Čínská ekonomika po čtvrtstoletí rychlého růstu začíná lehce skomírat a tamní vláda tvrdě zasahuje proti velice extravagantním výdajům státních úředníků. Čínská centrální banka navíc oslabila jüan. Když připočteme ještě vysoké daně na dovážené luxusní zboží, je nasnadě, že poptávka po luxusních produktech v zemi, na kterou se z pohledu růstu tržeb spoléhalo v posledních letech mnoho společností z luxusního sektoru, klesá. Přesto podle generálního ředitele švýcarského výrobce luxusních hodinek Piaget (Richemont) Číňané neztratili chuť utrácet, jen s ohledem na současné okolnosti nehýří za luxusní produkty doma.
Místo, aby si vyrazily vyhodit z kopýtka do dříve tradičních destinací jako je Hongkong nebo Macau, dávají přednost nákupům v Tokiu, Soulu, Tajpeji a evropských metropolích. Dokonce 75 až 85 procent výdajů čínských spotřebitelů na luxus nyní pochází z destinací mimo Čínu. Tento trend se začal výrazně projevovat i na hospodářských výsledcích společností z luxusního sektoru v posledním reportovaném čtvrtletí a lze očekávat, že se ještě výrazněji podepíše na číslech nadcházející výsledkové sezóny za třetí čtvrtletí tohoto roku.
Bohatství však v asijském regionu denně roste a to nejen v Číně. Podle nejnovější studie výzkumné firmy WealthInsight by se pozornost luxusních značek měla přesunout na centra některých rozvíjejících se ekonomik. Nejslibnější potenciál pro expanzi luxusních značek podle studie v nadcházejících letech nabízejí turecký Istanbul, indický Bombaj a Ciudad de México.
Istanbul, Bombaj, Ciudad de México – nová centra luxusu
Na základě předpokladu, že globální ekonomika více tíhne k takzvaným emerging markets studie WealthInsight zjišťovala potenciál růstu trhu pro luxusní značky v 10 rozvíjejících se metropolích. Poptávka po luxusním zboží by měla obzvláště vzkvétat v Istanbulu, kde by mělo dojít velkému nárůstu jedinců, jejichž čisté jmění překračuje 1 milion dolarů a to ze současných 58000 na 65000 do roku 2019. Turecká metropole navíc již v roce 2017 byla domovem 1110 ultra bohatých, čímž překonala i čínskou Šanghaj s 1095 jedinci s ultra vysokým čistým jměním. Istanbulské poptávce po luxusu by výrazně mohli pomoci i četní a majetní turisté z Blízkého Východu nebo nárůst počtu pracujících žen.
Bombaj, která je prosperujícím finančním centrem Indie, by mohla do roku 2019 očekávat nárůst počtu jedinců s vysokými příjmy až na 138500. Tamní obchod s luxusním zbožím prosperuje již nyní a nelze opomenout ani význam Bollywoodu. Řady luxusních značek dostupných v Bombaji rozšířily i Gucci (Kering), nebo Chanel a těží z rostoucí střední třídy a majetných cizinců. Dalším velkoměstem s obrovským potenciálem založeným na bohaté části populace a rozvíjející se střední třídě je mexické hlavní město Ciudad de México.
Celkem vzato by se luxusním značkám v těchto rozvíjeních se lokalitách mohlo skutečně dařit, pokud svou pozornost nesoustředí ani tak na turisty jako spíše přímo na jejich samotné obyvatele. S místními zákazníky lze totiž vybudovat vztah a důvěru ve značku, zatímco turisté s největší pravděpodobností metropole nenavštíví s cílem výslovného nákupu luxusních produktů. Malajsijská Kuala Lumpur, nigerijský Lagos nebo vietnamské Ho Či Minovo město jsou prozatím z pohledu luxusu menšími trhy, mohou však v budoucnu přinést luxusním značkám nové příležitosti. Majetní rezidenti ve zmíněných metropolích emerging markete jsou zdrojem a motorem tamní poptávky po luxusním zboží a luxusní značky pro ně představují možnost dát na odiv své postavení a úspěch.
Velkoměsta rozvíjejících se trhů mají nepopíratelně silný potenciál s ohledem na spotřebitele luxusních produktů společně se slibným výhledem pro tržní expanzi. Tento potenciál je podpořen několika faktory včetně výrazně rostoucí střední třídy, urbanizace nebo stoupajícího počtu zaměstnaných žen a hlavně lásky k luxusu. Rozvíjející se metropole se tak stávají klíčovým cílovým trhem pro luxusní značky. Silná touha předvést finanční stabilitu a úspěch vytvořila z bohatství a luxusních značek na emerging markets nerozlučnou dvojici. Trh luxusu by tak v deseti vybraných velkoměstech rozvíjejících se trhů mohl dosáhnout do roku 2019 až 62,6 miliard dolarů, což je oproti roku 2014 více než dvojnásobek.
Naopak Šanghaj, která je svým kladným vztahem k luxusu proslulá, čeká zpomalení růstu, které odpovídá současnému trendu tamní ekonomiky. Pokud značky budou chtít zůstat na rozvíjejících se trzích konkurenceschopné, budou muset velmi pečlivě pracovat na strategii expanze, ale i klientských vztahů nebo marketingu s ohledem na místní poptávku.
Zdroj: CNBC