Základním principem kapitalismu je tvorba zisku. Okřídlená věta taťky všech burzovních makléřů Gordona Gekka zní: „Co má cenu dělat, má cenu dělat pro zisk“. Jednoduché a logické, v Německu však nejspíše našli nějakou jinou cestu. Jak je to možné ?
Poslední vydání magazínu Boersen Zeitung přineslo informaci, že Volkswagen AG – největší evropská automobilka – na každém automobilu vyrobeném v rámci koncernu v prvním pololetí letošního roku ztratila 50 euro. Jinými slovy – vyráběla právě pro ty krásné oči svých zákazníků.
Situace je o to horší, že konkurence na tom zase tak špatně není. PSA Peugeot Citroen SA na každém vyrobeném vozidle vydělá 308 euro, Renault SA si dokonce přijde na 807 euro. Osobní vozidla (Volkswagen, Škoda, Bentley, Bugatti …) měla v prvním pololetí provozní zisk 3,30 EUR, lehké nákladní automobily Volkswagen AG zaznamenaly provozní ztrátu 905 EUR.
Důvody? Velmi jednoduché – 42 % zaměstnanců společnosti pracuje v jedněch z nejdražších lokalit Německa, firma samotná trvá na výrobě přehnaného množství komponentů vlastními silami místo aby jejich výrobu přenesla na subdodavatele (zkuste si zajet do servisu a poptat se na ceny originálních náhradních dílů Volkswagen, nebudete se stačit divit).
V současné době probíhá jednání mezi managementem společnosti a odborovou centrálou IG Metall o budoucí platové politice. Zatímco firma požaduje dvouleté zmrazení platové hladiny, odbory žádají 4% růst platů každý rok. Překvapivě zatím nedošlo k dohodě.
Jaké z výše uvedeného plyne poučení? Automobilky jsou nyní špatná investice, zejména ty americké. Jejich „motivační programy“ se zcela minuly účinkem a měly za následek jenom to, že akcionářům vytáhly peníze z kapes. Asijská konkurence ukusuje z koláče tržního podílu seč může, daří se jí bojovat jak cenou tak kvalitou. Stačí, aby zaměstnala několik evropských designérů a Volkswagenu bude ouvej mnohem víc.
Petr Žabža, Patria Direct
Zdroj: Bloomberg LP