Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Bloomberg: Slabé prodeje elektromobilů stáčí svět dál od čisté nuly

Bloomberg: Slabé prodeje elektromobilů stáčí svět dál od čisté nuly

15.06.2024 15:33
Autor: Wednesday Mašková, Patria Finance

Elektromobily rychle rychle ztratily pozici premianta v globálním boji proti klimatu, říká agentura BloombergNEF a snížila odhady budoucích prodejů. Zároveň varoval, že automobilový průmysl se stále více sjíždí z cesty k dekarbonizaci.

Ve svém každoročním výhledu elektrických vozidel BloombergNEF (BNEF) snížil své projekce prodeje elektromobilů do roku 2026 o 6,7 milionu vozů.  I když zpomalení poptávky není univerzální napříč zeměmi a elektromobily budou poněkud podpořeny oživením plug-in hybridů, několik severských zemí a stát Kalifornie jsou jedinými místy, kde se do roku 2050 podaří eliminovat emise z vozového parku osobních vozidel.

„Některé trhy zažívají výrazné zpomalení a mnoho výrobců automobilů odsunulo své cíle pro elektromobily,“ uvedli analytici BNEF pod vedením Colina McKerrachera ve středeční zprávě. "Okno pro dosažení nulových čistých emisí v silniční dopravě se rychle uzavírá a není mnoho prostoru pro nečinnost."

Graf: Revidovaný odhad prodejů elektrických vozidel

1 

Zdroj: BloombergNEF

Vyhlídky pro plně elektrická vozidla se v posledním roce výrazně zhoršily. Společnost BNEF zahájila čestvou edici svého výhledu pro rok 2023 zdůrazněním hluboké transformace, která zasáhla automobilový sektor, a rychlého rozšíření elektrifikace téměř u všech typů vozidel. Tento rok agentura rekapituluje, jak několik největších světových výrobců – včetně automobilek Ford, General Motors, Volkswagen a dokonce i Tesla – v posledních měsících zmírnilo své ambice.

BNEF vidí, že Čína nadále dominuje elektromobilům, bateriím a globálním dodavatelským řetězcům surovin a komponentů, což podnítí reakce ze strany Washingtonu a Bruselu v podobě vyšších cel. Evropská unie je připravena uvalit nové poplatky na dovoz elektromobilů od  čínských výrobců. Výzvy k narovnání podmínek nepadly v Pekingu na úrodnou půdu, tamní vláda přitom strávila desítky let dotovala čínské výrobce částkami, které se pravděpodobně dostaly do řádů desítek miliard dolarů.

Čína nyní dokáže vyrobit mnohem více baterií, než potřebuje, což dramaticky snižuje ceny. Národní kapacita výroby článků již loni byla více než trojnásobkem domácí poptávky a v roce 2025 vzroste na více než šestinásobek, pokud zahájí produkci všechny plánované továrny.

Graf: Svět se topí v lithium-iontových bateriích

2

Zdroj: BloombergNEF

To pomohlo snížit ceny čínských lithium-železofosfátových bateriových článků – levnější chemické složení, která se rychle prosazuje – až na 53 dolarů za kilowatthodinu, což je zhruba polovina celosvětového průměru. V důsledku toho je tato země „jediným velkým automobilovým trhem, který dosáhl bodu, kde je růst prodejů řízen spotřebitelskou poptávkou,“ uvedl BNEF.

Pokles cen baterií nebyl na jiných hlavních trzích zdaleka tak strmý, což přispělo k tomu, že BNEF snížila své celkové projekce prodeje elektromobilů – které zahrnují plug-in hybridy – pro tento rok a každý z příštích čtyř let v USA, Německu, Japonsku, Itálie a Spojené království.

Graf: Snižující se předpoklady prodeje elektromobilů

3

Zdroj: BloombergNEF

Důvody, které BNEF uvádí pro snížení u pěti členů skupiny G7, se v jednotlivých zemích liší:

- „Nevýrazný“ výkon Fordu a GM, stárnoucí sestava Tesly a nejistota ohledně prezidentských voleb v USA

- Nnáhle ukončí dotací v Německu a náročné ekonomické podmínky země

- Nedostatečný zájem o elektromobily mezi hlavními japonskými výrobci automobilů a málo nových elektrických modelů v národním segmentu miniaut

- Nekonzistentní regulační podpora v Itálii a Spojeném království

„Transformace může trvat déle, než se očekávalo,“ řekl minulý měsíc generální ředitel Mercedes-Benz Group AG Ola Källenius na výročním zasedání automobilky. Výrobce sedanů třídy S a SUV G-Wagon nyní očekává, že bude pokračovat ve výrobě vozidel se spalovacím motorem a hybridním pohonem až do 30. let 20. století, čímž ustoupí od cíle přejít na některých trzích do konce dekády výhradně na elektrický pohon.

Ještě předtím, než Mercedes změnil své cíle, omezovali své investice do elektromobility také ostatní automobilky. Volkswagen zrušil plány na továrnu na elektromobily v Německu v hodnotě 2 miliard eurFord, GM a Tesla zabrzdily další investice do budování továren a Jaguar Land Rover společnosti Tata Motors oznámily pomalejší zavádění bateriových elektrických modelů s odůvodněním nízké úrovně poptávky po svých plug-in hybridech.

