Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Bloomberg: Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Bloomberg: Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

11.09.2024 16:00
Autor: ČTK

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti největších evropských automobilek, tedy BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault a Volkswagen - byla v loňském roce nedostatečně vytížena. Vyráběla méně než polovinu vozů, na které má výrobní kapacitu, vyplývá podle agentury Bloomberg z analýzy údajů firmy Just Auto. Zvažované uzavření továren automobilky Volkswagen v Německu by přispělo k obavám, že region čelí vleklému útlumu, neboť zaostal za konkurencí.

Roční prodej aut v Evropě zůstává asi tři miliony pod úrovní z doby před pandemií. Továrny tak nejedou na plnou kapacitu a tisíce pracovních míst jsou v ohrožení. Nečekané zpomalení poptávky po elektromobilech a větší konkurence na důležitých vývozních trzích - v USA a Číně - znamenají, že výrobci musejí v Evropě hledat úspory, aby zůstali konkurenceschopní. A když se loni stal nejprodávanějším vozem v regionu Model Y od americké společnosti Tesla, nyní se v Evropě razantně prosazují čínští výrobci v čele s firmou BYD.

"Více automobilek bojuje o kousky menšího koláče," řekl nezávislý automobilový analytik Matthias Schmidt. "Některé výrobní závody budou muset určitě skončit," dodal.

Hrozba zavírání továren je v Evropě v posledních letech čím dál aktuálnější, protože nedostatek pracovníků zvýšil náklady na pracovní sílu a vzrostly už tak vysoké výdaje na energie. Pokud se nepodaří situaci zvrátit, bude to pro evropskou ekonomiku znamenat velkou ránu. Automobilový průmysl se na hrubém domácím produktu (HDP) Evropské unie podílí více než sedmi procenty a vytváří více než 13 milionů pracovních míst. Závody na montáž aut jsou často oporou pro své okolí, protože zajišťují práci v řadě dalších lokálních podniků, od dodavatelů dílů a dopravních společností po místní pekárnu, která zásobuje závodní jídelny.

Situace teď vypadá velmi vážně zejména v Německu, kde místní automobilky desítky let vyráběly úspěšné modely se spalovacím motorem. Nyní však spolu se svými dodavateli mají potíže při přechodu na elektromobily.

Odborník na automobilový průmysl Fabian Brandt z konzultační firmy Oliver Wyman upozorňuje, že v Evropě je obrovský tlak na konsolidaci automobilových závodů. Očekává, že firmy si vyhodnotí výkonnost svých továren a pokud nebudou efektivní, přistoupí k jejich úpravě nebo je zavřou.

Míra využití kapacit, kterou automobilky potřebují k dosažení zisku, se může lišit v závislosti na řadě faktorů, včetně toho, co se v závodě vyrábí a zda jsou automobilky schopny snížit počet směn, zaměstnanců a dalších výdajů, aby kompenzovaly ztracenou výrobu. Lze předpokládat, že závod, který pracuje na méně než 50 procent kapacity, je ztrátový, uvedl analytik Michael Dean z Bloomberg Intelligence.

Situace se ale u jednotlivých automobilek liší. Mercedes-Benz Group, který dlouho v prodeji elektromobilů zaostával za BMW, se chystá uvést na trh několik nových modelů, aby podpořil poptávku. Uvádí přitom, že těží z vysoce flexibilní globální výrobní sítě. A dodává k tomu, že by se měl být schopen vyhnout nucenému propouštění nejméně do konce roku 2029.

Volkswagen má po letech expanze nejširší tovární zázemí v regionu. Před dvěma lety zveřejnil plány na výstavbu nového závodu na elektromobily v Německu a svoji snahu o elektrifikaci označil za největší v tomto odvětví. Projekt závodu však loni odložil, protože prodej začal zpomalovat. Před dvěma měsíci pak Volkswagen oznámil, že možná bude muset zavřít závod v Bruselu. A to kvůli slabé poptávce po elektromobilu Audi Q8 e-tron, který tam vyrábí. Po varování před zavíráním závodů v Německu Volkswagen v úterý zrušil záruky zaměstnanosti pro své zaměstnance v Německu.

Dopady zpomalení výroby elektromobilů se šíří. Automobilky, včetně Volkswagenu a švédského Volva, ustoupily od svých elektrifikačních ambicí, čímž vystavily nebezpečí své dodavatele. Generální ředitel Stellantisu Carlos Tavares, který rád snižuje náklady, je nyní pod tlakem i kvůli tomu, že jeho firmě v prvním pololetí prudce klesl zisk. Problémy má Stellantis i v USA, zatímco Volkswagen a jeho němečtí souputníci čelí nepříznivé situaci v Číně, kde získávají dominantní postavení na trhu domácí výrobci. Renault v posledních letech šetřil, tento měsíc generální ředitel Luca de Meo uvedl, že pracuje na 90 procent globální kapacity.

Uzavírání závodů v Evropě není nic nového, ale v regionu, kde odbory a politici mohou mít značný vliv na rozhodování firem, je to obvykle až ta poslední možnost. Plán Volkswagenu na uzavírání závodů bude muset projít dozorčí radou, ve které mají většinu křesel odbory a stát. V Itálii si Tavares vyměňuje názory s vládou v Římě kvůli plánům na přesun výroby do levnějších závodů mimo Itálii.

