Švýcarský hodinářský průmysl staví na dlouhé historii a tradici. V letošním roce však švýcarské hodinky čelí jedné hrozbě za druhou silným frankem počínaje a invazí chytrých hodinek v čele s Watch konče. Nelze opomenout ani asijský faktor, který s ohledem na poptávku po hlavně dražších a luxusnějších kusech hraje poměrně zásadní roli. Někteří švýcarští hodináři však přesto věří, že současná nepříznivá situace na trhu přebolí a jakmile se hospodářský výhled zlepší, vše se vrátí k normálu a chytré hodinky jejich podnikání neohrozí.
Hrozba jménem „smartwatch“
Jako každá mince má ale i tato dvě strany. Studie konzultantské společnosti Deloitte minulý týden ukázala, že pesimismus ohledně ekonomického výhledu je nyní ve švýcarském hodinářském sektoru nejsilnější nejméně od roku 2012, kdy tento roční průzkum Deloitte zahájila. Seznamu témat, která působí vchodovým pracovníkům z hodinářského sektoru vrásky, vévodí právě slabá zahraniční poptávka a silná švýcarská měna. Ta od počátku roku, kdy Švýcarská centrální banka opustila intervenční režim, posílila proti euru zhruba o 10 procent. A navzdory klidu některých hodinářů velkých curyšských ulic, obavy týkající se rozmachu nového fenoménu jménem smartwatch taktéž rostly. Zatímco v loňském roce tyto nové technologie v hodinářském oboru a jejich konkurenční hrozba trápily jen 11 procent respondentů studie, letos to bylo již 25 procent.
Nárůst nervozity s ohledem na smartwatch víceméně odráží vzrůstající trend posunu chytrých hodinek do stejného luxusního segmentu jako právě švýcarské hodinky vysoké kvality. Takovou luxusní hrozbou je například nedávný výsledek spolupráce ultramoderních technologií od Applu s ultra luxusním pařížským módním domem Hermes v podobě Watch v exkluzivním designu s luxusními koženými řemínky. Právě tato spolupráce ukazuje na neustále se rozvíjející trh smartwatch, které se snaží zalíbit stále širšímu spektru zájemců. Cílí tak nejen na milovníky technologických vymožeností, ale stávají se čím dál více i módním doplňkem. Největší hrozbu tak představují chytré hodinky pro ty tradiční s cenovkou pod 1500 švýcarskými franky.
Hrozby exportu
Za normálních okolností by se švýcarský hodinářský průmysl, který je z hlediska hodnoty exportu největší na světě, s touto novou výzvou možná vypořádal bez větších potíží. Problémem ale zůstává letošní značně bouřlivý rok. Na tržbách se samozřejmě odrazila nejistota spojená s ekonomickým výhledem na rozvíjejících se trzích v Asii a Latinské Americe a nelze opomenout ani v poslední době oblíbené čínské téma a dopad omezení extravagantních výdajů tamních vládních úřadníků. Palčivým místem nadále zůstává i pokles poptávky z ostrovního Hongkongu.
Švýcarský hodinářský export se v srpnu opět propadl a směřuje tak k první roční ztrátě za posledních šest let. Dodávky se snížily o 1,6 procenta na 1,5 miliardy franků. Za prvních osm měsíců tohoto roku klesl hodinářský export o 1,2 procenta. Dodávky do Hongkongu klesly o 18 procent, na pevninskou Čínu potom o 39 procent. Zbytek klíčových trhů kromě Singapuru rostl o 10 procent. Celkový propad švýcarského exportu, který i nadále tíží silný frank, pokračoval i v srpnu, kdy klesl o 2,1 procenta.
Švýcarská hodinářská noční můra a inovace
Skutečnou noční můrou vedoucích pracovníků z hodinářského průmyslu však zůstává obava z toho, že chytré hodinky nahradí na zápěstích bohatých ty tradiční švýcarské kousky a nikdo si nechce zopakovat krizi, která panovala v osmdesátých letech poté, co sektor nezvládl výzvu japonských hodinek quartz. K tomu mají ve Švýcarsku ale ještě hodně daleko a navíc je podle průzkumu Deloitte optimismus ohledně tržeb v USA, které jsou zároveň jakýmsi domovem chytrých hodinek, na rekordně vysoké úrovni.
Konkurence z řad chytrých hodinek tlačí i tradiční hodinářský průmysl ve Švýcarsku k inovacím. Montblanc nedávno představil takzvané e-Straps neboli chytré hodinkové náramky, které lze připojiti i k chytrému telefonu. Například se snažila prorazit s konceptem chytrých hodinek od roku 2000, ale až Watch skutečně nastartovala poptávku. Existuje ještě jeden myšlenkový směr, který tvrdí, že mladí lidé, kteří si zvyknou na zápěstích nosit chytrá zařízení, zajišťují budoucí prodeje luxusních hodinek. A drahé švýcarské hodinky vysoké kvality zůstanou způsobem, jak se v jistých kruzích odlišit a zviditelnit.
Zdroj: FT, MW, BBG