Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Dr. Copper a objem nákladní dopravy na silnicích jako vedoucí indikátory pro ekonomiku a trhy

Dr. Copper a objem nákladní dopravy na silnicích jako vedoucí indikátory pro ekonomiku a trhy

24.06.2022 15:30

S poklesem cen mědi se podíváme na to, co „Dr. Copper“ (ne)věští o světové ekonomice. A řeč bude i o dění na silnicích a jeho vztahu k akciovým trhům.

V následujícím grafu je vývoj cen mědi, které se po propadu z počátku roku 2020 dostaly na historicky velmi vysoké hodnoty, na kterých se držely ještě před několika týdny. Následná korekce je poslala někam na úrovně z počátku roku 2021 a v duchu teorií „Dr.Copper“ by to mělo indikovat ochlazování světové ekonomiky.
06
Zdroj: Twitter

Pokud bychom brali ceny mědi jako čistě cyklický indikátor, naznačovaly by ochlazování světové ekonomiky. Na druhou stranu jejich úroveň (v úterý jsem tu psal o úrovních a změnách) by naznačovala podobný cyklický výhled jako na počátku roku 2021. Tehdy nakonec světové hospodářství rostlo o více než 6 %, což by v současném kontextu byla raketa. Na takovou úvahu toho můžeme hodně namítnout, včetně toho, že tehdy ceny mědi mířily nahoru, nyní dolů. A míra informačního šumu je ještě vyšší:

Ceny mědi jsou samozřejmě ovlivněny i děním na nabídkové strany trhu (těžbou a zpracováním). A na poptávkové straně rozhodují asymetricky některé regiony (Čína) a neprojevuje se tu jen cyklus, ale i strukturální výhled. Takže třeba to, že měď je považována za jeden z klíčových prvků potřebných pro strukturální posun v energetice. Již před lety jsem tu tak ukazoval, že korelace mezi cenami mědi a vývojem v globální ekonomice je s ohledem na predikční auru, která měď obklopuje, až překvapivě slabá.

Výše uvedeným nemíním argumentovat, že před světovou ekonomikou je navzdory pohybu cen mědi cyklické posílení. Jen bych byl vlažný k nějakým silným závěrům z toho, co se zrovna děje na tomto trhu. Když už jsme u snah o nalezení nějakého jednoduchého „reálného“ indikátoru dění v ekonomice a/nebo na trzích, podívejme se ještě na druhý dnešní graf. Srovnává vývoj na americkém akciovém trhu a objem dopravy zboží po amerických silnicích:
07
Zdroj: Twitter

Sledování dopravy v té či oné formě jako nějakého vedoucího indikátoru má dlouhou tradici, která má své fundamentální rácio. To ale přece jen obecně slábne s tím, jak se ekonomika posouvá od tvrdého k měkkému, od oceli a uhlí ke službám a obrazovkám. Z tohoto pohledu je až překvapivé, jak spolu obě křivky korelovaly až do propadu roku 2020. Pak ale nastalo velké odtržení. I přesto, že nastal pandemický odklon od spotřeby služeb zpět ke spotřebě zboží.

Bude se tu asi bez velké diskuse projevovat řada úzkých hrdel ve výrobě i samotné dopravě. Ale graf se dá číst i tak, že gravitace přepravovaných objemů si nakonec táhne ceny akcií k sobě. Možná se setkají někde uprostřed vytvořené propasti, ale i nyní tu připomenu, že valuace akcií stále nejsou historicky nijak nízko.

 

Čtěte více:

Letos s návratností evropských akcií nepočítejte, varují stratégové
19.05.2022 16:04
Index Stoxx Europe 600 skončí v prosinci na 476 indexových bodech, což...
Prokecat se do recese a ještě krátký návrat k technologiím
01.06.2022 17:20
CEO společnosti Cisco Chuck Robbins byl jedním z mnoha návštěvníků Dav...
Recesi v USA je možné se vyhnout, pokud Fed dokáže 'najít rovnováhu'
13.06.2022 10:51
Přestože nebezpečí recese se zpomalením ekonomiky vzrostlo, většina ek...
Prostor pro hladké přistání, podle JPMorgan akcie míří k novým maximům
14.06.2022 13:07
Inflaci by měl tlumit opětovný posun směrem od zboží ke službám, ale n...
Dopadly už trhy na dno? Podle investora Eda Yardeniho až bude inflace na vrcholu
22.06.2022 12:08
Trhy jsou poslední dobou divoké a kolísají mezi zisky a ztrátami a ame...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu