Bubliny jsou ve financích vděčným tématem a dnes se jim budu věnovat i já. Jenže nepůjde o bubliny jako nafouklé ceny aktiv, ale o bubliny doslovné. Konkrétně o společnost SodaStream International. Díky jejím přístrojům si můžete bublinkovatou vodu vyrobit sami doma a nemusíte „ničit matku Zemi tím, že si budete kupovat vodu v plastových lahvích ze supermarketu“ (jak firma tvrdí ve své snad až agresivní reklamní kampani). Nechme stranou otázku, jaké přínosy a negativa má voda s bublinkami obecně (ať už ze supermarketu, či vyrobená doma), a podívejme se trochu na akcii a výsledky této společnosti.
Situaci v kostce shrnuje následující obrázek. Z jeho první části vidíme, že akcie SodaStream International byly až do počátku roku pod hodně velkým tlakem, pak ale přišel stejně prudký obrat směrem nahoru a v posledních týdnech a dnech vše zakončila raketová rally. Tento obrat do značné míry vysvětluje druhá část obrázku s historickými a očekávanými tržbami firmy. Ty dosáhly svého maxima v roce 2013 a pak nastal poměrně znatelný sešup. Ovšem podle analytiků a investorů by se situace měla změnit k lepšímu a pro rok 2016 i 2017 už se očekává znatelný růst:
Zdroj: Financial Times
SodaStream ve třetím čtvrtletí tohoto roku vytvořila zisk na akcii ve výší 0,69 dolarů, což je třikrát více, než čekali analytici. Popsaný obrat k lepšímu je dán změnou zaměření firmy (ze sodovky na perlivou vodu – viz níže) a také tlakem na nákladové úspory. Podle posledních čísel přitom pokračuje příliv zákazníků, kteří si přístroje firmy kupují, prodej CO2 náplní roste o 9 %. Zklamáním byly jen prodeje dochucovacích náplní, protože ty poklesly o 19 %.
Společnost dokáže navyšovat tržby ve velké části světa a ředitel společnosti Daniel Birnbaum tvrdí, že silné jsou zejména prodeje v Německu (tamní růst dosahuje dvojciferných čísel už 19 čtvrtletí za sebou). Penetrace mezi domácnostmi tam přitom dosahuje stále jen 6 %. Investor Jeremy Bowman se domnívá, že firmě by dlouhodobě měla hrát do karet rostoucí globální spotřeba pitné vody. Lidé také prý začínají stále vnímat sodovku jako nezdravou, ale spotřeba perlivé vody by se například v USA měla během následujících deseti let zdvojnásobit.
Výše uvedeným se neustále prolíná onen rozdíl mezi sodou a perlivou vodou. Pokud přechod od jednoho k druhému zajistil firmě popsaný obrat, musí jít o něco naprosto klíčového. Já jsem se ale ničeho takového nedobral, tudíž musím přiznat, že jsem z celé věci trochu zmaten. Ptám se také, zda vrtkavý spotřebitel nemůže u perlivé vody nakonec dojít ke stejnému závěru jako u sody. Jinak řečeno, zda prostě po všech eskapádách se sodami, perlivými vodami, balenými vodami atd. nakonec neskončíme zase u staré dobré vody z kohoutku. Nevím, ale uznávám, že příběh této společnosti je pozoruhodný a obrat, který se jejímu managementu povedl, zaslouží uznání.
Naprosto jasně ke mně pak hovoří tok hotovosti této společnosti. V roce 2015 generovala na provozu 40 milionů dolarů a proinvestovala téměř 60 milionů dolarů. Pokrýt své investice provozem nebyla schopná ani v předchozích letech. Naštěstí alespoň nevyplácí dividendy (nepředstírá něco, co není). Vzniklý hotovostní deficit pokrývá tím, že snižuje zásobu hotovosti držené v rozvaze. Rozvaha je pak stále dosti silná.