Skupina lékáren Pilulka začala vedle Česka, Slovenska a Rumunska působit také v Maďarsku. Zákazníci ji tam najdou pod označením Pilulka.hu, informovala dnes firma v tiskové zprávě. Vstup na maďarský trh avizovala již dřív, její plán ale zbrzdila epidemie nemoci covid-19. Koncem loňského roku pak zveřejnila také záměr zažít letos podnikat v Rakousku. Tam bude podle spolumajitele Pilulky Martina Kasy do pár týdnů.
V Maďarsku skupina funguje podle Kasy na principu hybridního modelu, kdy kombinuje svou současnou infrastrukturu s lokálním komerčním oddělením a zákaznickou péčí. Obdobný model chce spustit i v Rakousku, uvedl v tiskové zprávě Kasa. Pro server Seznam Zprávy vysvětlil, že Pilulka využije pro maďarský trh své sklady na Slovensku a pro rakouský české sklady a jen některé činnosti dělá nebo bude dělat na tamním trhu. Jako důvody vstupu na maďarský trh uvedl zakladatel Pilulky Petr Kasa, blízkost trhu, geografickou dostupnost a druhý nejrychleji rostoucí e-commerce trh v Evropě (35 % meziroční růst). "Jsme si vědomi geopolitických souvislostí," dodal Kasa.
Firma uvedla, že chce v Maďarsku stavět "na komplexní nabídce nejžádanějších značek v kombinaci s unikátními službami a zákaznickou péčí". Na maďarském trhu se podle ní objeví i její privátní značky. Podle Kasy bude skupina v Maďarsku i Rakousku začínat on-line. Až dosáhne určité velikosti, začne hledat partnera s kamennými prodejnami, řekl pro Seznam Zprávy Kasa. Doplnil, že pokud se firmě bude dařit, chce expandovat dál, přičemž dalším krokem by bylo Německo. O plánu vstoupit na tamní trh skupina rovněž už dřív informovala.
Skupina je na českém a slovenském trhu od roku 2013, na rumunském je od konce roku 2018. Většinově ji vlastní české fyzické osoby. Pilulka je provozovatelem sítě kamenných lékáren a největší zásilkové lékárny v České republice a na Slovensku s přibližně dvěma miliony zákazníků. Podle svého webu má firma v Česku přes 140 kamenných lékáren. Největší lékárenskou sítí v Česku je Dr.Max ze skupiny Penta, která má asi 460 poboček.
V prvním pololetí 2022 dosáhla Pilulka konsolidovaných čistých tržeb 1,3 mld. Kč proti 1,2 mld. Kč v první polovině roku 2021 (všechny země včetně online bez franšíz). Výhled tržeb za celý 2022 dosahuje 2,7 mld. Kč (dříve 2,8 mld. Kč), skutečnost za rok 2021 byla 2,4 mld. Kč.
Tržby Pilulky loni činily podle auditovaných výsledků 2,4 miliardy korun, meziročně o 35 procent více. Franšízová síť lékáren Pilulka Partner k tržbám přidala dalších 1,2 miliardy korun na celkových 3,6 miliardy korun. Největší měrou se na tržbách skupiny podílel český e-shop s meziročním nárůstem o 61 procent. Zisk skupiny před zdaněním, odpisy a amortizací EBITDA dosáhl 29 milionů korun, o šest milionů korun více než o rok dříve.
"Dynamika letošního růstu zákazníků odpovídá letům předchozím. Významnou část dělají opakovaní zákazníci - ti dělají převážnou část tržeb, na ty se primárně zaměřujeme, s růstem celkového počtu dynamika nových klesá," řekl na dnešním START Day Petr Kasa. K potenciálními zapojení externích zdrojů (akvizice) uvedl, že společnost nepreferuje dluh, "umím si představit SPO, chceme být v tomto flexibilní a transparentní".
Zdroj: ČTK, Patria