Aktualizováno Automobilka PSA Citroën (6,12 EUR, 2,12%) po nečekaném odpisu skoro třetiny aktiv nejspíš získá záruky francouzské vlády za emisi nových dluhopisů v objemu 1,2 miliardy eur. Vyplývá to z předběžného rozhodnutí Evropské komise, která obvykle jakékoliv náznaky státní pomoci soukromému sektoru striktně odmítá. Akcie zareagovaly na zprávu růstem až o dvě procenta.
„Záruky jsou nutné pro umožnění přístupu Peugeotu na finanční trhy a zamezení jakéhokoliv šíření nákazy do francouzského bankovního sektoru, která by mohla ovlivnit úvěrování,“ stojí v dnešním zdůvodnění kroku Evropské komise. Jde však stále pouze o předběžný souhlas regulátora Evropské unie. Pro finální souhlas musí druhá největší evropská automobilka, která minulý týden přiznala další nepříznivý dopad krize do svého hospodaření, vypracovat kompletní plán restrukturalizace. a francouzská vláda k tomu dostaly od EK čas šest měsíců.
Konkrétně se jedná o vládní záruky, které by výrazně zlevnily emisi nových dluhopisů úvěrové divize automobilky PSA Peugeot Citroën. Divize jménem Banque PSA Finance se s finančními obtížemi potýkala již loni. Peugeot kvůli ní již na konci října přijal státní záruku až do výše 7 miliard eur výměnou za vyšší vliv francouzské vlády v řízení společnosti. I v tomto starším případě francouzská vláda ještě čeká na finální schválení Evropskou komisí.
Automobilka PSA minulý týden oznámila, že kvůli pokračujícímu propadu evropského automobilového trhu odepsala 28 procent účetní hodnoty svých továren a dalšího majetku. Čistou ztrátu za loňský rok to zvýší o 4,13 miliardy eur. Prvotní propad titulu až o 5 procent ale v poslední seanci minulého týdne vystřídal stejně silný růst, když se v médiích objevily spekulace o kapitálovém vstupu francouzské vlády do automobilky PSA. Státní tajemník pro rozpočet Jerome Cahuzac totiž takovýto krok oficiálně připustil. Premiér Jean-Marc Ayrault nicméně upozornil, že automobilka vládu o kapitálový vstup nepožádala, a dodal, že tato záležitost zatím není na pořadu jednání vlády.
Vývoj akcií Peugeot za poslední 3 obchodní seance

Delší omezení výroby na Slovensku
PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem aut v Evropě. V poslední době se však potýká s negativními dopady slabé poptávky na evropském trhu - loni zaznamenala pokles prodejů o šestinu na 2,97 milionu vozů. Firma, která působí také v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou Toyota, proto snižuje svou produkci.
PSA Peugeot Citroën dnes pro slovenský deník SME uvedla, že prodlouží omezení výroby ve svém závodě na Slovensku, které v reakci na slabou poptávku po nových vozech v Evropě zavedla koncem ledna. Kromě pěti nevýrobních dnů během ledna a února továrna v Trnavě na západě Slovenska přeruší produkci vozů také v březnu, a to dohromady na čtyři dny.
Trnavský závod PSA zaměstnává zhruba 3000 pracovníků a vyrábí automobily Peugeot 207 a Citroën C3 Picasso. Během odstávek produkce dostávají zaměstnanci 65 procent platu. PSA sice na konci ledna uvedla, že letos plánuje na Slovensku zvýšit produkci z téměř 215 tisíc vozů v loňském roce. Maximální kapacita závodu, která představuje 300 tisíc automobilů ročně, ale nejspíš naplněna nebude.
Automobilový průmysl byl loni hlavním tahounem exportně orientované ekonomiky Slovenska. Podle předběžných údajů slovenského svazu automobilového průmyslu výroba aut v zemi loni stoupla o dvě pětiny na rekordních více než 900 tisíc automobilů. Letos by se podobný nárůst neměl opakovat, což podle ministerstva financí přispěje ke zpomalení tempa růstu slovenského hospodářství na 1,2 procenta z očekávaných 2,3 procenta za loňský rok.
(Zdroj: Peugeot, Bloomberg, Liberation, ČTK, Reuters)