Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Samořídící auta změní naši budoucnost mnohem více, než tušíme

Víkendář: Samořídící auta změní naši budoucnost mnohem více, než tušíme

30.06.2018 9:32
Autor: Redakce, Patria.cz

Křišťálových koulí, ze kterých se věští budoucnost samořídících aut, je celá řada. Ekonom Timothy Taylor na svém populárním blogu The Conversable Economist v této souvislosti doporučuje novou studii pojmenovanou America’s Workforce and the Self-Driving Future Realizing Productivity Gains and Spurring Economic Growth. Jejími autory jsou Charles Carson, Erica Groshen, Susan Helper, John Paul MacDuffie, W. David Montgomery a Richard Mudge.

Studie mimo jiné prezentuje následující odhady přínosů, které by v roce 2050 měly autonomní vozy vytvářet pro celou společnost a pro spotřebitele. Zdaleka největší položky představuje zlepšení kvality života pramenící ze snížení počtu nehod, ekonomický dopad tohoto snížení a také hodnota nově získaného času:
0

Studie poukazuje na „vysokou pravděpodobnost, se kterou autonomní vozy povedou k revoluci v americké ekonomice způsobem, který nebyl zaznamenán od poloviny dvacátého století. Ve skutečnosti je těžké předpovědět technologické a další změny, které se již objevují na horizontu a přispějí k ekonomickému růstu a zvýšení produktivity. Autonomní vozy reprezentují nejlepší příležitost pro snížení závislosti na ropě a zvýšení dostupnosti nízkonákladové mobility“. Uvedená tabulka přitom odhaduje úspory ze snížené spotřeby ropy na 58 miliard dolarů.

Taylor poukazuje i na to, že vedle přímých přínosů se dá očekávat také obrovská změna ve způsobu života, tvorbě pracovních míst, vlastnictví aut a dalších oblastech. Studie v této souvislosti poukazuje na rozvoj americké sítě dálnic, který nastal v padesátých letech. Ten podle ní z každého investovaného dolaru generoval 6 dolarů ekonomické aktivity tím, že snížil dobu přepravy osob i zboží. Jeho přínosy šly navíc „daleko za hranice toho, co bylo očekáváno na základě běžných analýz“. Tehdejší studie například tvrdily, že jen asi 33 % postavených dálnic bylo ekonomicky ospravedlnitelných. Bral se ovšem v úvahu objem dopravy z roku 1956, ale skutečnost se nakonec vyvíjela úplně jiným způsobem. Nejvíce pak z nových dálnic nakonec netěžily logistické a přepravní firmy, ale firmy ze služeb a nevýrobních sektorů.

Při zpětném pohledu je zjevné, že nově vybudovaný systém dálnic přinášel soustavně více přínosů, než se dříve čekalo. A poptávka po jeho užívání také značně předčila původní odhady. Je proto dost dobře možné, že podobný efekt se dostaví u autonomního řízení. Mimo jiné může totiž zajistit větší flexibilitu, snížit dopravní zatížení a umožní pracovat během jízdy na něčem, co nás baví nebo co potřebujeme dodělat. Lidé možná budou ochotnější cestovat do práce na delší vzdálenosti, což se může projevit na nezaměstnanosti, a to zejména u lidí s nižšími příjmy. Celkově by se měla zvýšit flexibilita trhu práce a počet dostupných pracovních příležitostí.

Co se týče ztráty pracovních míst, budou na prvním místě řidiči nákladních automobilů. Otázkou ale podle studie je, zda nakonec nedojde k segmentaci trhu, kdy řidiči přeberou vozy na hranicích měst a budou zajišťovat dopravu po metropolitních oblastech. Studie každopádně očekává, že větších změn v tomto odvětví se zřejmě dočkáme tak za 30 let v době, kdy již bude příslušná technologie dostatečně vyspělá. A minulost ukazuje, že pokud nastává nějaká hluboká technologická změna, celkový počet pracovních míst neklesá, naopak roste. V tomto konkrétním případě budou vytvářena zejména místa v oborech a firmách zajišťujících provoz a servis autonomních vozů a jejich flotil. Ekonomika by navíc měla těžit z celkového snížení nákladů, což by se mělo projevit na disponibilních příjmech domácností a následně rozkvětu úplně nových odvětví a společností, uzavírá Taylor.

Zdroj: The Conversable Economist

 
 
 
 

Čtěte více:

Autonomní auta: Příliš uspěchaná technologie?
21.03.2018 10:58
Autonomní auto společnosti Uber Technologies srazilo a zabilo chodkyni...
Šéf autopůjčovny Sixt: V elektroauta nevěřím. Politicky je to hrubá chyba
29.05.2018 15:53
Politické úsilí o prosazení elektromobilů je drahá politická chyba. Ře...
Čína v rámci sledování brzy zaostří na auta
14.06.2018 10:33
Čína údajně zavede národní program sledování aut za pomocí systému ele...
Je třeba zabít Teslu
27.06.2018 11:53
Šéf společnosti Tesla a velký vizionář Elon Musk před několika dny roz...

Váš názor
  • to bude super
    02.07.2018 8:14

    ja bych doporucil EU aby ten vyvoj samoridicich aut urychlili - takze az ted v italii, Spanelsku, Recku pristane nemecka lod zachranujici utecence z afriky aby si vsichny sporadane nasedlai do samoridicich aut a ty je dovezli primo do nemecka - vyresi se tim spousta problemu :)
    eple
  • Spíš než proměnu
    01.07.2018 10:51

    studie v evropskou realitu věřím, že se z Evropy stane Afrika.
    demokrat
  •  
    01.07.2018 10:28

    Je s tím spojen i další problém /dnes stále ještě opomíjený/. Elektromagnetická zátěž našich mozků stále plíživě vzrůstá. Komunikace aut mezi sebou, radary, to vše tuto úroveň prudce zvedne, bude to všude. A pak se budeme divit, že nám vypovídá sluch, nebo že máme problém z nedostatku životní energie, syndrom vyhoření. I na to se umírá.
    James Bond
  •  
    01.07.2018 10:14

    To je vždy velké hurá - a pak se zas žádné zázraky nedějí. Myslím si, že do skutečného provozu to nebude nikdy úplně zavedeno. Možná tak na vyhrazené pruhy pro tato vozidla, tam je řešení situací poměrně jednoduché. Ale do měst a oblastí s velmi hustým a rušným provozem to nezapadne. Jsou tu i otázky odpovědnosti za nehody, právní hlediska, vstupuje do toho i faktor zvýšené ceny za množství čidel, řídící počítač, zdvojování funkcí, protože technickou závadu výrobci nesmí dovolit, tipuji minimálně o 200 tis.Kč nahoru, což se do kategorie levnějších aut vůbec nevejde. Nehledě na prodražování technologií jiného pohonu. Odbyt aut by klesl na zlomek dnešního - a to si automobilky nemohou dovolit. Takže dnešní hon za rádoby pokrokem brzy vyšumí v nezájem výrobců i spotřebitelů.
    James Bond
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu