Evropa:
v prvním čtvrtletí reportovala tržby ve výši 6,06 mld. USD, a zaostala tak o 400 mil. USD za konsensem. Významnou roli sehrály klesající příjmy z prodeje léků Nexium a Crestor, které čelí rostoucí konkurenci v podobě generik s tím, jak expiruje jejich patentová ochrana. Očištěný zisk na akcii v souladu s odhady dosáhl 1,08 USD proti loňským 1,17 USD. potvrdila výhled na letošní rok. Tržby klesnou o střední, jednociferná procenta, zatímco jádrový zisk na akcii by měl narůst o nižší jednotky procent. U obou položek se jedná o hodnoty bez započtení vlivu měnových kurzů. Akcie ztrácí necelá dvě procenta.
USA:
Mírně lepší výsledky včera po trhu představil . Tržby stouply y/y o 6 % na 21,7 mld. USD a překonaly odhady na úrovni 21,1 mld. USD. Zhruba polovina překvapení jde na vrub mírnějšímu, negativnímu dopadu silného dolaru. Tržby spotřebitelské divize (Devices&Consumer) vzrostly meziročně o 8 % na 9 mld. USD. Stejně jako v předchozím čtvrtletí je však struktura příjmů méně přívětivá, když za růstem stojí v hlavní míře hardwarové produkty (Surface, Lumia) s výrazně nižší marží. Tržby z prodeje softwaru (Windows, Office) klesly meziročně o 24 % (-25 % ve 2QFY15). Dobrou zprávou je alespoň nárůst v prodejích cloudové verze Office 365, počet předplatitelů stoupl proti předchozímu čtvrtletí o 35 % na 12,4 mil. Komerční segment tržby navýšil o 5 % na 12,8 mld. USD. Hlavním růstovým tahounem jsou i nadále příjmy z komerčního cloudu (Azure, Office 365), které meziročně stouply o 106 % (vs 114 % v 2QFY15). Dařilo se i serverovému softwaru, u nějž se prodeje zvýšily o 12 %. Příznivou zprávou je hrubá marže na úrovni 67 %, když trh počítal s 65,8 %. Zisk na akcii dosáhl 62c proti odhadovaným 53c. Příliš nepotěšil výhled pro 4QFY15, který počítá s tržbami v pásmu 21,6 – 22,3 mld. USD, zatímco konsensus byl nastavený na 22,7 mld. USD. Vinu lze přičíst spotřebitelské divizi, ale také licencím v komerční divizi. Akcie připisují 8 %.
ve 2QFY15 meziročně zvýšil své tržby o 18 % na 4,56 mld. USD (vs kons. 4,53 mld. USD). Pod výsledkem se podepsala jak akvizice Japan, tak také více než 1500 nových kaváren otevřených za poslední rok. I proto pozitivně vyznívá také schopnost společnosti podněcovat růst u již otevřených kaváren. Růst tržeb u kaváren otevřených alespoň 13 měsíců („Comparable Store Sales“) dosáhl 7 %. Meziročně zlepšení je pak rozloženo jak mezi vyšší objem transakcí („traffic“ +3 %), tak rostoucí průměrnou útratu na účtech (+4 %). Provozní zisk vzrostl o 21 % na 777,5 mil. USD při expanzi marže o 40 bps na 17 %. Přívětivě se jeví také rostoucí obliba mobilních objednávek v USA. Jejich podíl na celku vystoupal proti předchozímu čtvrtletí o 3 ppt na 19 %. Zisk na akcii dosáhl 33c a naplnil očekávání. zároveň potvrdil výhled pro letošní růst tržeb v pásmu 16 – 18 % a pro třetí čtvrtletí fiskálního roku počítá s EPS 40 – 41c (v souladu s konsensy). Akcie připisují 4 %.
Akcie (DIP) dnes přidávají 14 %. Reagují tak na překvapivou sadu čísel za první kvartál. Tržby společnosti rostly meziročně o 15,1 % (+22 % ex FX) na 22,7 mld. USD a překonaly konsensuální laťku ve výši 22,4 mld. USD. Hlavní šok však přišel v kolonce provozního zisku. Ten doslova rozmetal konsensuální odhad na úrovni 7 mil. USD, když dosáhl 255 mil. USD! Velkou měrou se o to přičinila vůbec poprvé samostatně zveřejněná čísla divize Web Services, zaměřená na cloudové produkty (úschova dat, software). Její provozní zisk dosáhl 265 mil. USD při tržbách 1,57 mld. USD. I přes překvapivá provozní čísla nedokázal vybřednout ze ztráty. Zisk na akcii skončil na -12c (vs kons. -13c). Pro druhé čtvrtletí společnost počítá s tržbami v rozmezí 20,6 – 22,8 mld. USD, trh vyhlížel 22,1 mld. USD.
(DIP) v prvním čtvrtletí letošního roku zvýšil meziročně tržby o 12 % na 17,3 mld. USD, čímž o 300 mil. USD zaostal za tržním očekáváním. Do hodnoty tržeb pak v meziročním srovnání negativně (-5 ppt) promluvily kurzové vlivy. Hlavním viníkem nenaplnění tržních vyhlídek jsou položky „ostatních příjmů“, které mimo jiného zahrnují poplatky z licencí (Google Play, Chromecast) či prodeje zařízení (Nexus). Reklamní příjmy v souladu s odhady vzrostly o 11 % na 12,2 mld. USD. Jako už tradičně jejich hodnotu táhl objem. Jinými slovy tak stoupl objem doručené reklamy o 13 %. Již počtvrté za posledních pět kvartálů se však jedná o nižší číslo, než které vyhlížely odhady (v 1Q kons. +15 %), zároveň je dynamika na nejnižší úrovni od 4Q09. Dodejme navíc, že strategie navyšování doručené reklamy negativně doléhá na samotnou cenu (cost per click). Ta se ve čtvrtletí snížila jak na meziroční (-7 %), tak také mezikvartální (-5 %) bázi. Na druhou stranu je bezesporu část vlivu odrazem silnějšího dolaru. příjemně překvapil efektivnějším řízením nákladů, v jejichž důsledku se provozní marže vyšplhala na 32,7 %, zatímco konsensus počítal s 31,5 %. EPS i přesto mírně zaostal za očekáváním (6,57 USD vs kons. 6,61 USD). Pozitivní zprávou je další solidní číslo v položce volného peněžního toku. Ten ve čtvrtletí dosáhl 3,69 mld. USD (ve stejné periodě loňského roku 2,05 mld. USD), a to především díky vyššímu provoznímu cash flow. Za zlepšením metriky tak stojí efektivnější řízení pracovního kapitálu, nikoliv nižší kapitálové náklady. Ty tak nadále mají dostatečný prostor k budoucímu poklesu. Jejich výše byla v minulých letech nad dlouhodobým průměrem (capex v letech 2013-2014 dosáhl 13 % a 16 % z celkové hodnoty tržeb oproti průměru posledních deseti let na úrovni 11,7 %), což souviselo se snahou posílit reklamní byznys skrze uvedení nových produktů. S postupně se projevujícím pozitivním vlivem uskutečněných investic by měla začít narůstat cena doručené reklamy a klesat také hodnota capex. Volný peněžní tok by tak měl nadále narůstat. V kombinaci se 65 mld. USD, které drží na knize v nejlikvidnějších aktivech (hotovost a krátkodobé investice), se tak otevírá dostatečný prostor ke kapitálové přívětivější politice (dividendy a/nebo akcie). Akcie rostou o 3 %.
Americký provozovatel kabelové televize Comcast (DIP) zrušil plán koupit za zhruba 45 miliard dolarů svého hlavního konkurenta Time Warner Cable, a vytvořit tím zdaleka největšího aktéra na kabelovém trhu v USA. Sloučená firma by měla přes 30 milionů uživatelů, její podíl na trhu americké placené televize a videa by dosahoval 30 procent a na trhu širokopásmového připojení k internetu asi 55 procent.
Největší americký producent uhlí vykázal v 1Q již šestou čtvrtletní ztrátu v řadě (EPS -39c vs kons. -32c). Také tržby hodnotou 1,54 mld. USD zaostaly za odhadem 1,6 mld. USD. Společnost tak nadále neúspěšně zápasí se stlačenými cenami uhlí. I proto se odhodlala k prodeji svých aktiv v USA a Austrálii. Akcie rostou o 1,5 %.
American Airlines Group v prvním čtvrtletí přihlížela meziročnímu poklesu tržeb o 1,7 % na 9,8 mld. USD. Celkové přepravní kapacity (ASM) klesly o 0,9 %, tržby na sedadlo se snížily o 1,7 %. Nicméně nepříznivý vývoj v tržbách zcela vymazaly nákladové úspory, konkrétně pak nižší palivové náklady (y/y -42,2 %). Ve výsledku se tak upravený zisk na akcii meziročně ztrojnásobil na 1,73 USD a předčil konsensuální odhad na úrovni 1,7 USD. American Airlines Group se pak nadále obchoduje s valuačním diskontem (podobě jako Delta Air Lines) proti evropským konkurentům. A to navzdory vyšší expozici na bující severoamerický a transatlantický trh, stejně jako navzdory disciplinovanému přístupu k řízení letových kapacit, který zabraňuje tlaku na pokles cen letenek. Akcie připisují 3 %.
Dlouhodobé investiční příležitosti (DIP) představují ucelený produkt sestavovaný analytickým týmem Patria Finance. V jeho rámci je po důkladném zvážení vyhlídek sektoru, stávající valuace a růstového potenciálu sestavován seznam nejzajímavějších titulů z amerických a evropských trhů, u nichž existuje potenciál atraktivního zhodnocení. Více informaci i kompletní seznam mohou klienti Patria Finance získat po přihlášení ZDE.