Hledáme-li komoditu, která zažila překotný růst, neměli bychom zapomenout na kobalt. Oproti začátku loňského roku je namodralý kov dražší o více než tři čtvrtiny. Jenom od září stouply ceny o téměř polovinu na zhruba 19 dolarů za libru, kde byly naposledy před pěti lety. A investoři sázejí na to, že mohou být nejvýše až za devět let, před kterými propukla finanční krize. Důvod? Poptávka po elektromobilech.
Kobalt je spolu s mědí důležitou součástí lithium-iontových baterií. Ty se používají ve spotřební elektronice, ale také v autech na elektrický pohon, o kterých kvůli přísnějším ekologickým normám stále více uvažují motoristé především ve smogem zkoušené Číně.
Zájem o elektromobily pravděpodobně dál poroste. Poradenská společnost CRU Group odhaduje, že zatímco loni se prodalo 1,1 milionu elektrických aut a plug-in hybridních vozů, v roce 2021 by to mohlo být už 4,4 milionu a do roku 2025 více než 6 milionů. O tom, jak by elektrické vozy mohly ovlivnit poptávku po ropě, jsme psali ZDE.
Jak by se mohlo vyvíjet použití kobaltu v bateriích? Odhady má společnost eCobalt Solutions, podle které budou do roku 2020 obsahovat kobalt tři čtvrtiny lithium-iontových baterií. Tomu přikyvuje i správce jednoho z nejmenovaných fondů zaměřeného na komodity. Poukazuje přitom na „agresivně“ nastavené čínské plány v odvětví elektromobility. Druhá největší světová ekonomika bude „hlavním motorem růstu“ ve spotřebě tohoto kovu, říká také.
Na význam kobaltu, který tvrdostí překoná ocel, upozorňuje i rozhodnutí Agentury logistiky amerického ministerstva obrany. Ta považuje dvě složky Li-Ion akumulátorů (konkrétně oxid lithia a kobaltu LiCoO2 a substanci LiNiCoAlO2) za strategické a od roku 2014 vytváří jejich rezervy.
Vývoj cen kobaltu v porovnání s prodejem lehkých vozidel v USA
Zhruba 98 procent kobaltu vzniká jako vedlejší produkt při výrobě mědi a niklu. Nadměrné dodávky a přehnané kapacity trápily kobaltový trh zhruba sedm let. Řada obchodníků kov nakoupila, když stál kolem 10 dolarů za libru. To bylo ke konci roku 2015, kdy bylo na trhu o víc než 2 000 tun více, než kolik se spotřebovalo.
Tržní deficit na horizontu
Loni globální poptávka po kobaltu dosahovala zhruba 100 000 tun. V elektromobilech se přitom z hlediska celkové poptávky spotřebovalo jenom 6,5 procenta upraveného kobaltu, říká Edward Spencer z CRU. Tento podíl podle něj v budoucnu poroste: v roce 2021 se zvýší na 16,9 procenta, takže vyšší bude i celková poptávka, odhadovaná na téměř 130 000 tun.
Letos se na trzích pravděpodobně již objeví nedostatek. Nahrávají tomu i slabé články v dodavatelském řetězci: skoro 60 procent světového kobaltu leží v Demokratické republice Kongo, která se k politicky nejstabilnějším zemím světa neřadí.
Sázet v akciovém portfoliu jenom na kobalt by z investičního hlediska mohlo být ošidné, píše Reuters. Proč tedy investoři kobalt kupují? „Kobalt ceny akcií masivně nezasáhne. Fondy se podívaly na kontrakty na kobalt na LME, avšak vzhledem k milionům, které chtějí investovat, nejsou tyto kontrakty dostatečně likvidní,“ uvádí jistý evropský obchodník s kobaltem. Fondy tedy nakupují kobalt proto, aby jej držely, dokud cena nestoupne na 25 a více dolarů za libru, míní také.
Zdroje: BBG, RTRS