"Výrobci automobilů budou chtít některé továrny zrušit, aby snížili náklady a stali se konkurenceschopnějšími," říká analytik Schmidt. "Překážkou bude vyjednávání s odbory," dodává.


Čtěte více:

Buffett Apple prodával. Stratég míní, že slušně vydělal a bude to Apple, kdo nastartuje supercyklus umělé inteligence
11.09.2024 12:21
Na Yahoo Finance se diskutovalo o tom, proč Berkshire Hathaway snižuje...
Razantní pokles sazeb Fedu: Goldman Sachs mu nefandí, JPMorgan se neshodne
11.09.2024 14:25
Jan Hatzius z Goldman Sachs se domnívá, že Fed letos sníží sazby třik...
Tomáš Vlk: Americká inflace nepřekvapila, dolů ji táhnou energie a auta
11.09.2024 15:06
Spotřebitelské ceny ve Spojených státech za srpen stouply o 0,2 procen...

Váš názor
  •  
    12.09.2024 7:14

    Dlouhá léta jsem se nejezdil, auto neměl. V roce 2019 jsem začal na starý kolena uvažovat, že bych si přece jenom auto koupil. Říkal jsem si něco nejlevnější za 160, nebo pujdu do nejakeho lepšího za 300. Pak přišel Covid a dlouho bylo temno, až nakonec to nejlevnější stálo 300 a lepší 600. Tak jsem se na to vyfláknul, nebudu dávata takový prachy za obyčejnej spotřebák. Koupil jsem si auto starý ...
    keksa
    • keksa
      12.09.2024 7:58

      Při čtení příspěvku jsem si vzpomněl na to, když jsme měli děti v kočárku či malinko starší. Když koukám, jak dnes jezdí někteří mladí na dovolenou - crossower napakovany až po střechu a prostor stále nestačí. Nároky mají takové, že člověk nevěří vlastním očím. Na rozdíl od nich jsme s manželkou nasadili každý batoh na záda, kočárek do vlaku, 3x předsedat a jelo se na druhý konec republiky. A přitom to období patřilo mezi nejlepší roky života a to přesto, že dnes jsme na tom materiálně nesrovnatelně lépe. Tehdy k spokojenosti stačila vzájemná láska, zdravé děti a pár peněz v osoupane peněžence. Bez mobilu, tabletu, debetní a kreditní karty....... Takže v mamonu to není.
      kat
  • ekoteroristé
    11.09.2024 18:29

    ekoteroristé absolventi různých pseudooborů, dosáhli úžasného ekologického vítězství, Evropou se proháníd 2,5-3 tunové poloeletrické obludy místo dříve běžných vozů s váhou kolem 1,5 tuny nebo méně, to je ekologie :o), a Mercedes je na tom také bídně, jeho zákazníci chtěli pořádné motory a ne vysavače a třeba poslední prodeje amg šly na polovinu
    Mike -Green D. is killing Europe
    • Re: ekoteroristé
      11.09.2024 20:00

      Ekoteroriste? Máš snad na mysli ty, jež zakazují výrobu aut v EU se spalovacími motory po roce 2035 či uvalení povolenek II. na spalování benzínu, nafty či plynu?
      kat
Aktuální komentáře
12.09.2024
17:44Pokud se vezme v úvahu, co firmy skutečně vydělávají, není trh svými valuacemi zase tak vzdálen historickým standardům
16:55Výprodej čínských akcií stlačil hlavní index na nejnižší hodnotu od začátku roku 2019
16:53ECB snížila sazby, PPI se ukázalo mírně rychlejší, akcie se drží v plusu  
15:40Obchodníci s ropou čelí novému světu bez čínského býčího faktoru
14:25ECB letos podruhé snižuje sazby, klíčovou na očekávaných 3,65 %. Lagardeová živě: Rizika pro růst jsou soustředěna směrem dolů
13:30Než otevře Wall Street: Moderna, Netgear, Oxford Industries  
12:23Akcie se odrazily a před ECB zůstávají v růstové náladě  
11:40Šéf Unicreditu chce velkou evropskou banku, schopnou konkurovat USA či Číně. Rychlý vstup do Commerzbank Německo překvapil
11:33OpenAI chce od velkých investorů pět mld. USD, oceněna by byla na 150 mld. USD
11:11FIXED.zone teď neroste jak chtěla. Hovoří o změnách trhu i konkurenci, to nejlepší stále vidí před sebou
11:03Agentura IEA snížila prognózu růstu poptávky po ropě, důvodem je Čína
10:00J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Konference pro investory
9:04Rozbřesk: ECB dnes dále uvolní měnové šrouby
8:45Skupina Colt CZ Group s rekordním výsledkem, ECB zřejmě po letní pauze sníží sazby. Futures míří vzhůru  
8:38COLT CZ Group dosáhla výsledků nad výhledem a historicky rekordního kvartálu
6:19Tesla stále elektrickou jedničkou, VW s nadbytečnými kapacitami a autonomní řízení s otazníky
11.09.2024
22:04Americké indexy po inflačních datech hledaly směr  
18:00UNIMEX GROUP, uzavřený investiční fond, a. s.: Oznámení o projednání záměru přeměny formou rozdělení odštěpením
17:54Co na akciovém trhu dokázal ChatGPT
17:17Akcie odpoledne obracejí dolů v čele s bankami a při nejasné reakci na data  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:15EMU - Jednání ECB, základní sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:30USA - PPI, y/y