Akcie společnosti Unilever Plc posílily, protože společnost oznámila zmírnění růstu cen výrobků osobní péče a kosmetiky, což vedlo k oživení poptávky zákazníků. Tržby se ve druhém čtvrtletí zvýšily o 7,9 % na podkladovém základě. Společnost předpovídá výrazné zpomalení růstu nákladů a optimismus ohledně lepší ziskovosti vedl v Londýně k růstu akcií až o 5,7 %.
Výsledky naznačují, že společnosti vyrábějící spotřební zboží mohou mít radost z oživení spotřeby díky omezení růstu cen. Zmírnění inflace je dobrou zprávou pro nakupující a přichází poté, co vlády zemí, jako je Velká Británie, vyvinuly tlak na supermarkety a výrobce spotřebního zboží, aby nabízeli nižší ceny.
Investoři zkoumají první sadu výsledků, které představil generální ředitel Hein Schumacher, a hledají náznaky jeho strategie, jak oživit pomalý výkon společnosti Unilever. Nový generální ředitel po několika týdnech ve funkci zvýšil celoroční prognózu a předpovídá na letošní rok růst tržeb o více než 5 %. Tento výhled může být konzervativní, protože analytici předpovídají 6,1 %.
Společnost si vybrala externího generálního ředitele, aby jí pomohl napravit její byrokratickou kulturu a vypořádat se s kritikou, že se příliš soustředila na tzv. "sociální účel" výrobků, které prodává. Schumacher, bývalý šéf nizozemského mlékárenského družstva Royal FrieslandCampina, by se měl vrátit k debatě o oddělení potravinářských značek, jako je majonéza Hellmann's, od rychleji rostoucích jednotek osobní péče, krásy a pohody.
Nový generální ředitel uvedl, že je celkově spokojen se změnami, které společnost Unilever provedla ve své struktuře před jeho příchodem, protože podpoří rychlejší rozhodování. V loňském roce společnost Unilever začala snižovat 15 % svých vedoucích pozic a reorganizovala své podniky do pěti skupin.
Společnost Unilever očekává ve druhém pololetí čistou inflaci nákladů ve výši zhruba 400 milionů eur (443 milionů USD), což je méně než 1,5 miliardy eur v prvních šesti měsících roku.
Finanční ředitel Graeme Pitkethly uvedl, že zvýšení cen potravin a zmrzliny může být vyšší než u ostatních divizí, protože náklady na zemědělské suroviny zůstávají volatilnější kvůli suchu v jižní Evropě a tlaku na dodávky obilí. Zmrzlina byla nejpomaleji rostoucí divizí společnosti Unilever, jejíž základní růst činil 5,6 %, přestože ceny vzrostly o více než 12 %. Pokles byl způsoben poklesem spotřeby v domácnostech a podnik je více vystaven působení Evropy, kde jsou spotřebitelé odolnější vůči zvyšování cen.
Pitkethly uvedl, že objem prodaného zboží vzrostl ve všech regionech s výjimkou Evropy. Růst cen ve druhém čtvrtletí pocházel převážně z již dříve provedených zvýšení, uvedl.
Procento podniků společnosti Unilever, které získaly větší podíl na trhu, kleslo na 41 %, protože spotřebitelé přešli na levnější výrobky a společnost vyřadila nevýkonné formáty výrobků. Pitkethly to označil za zklamání a uvedl, že cílem společnosti je zvýšit tento podíl nad 50 %.
"Existuje trend hledání kvality za nízkou cenu, protože spotřebitelé se snaží vyrovnat rozpočet na domácnost," uvedl a jako příklad uvedl indické spotřebitele, kteří přecházejí na sypaný čaj, a Brazilce, kteří kupují levnější prací prostředky.
Zdroj: Bloomberg