Akcie druhého největšího výrobce automobilů v Evropě, PSA (5,29 EUR, 7,34%) Citroën, si dnes připisují největší zisky od července, když společnost oznámila, že v rámci restrukturalizace přitvrdí. Do konce roku 2014 hodlá propustit 11,2 tisíce zaměstnanců, tedy asi 17 procent veškeré své pracovní síly. O práci v této francouzské automobilce tedy přijde ještě o 1500 lidí více, než bylo dosud v plánu. Médii navíc proběhla zpráva o diskusích ohledně odprodeje podílu ve francouzském Peugeotu do rukou Alžírska.
Vedení automobilky včera sdělilo zaměstnancům, že kvůli zhoršujícímu se odbytu je v rámci posledního kola propouštění nutné snížit počet zaměstnanců do konce roku 2014 až na 55 900 tisíc. Médiím to oznámil šéf odborů Christian Lafaye.
Původně loni oznámil, že hodlá propustit 8 tisíc pracovníků, aby údaj následně ještě v roce 2011 navýšil o dalších 1,7 tisíce a dnes pak na prý konečných 11,2 tisíce. Firma hodlá navíc dále prodávat svá aktiva, vyjednávat o konkrétní podobě dříve oznámené strategické aliance s automobilkou (25,45 USD, 0,67%).
PSA Citroën je po německém (159,51 EUR, -0,24%) druhým největším výrobcem aut v Evropě. V poslední době se však potýká s nesnadnými dopady slabé poptávky na evropském trhu na své hospodaření. Firma působí i v Česku, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou (86,05 USD, 0,15%). Bližší informace o rozprostření plánovaného propouštění ale nejsou k dispozici.
Poptávka po nových vozech v Evropě podle posledních dostupných údajů letos klesá nejníže od roku 1995. V ČR prodej nových osobních aut podle informací Svazu dovozců automobilů v listopadu zaznamenal největší letošní propad, když meziročně klesl o 11 procent na 14.203 vozů. Za 11 měsíců trh sice vzrostl o 1,9 procenta na 161.225 aut. Vozů značky bylo letos za listopad prodáno 464, což znamená meziroční propad skoro o čtvrtinu, zatímco od začátku roku to bylo 6312 vozů (-7,1 % y/y).
Výzkumný institut R. L. Polk minulý měsíc předpověděl, že prodej osobních automobilů v západní Evropě v letošním roce klesne o osm procent na zhruba 11,75 milionu vozů.
Zájem Alžírska?
již na konci října přijal státní záruku za svou finanční divizi až do výše 7 miliard eur výměnou za vyšší vliv francouzské vlády v řízení společnosti. Politické vlivy přitom podle zpráv francouzského tisku možná dostávají jasnější kontury již nyní.
V posledním listopadovém týdnu se Jean-Pierre Raffarin, kterého francouzský prezident Francois Hollande jmenoval zvláštním vyslancem pro ekonomické záležitosti, vydal na cestu do Alžírska. Deník La Tribune dnes s odvoláním na jeho slova uvedl, že mezi tématy návštěvy byla možnost, že by Alžír získal podíl v automobilce . Žádná konkrétní velikost případného podílu ale na veřejnost nepronikla. Hovoří se také o tlacích vlády, aby se škrty pracovníků automobilky odehrály mimo území Francie.
Dle informací agentury Bloomberg drží v současnosti největší podíl rodina s 25,3 procenty, má po nedávném kapitálovém vstupu do automobilky 24,84 milionů akcií PSA Citroën, a drží tak 7% podíl.
Automobilky General Motors a PSA Peugeot Citroën v únoru oznámily dohodu o vytvoření globální strategické aliance, která by měla přinést roční úsporu kolem dvou miliard dolarů. Přesně před měsícem ale automobilky PSA a GM oznámily zastavení jednání o hlubším propojení, v němž by se PSA spojila s evropskou divizí GM a její německou značkou Opel. Jednání byla přerušena kvůli zhoršení finanční situace francouzské firmy a zejména po výše zmíněné říjnové vládní pomoci pro PSA.
Podle kuloárních informací agentury Reuters se obě automobilky dohodly na přestávce v jednáních s tím, že francouzská vláda svou pomocí "celý plán sabotovala". "Nyní se domnívají, že hlubší propojení není pravděpodobné dříve než v roce 2014, kdy by se měl trh zvednout," uvedl zdroj Reuters.
(Zdroj: Bloomberg, La Tribune, Les Echos)