Před nedávnem rozvířila pozornost zpráva společnosti Motors, když přestavila dlouho očekávaný koncept Model 3. To by měl být první vůz mladé automobilky Elona Muska, který byl měl být schopen plně konkurovat konvenčním vozidlům.
Model 3 společnosti Motors po svém oznámení strhl lavinu předobjednávek tohoto vozu. Objem objednaných vozů rychle rostl a poslední známý údaj hovoří o 276 tisících objednaných vozech k 3. dubnu. Zcela jistě se nejedná o finální počet, ale velký zájem se možná dal trochu očekávat, protože maloobchodní cena vozu byla nastavena na 35 000 USD. Ovšem rezervaci si nemůže udělat úplně každý. Zájemci musí složit 1000 USD dopředu, než dokončí předobjednávku. To potom znamená a zajistí, že se o vůz hlásí jen vážní zájemci.
Zájem o vůz samozřejmě vyvolal velký rozruch všude v médiích. Když dodáme trochu perspektivy, tak jistě pochopíte proč – objem předobjednávek se totiž dostal přes dvojnásobek počtu dosud prodaných vozů Teslou vůbec. Kdyby měla kapacity uspokojit okamžitě všechny požadavky, znamenalo by to start prodeje v objemu přes 11 mld. USD v tržbách.
Nyní se podívejme velmi heslovitě na klíčové vlastnosti nového vozu od Tesly:
- Zrychlení z nuly na 60 mil/h (cca. 96 km/h) zvládne za 6 sekund. To je rychleji než celá řada 3 od .
- Dosah by měl být 215 mil (344 km). To je údaj výrobce, který musí být ještě testován a obyčejně bude nižší. Stalo se tak i u Modelu S.
- Model 3 bude mít ve výbavě autopilota Tesly a vysokorychlostní dobíjení ze Superchargerů.
- Vůz by měl komfortně zvládnout přepravu 5 osob. Více místa na nohy poskytne posunutí předních sedadel dopředu. Tělo vozu je z lehkého hliníku a oceli. Téměř celá střecha je průhledná.
- Základní verze má pohon zadních kol. Volitelné jsou dva motory pro rozložení výkonu a optimalizaci dojezdu. Pohon všech kol bude také dostupný.
- se u Modelu 3 velmi snažila řešit aerodynamický odpor. Proto se koeficient, který měří tuto metriku, dostal na skvělých 0,21. Jediné auto, které se vyrábí a je lepší v tomto parametru, je jen XL1 s hodnotou 0,19 ovšem s cenovkou okolo 150 000 USD.
- Další možnosti upgradů a vylepšení dostupných pro každý vůz budou uveřejněny, až se přiblíží samotná produkce v roce 2017.
Uvedení nového modelu od Tesly může paradoxně pomoci i vozu Chevy Bolt od , které bylo již představeno. představilo spíše prototyp a je připraveno k masové produkci vozu, zatím však nechává kde koho svůj prototyp testovat a sbírá zpětnou vazbu. Jeho produkce by měla být zahájena ještě letos, ale prodej se spíše očekává až na začátek roku 2017. To by mohlo být částečně problém pro Teslu, která chce začít s produkcí začátkem roku 2017. Ale i to se může posunout, jak jsme viděli z příkladu modelu X.
Na druhou stranu je třeba si říci jasně, že je vnímaná jako technologická společnost dodávající svým produktům určitý punc jedinečnosti. I když to může být trošku iluzorní. Od a Chevy se spíše čeká příznivá cena, za kterou jsou její zákazníci oželet pocit výjimečnosti i leckteré funkce. V tomto světle se i elektrické ovládání sedadel může jevit jako „ten luxus“.
Akcie Motor se od uveřejnění podívaly i nad 250 USD za jednu akcii. Akcie ale včera zavřela na 246,99 USD.

Zdroj: Bloomberg, Fortune