Americká automobilka hospodařila ve 4Q s upraveným (o náklady spojené s podnikáním ve Venezuele) ziskem na akcii ve výši 26c, zatímco trh počítal s 22c. Tržby v automobilovém segmentu naopak hodnotou 33,8 mld. USD (y/y -5 %) mírně zklamaly konsensuální odhad nastavený na 34,55 mld. USD. Na tržbách se podepsal jak celkově nižší objem prodaných vozů (lze připsat na triko Severní Americe), tak také nepříznivý kurzový vývoj.
Pohled na jednotlivé geografické segmenty pak obrázek top-line úrovně dokresluje. Na severoamerickém trhu, zodpovědném za 60 % tržeb společnosti, se automobilce příliš nedařilo. Tržby zde propadly o 5 %, prodeje se sesunuly dokonce o procento rychleji. Ve výsledku tak provozní marže klesla o 80 bps na 7,4 %, což je mírným zklamáním s ohledem na skutečnost, že sám předjímal provozní marži na spodní hranici pásma 8 – 9 % (mezikvartální růst marže o je odrazem nákladů na svolávání, které se negativně promítly do provozních výsledků třetího kvartálu).
Příznivou zprávou není ani pokles tržního podílu automobilky na americkém trhu. Ten se meziročně snížil o 1,1 % na 14,3 %, pod což se podepsalo postupné spouštění nového produktového cyklu (Ford v posledním čtvrtletí a v úvodu roku 2015 na trh uvádí nové modely) a s ním spojený odklon od starších modelů. Na trzích Jižní Ameriky pak meziročně zůstal takřka na stejno co do úrovně tržeb i prodejů, do provozního zisku se však negativně otiskly náklady na svolávání, díky čemuž marže propadla o dalších 290 bps do záporné hodnoty 7,6 %. V Evropě pak doplatil na kurzové vlivy, když navzdory vyšším prodejům tržby meziročně klesly. Podobné platí i pro asijské trhy, kde se ještě sluší zdůraznit, že společnost v minulém roce zvýšila tržby v Číně o 19 % a dodala 1,1 mil. kusů vozidel.
Za celý rok pak vyprodukoval zisk před zdaněním ve výši 6,3 mld. USD, přestože sám avizoval jako cíl úroveň 6 mld. USD. Společnost v průběhu ledna zároveň rozhodla o navýšení dividendy na 15c (+20 %). Akcie dnes na zprávy reagují v premarketu růstem o 2 %.
Celkově je tak výsledek spíše v souladu s tržním očekáváním. Některé metriky mírně potěšily, jinde společnost nenaplnila ani své, již tak poměrně benevolentní cíle. Víceméně však dnešní výsledek zastiňují otázky ohledně budoucího směřování a výkonnosti automobilky. Ta pro letošní rok počítá se ziskem před zdaněním v rozmezí 8,5-9,5 mld. USD. Pomoci jí k tomu mají nové modelové řady (23), u kterých lze však počítat v prvních měsících produktového cyklu s vyššími náklady (marketing). Postupná penetrace by však měla přinést benefity plynoucí z vyššího nacenění, které je u nově uvedených modelů typické. Provozní marže by se na severoamerickém trhu měla pohybovat v rozmezí 8 – 9 % (8,4 % loni). Na druhou stranu i s ohledem na pomalejší uvedení modelových řad trucků marže zůstane pod úrovní roku 2013 (přes deset procent).