Graf: Mnohem optimističtější výhled plug-in hybridů

4

Zdroj: BloombergNEF

Jaguar v tomto ohledu není zdaleka sám. Jedním z optimističtějších témat zprávy BNEF je boom poptávky po plug-in hybridních elektrických vozidlech neboli PHEV. V reakci na to, že prodeje PHEV rostou od roku 2019 rychlejším tempem než u vozidel s elektrickým pohonem na baterie nebo konvenčních hybridních vozidel, BNEF dramaticky zvýšila své odhady prodeje do poloviny příštího desetiletí. Od loňského roku výzkumník očekával, že prodeje do roku 2026 překročí necelých 6,5 milionu vozů, poté se do roku 2035 sníží na přibližně 325 000. Nyní BNEF vidí vrchol téměř 9,2 milionu v roce 2030 a více než 4,7 milionu bude prodáno v roce 2035.

Čína se v roce 2022 stala předním světovým trhem pro PHEV díky uvedení cenově dostupných modelů od BYD a Li Auto Inc. PHEV se nyní v Číně prodávají prakticky za stejnou průměrnou cenu jako vozidla poháněná výhradně spalovacími motory.

„Je to dobře promyšlený krok čínských výrobců automobilů, jak využít tuto technologii, aby se pokusily nalákat konzervativnější spotřebitele v těch ještě nenasycených částech Číny,“ řekla Aleksandra O’Donovan, která vede výzkumný tým BNEF pro elektrifikovanou dopravu. "Je to velká země."

Graf: Plug-in hybridy dosahují v Číně cenové parity s vozy se spalovacími motory

5

Zdroj: BloombergNEF

Ale pozitivita BNEF ohledně PHEV přichází s výhradou. Studie neziskové organizace International Council on Clean Transportation a zájmové skupiny Transport & Environment zjistily, že PHEV emitují více při jízdě v reálném světě než při testech používaných pro dodržování předpisů a hodnocení inzerované spotřebitelům. Je to z velké části proto, že testy předpokládají, že majitelé vozidel budou jezdit v elektrickém režimu více, než ve skutečnosti jezdí. "Vkládání přílišné důvěry v PHEV je trochu riskantní," řekl O'Donovan. "Nakolik budou přátelští k dekarbonizaci, bude záviset na tom, nakolik budou nabíjeny, a dosavadní důkazy v této oblasti nejsou skvělé."

Zatímco nárůst poptávky po PHEV pomáhá udržet prognózu BNEF pro prodej elektrických vozidel pro rok 2024 v podstatě v souladu s tím, co se očekávalo v předchozích letech, očekává se, že tempo růstu v příštích čtyřech letech bude v průměru 21 % ročně ve srovnání s 61 % mezi lety 2020 a 2023.

Graf: Vnitřní spalování se drží

6

Zdroj: BloombergNEF

Očekává se, že globální flotila vozidel se spalovacím motorem dosáhne vrcholu v příštím roce, ale prodej by musel být zcela ukončen kolem roku 2038, aby se svět do roku 2050 dostal k flotile s naprosto nulovými emisemi. Pouze severské země drží tempo nutné k úplnému ukončení prodeje vozidel ICE v nezbytném časovém rámci, uvedl BNEF.

Zdroj: Bloomberg

 
 
 
 
 

Čtěte více:

Wall Street se zvedá, zatímco Evropa navýšila ztráty
11.06.2024 17:12
Dnešní den nakonec není na akciích nezajímavý, ačkoli k tomu měl předp...
ČNB se vrátí ke škrtům o čtvrt bodu, Apple přišel s novou AI strategií a futures jsou zelené
12.06.2024 8:47
ČNB se dříve nebo později vrátí ke škrtům o čtvrt procentního bodu. Dn...
Fiala: Vláda bude mít do konce srpna jasno, kolik bude jaderných bloků. Dle analytiků umožňuje tendr s rozhodnutím o počtu bloků počkat
12.06.2024 10:42
Vláda bude mít do konce srpna jasno, kolik jaderných bloků se v Česku ...
Německým automobilkám se daří hůře než konkurenci, zjistili analytici
12.06.2024 11:27
Světové automobilové koncerny zvýšily na začátku roku jak tržby, tak z...
Britská krize ve Francii? Klesne inflace? A nakolik Fed sleví z dřívějších plánů?
12.06.2024 11:32
Na finančních trzích se nadále částečně řeší evropská politika a momen...
Apple vystřelil nejvíce od roku 2022 pod příslibem využití potenciálu umělé inteligence a znovu sesadil Microsoft
12.06.2024 14:13
Apple včera posílil na rekordní hodnotu od prosince. Jeho akcie rostly...
Cla EU na čínská elektroauta až 38 % za dveřmi? Komise odhodlána, automobilky varují a Čína protestuje
12.06.2024 16:26
Evropská unie je připravena zavést předběžné clo až 38,1 procenta na d...
Vychládání po covidu nebo doklad vadnoucí ekonomiky? FedEx propustí v Evropě až 2000 zaměstnanců kvůli slabé poptávce po přepravě
12.06.2024 17:28
Americký přepravce zásilek FedEx plánuje zrušit 1700 až 2000 pracovníc...
Jan Čermák: Prognóza Fedu hraje v nečekaně jestřábím hávu
12.06.2024 22:09
Americká centrální banka Fed po čase ukázala, že stále ještě v tomto c...
Rozbřesk: Nová prognóza Fedu v nečekaně jestřábím hávu
13.06.2024 9:06
Americká centrální banka Fed po čase ukázala, že stále ještě v tomto c...

Váš názor
  • všichni uvalí na čínu cla
    17.06.2024 8:10

    a sankce a pak je pozvou na summit o ukončení války na Ukrajině a řeknou : MUSÍTE udělat , co MY řekneme !! Víte jaká bude reakce ? Nejspíš nepřijedou vůbec , anebo jen proto aby západu ukázali vztyčený 3. prst pravé ruky.
    občan
  • blouzneni
    16.06.2024 12:47

    O hypoteticke "ciste nule".
    Ai-kun
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu