiv roste o pohledávky a zásoby, na straně pasiv zejména o dluhy. Pro zajímavost, Ford byl minulý rok po všech investicích v záporu asi o 5 miliard dolarů, GM asi o 15 miliard dolarů. Investoři ale této disproporci evidentně velkou váhu nepřikládají, respektive si více cení investic, než pozitivního toku hotovosti a vítězí u nich GM.

To, zda je v takové situaci kombinované se strukturálními technologickými změnami v odvětví rozumné vyplácet poměrně masivní dividendy, ukáže až budoucnost. Tradiční automobilky jsou každopádně dnes podobně povídkovými akciemi, jak Tesla, o které jsem zde hovořil v úterý. Jednak je tu otázka, jak dopadne jejich transformace na polobanky. Vše může skončit velkým úspěchem, ale také krizí vyvolanou nenasytnou honbou za růstem prodejů financovaných špatnými půjčkami. Šlo by o jakési poslední dějství dlouhé ságy nadbytečných kapacit a čekání na to, kdo padne jako první. A pak je tu samozřejmě elektricko-autonomně-sdílící revoluce, které možná v celém odvětví nenechá kámen na kameni. Jak ukazuje dnešní graf investoři za poslední rok začali šance dvou největších amerických automobilek na dlouhodobý úspěch, či dokonce přežití (tak jak nyní stojí a leží) hodnotit značně rozdílně.

 

Čtěte více:

BMW ukazuje, že tradiční automobilky čekají hodně zajímavé časy
29.03.2017 18:45
Německá automobilka BMW prodala v roce 2012 asi 40 % svých vozů na úvě...
Recept VW na finanční ztráty z emisního skandálu? Navýšení marží a úspory nákladů
07.05.2017 16:06
Koncern Volkswagen se chce dostat z finančních ran, které mu uštědřil ...
Je druhou nejdražší automobilkou světa. Její silná stránka ji ale začíná brzdit
19.05.2017 10:23
Pokud má Toyota nějaké tajemství, díky kterému se z ní stala největší ...
Fiat Chrysler a dieselgate Volkswagenu? Zcela odlišné případy, tvrdí italsko-americká automobilka
24.05.2017 12:07
Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) čelí v USA kvůli nadměrným...
Donaldovo tažení proti Das Auto
01.06.2017 7:13
Pokud má Donald Trump pochopit nějaký problém, jeho poradci už vědí, j...
Tesla a Čína jako dvě bubliny v jedné?
27.06.2017 14:03
Akcie ostře sledované společnosti Tesla si za poslední rok připisují a...

Váš názor
  • JJ
    01.07.2017 3:13

    Pracoval jsem ve Fordu asi 16 let, a bylo to nepředstavitelné, platy jako skill trade nad 100,000 dolarů ročně hrubého, práce na nejmodernější technice technologiích, robotika a jiné stroje III a IV.generace.. Ford má své mouchy a jejich design není zrovna košér. Proto od doby kdy jsem od nich odešel do důchodu (se 100,000 dolarů odstupným) jsem už Forda nekoupil a kupuji od GM. I moje žena. Pravda teď v důchodu si můžem dovolit NOVÁ auta jen jednou za 5-6 let. Ne, Ford mi nesedí. O to nádhernější autyo je třeba 2018 Chevy Malibu, nebo ženy Chevy Camaro...K tomu je třeba mít doma nové SUV když je třeba něco přivézt. Sporťák je to nejhorší auto co v garáži může být.
Aktuální komentáře
26.12.2024
17:43O používání a zneužívání ekonomie a můj „cíl“ pro akcie v roce 2025
16:02Akcie jako nejlepší aktivum pro rok 2025?
13:26Martin Kupka: Výzvy, příležitosti a budoucnost české ekonomiky
6:04Investiční výhled 2025: Strategie  
25.12.2024
18:09„Peníze“ a akcie – model a realita od Číny až po USA
16:02Ekonomika eurozóny v příštím roce: Pomalý růst a snížené odhady
13:49Muskův vliv v Trumpově administrativě vyvolává kontroverze. Nyní si vzal na mušku Fed
6:39Investiční výhled 2025: Solidní ekonomický růst, ECB s pevnější cestou než Fed  
24.12.2024
18:10Sektorové valuace – zajímavosti a extrémy
15:21Dalyová předpovídá novou éru produktivity. AI mění pravidla hry
13:04Kaplan: Fed pravděpodobně nepůjde níže bez toho, aby nastal výraznější pokles v inflaci
6:25Investiční výhled 2025: Politika zůstává ve středu dění, kroky nastupující americké vlády podstatně ovlivní rok 2025  
23.12.2024
22:01Trhy v poklidu míří do svátečního týdne  
18:24Upraven o očekávaný růst zisků, americký trh je vlastně levný…
17:02Vánoční a novoroční burzovní kalendář: Jak se bude obchodovat během svátků?
17:02Dominik Rusinko: Německo v krizi. Kdy se vyléčí nemocný muž Evropy?
16:47ČNB: Bankám za tři čtvrtletí stoupl čistý zisk o desetinu na 91 miliard Kč
16:41Akcie jsou zasaženy po poklesu spotřebitelské důvěry v USA. Řetězec Nordstrom míří do soukromých rukou rodiny zakladatelů  
16:30Zaostávání evropských inovací a technologií - příčina ve velké ochraně zaměstnanců?
14:35Investiční výhled 2025: Zhodnocení roku 2024  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data