Evropští spotřebitelé jsou motivováni k nákupu elektrických automobilů, těžební projekty nabírají zpoždění a výrobní závody se znovu otevírají. Tato kombinace by měla podpořit trh s lithiem a pozvednout jeho cenu. Toto je pohled Albemarle Corporation, největšího světového producenta lithia, kovu ze kterého se vyrábí baterie využívané v elektromobilech.
I přes nedostatek lithia z důvodu zpoždění těžby a znovuobnovení výroby ve výrobních závodech, je cena tohoto kovu na několikaletém minimu. Dle ředitele Albemarle Corp. však cena lithia poroste společně se zvýšenou poptávkou po elektromobilech, na kterou bude mít vliv motivace zákazníků k nákupu elektromobilů pomocí dotací a zároveň celosvětový tlak na automobilky k produkci nízkoemisních vozidel.
Dle Erica Norrise z Albemarle Corp. bude mít na cenu lithia vliv Evropská unie a její regulace. A zároveň Čína, kde byl oproti původním plánům prodloužen program na podporu prodeje elektromobilů a kde se očekává růst prodejů vozů na alternativní pohon.
Státy Evropské unie uvolnili 36,5 miliardy eur na podporu prodejů elektrických vozidel a vozidel na další druhy nízkoemisních pohonů. Zároveň EU uvolní 15,5 miliard eur určených na dotace průmyslu produkujícího velké množství oxidu uhličitého za účelem snížení jejich emisní zátěže, říká Victoria Cuming, analytička pro Bloomberg NEF.
Kent Master, generální ředitel Albemarle, očekává, že i přes aktuálně utlumenou těžbu lithia a malou poptávku ze strany automobilek bude poptávka i cena lithia v průběhu roku 2021 růst.
Zdroj: Bloomberg