Americká automobilka představila své hospodářské výsledky za třetí čtvrtletí letošního roku. Upravený zisk na akcii meziročně výrazně propadl a skončil na 24c. Stále však překonal konsensuální hodnotu očekávanou analytiky (19c).
Tržby z klíčového automobilového segmentu vyšplhaly na 32,8 mld. USD a zaostaly za odhadem 33,34 mld. USD. Meziročně se jedná o pokles o 2 %, což je způsobeno především sníženým objemem prodaných vozů (y/y -3 %). Za ním stojí nepříznivá změna v dealerské síti spojená s uvedením nových produktů (platí především pro trh Severní Ameriky), a také výrazně horší výkonnost automobilky na trzích v Jižní Americe.
Na provozní úrovni hlásí převážně horší meziroční čísla. Marže v automobilovém segmentu společnosti poklesla o 4,5 % na 2,5 %, což je výrazně za hodnotami ostatních konkurentů v sektoru. Za viníka lze označit především náklady spojené se svoláváním vadných vozidel. Za alespoň mírně příjemnou zprávu lze označit vývoj na klíčovém severoamerickém trhu, kde provozní marže dosáhla 7,1 %, přestože se počítalo spíše s 5,7 % (meziročně se přesto jedná o pokles o 3,8 %). Pro celý rok pak počítá na zdejším trhu s dosažením provozní marže na spodní hranici avizovaného pásma mezi 8-9 %. To by při dosažení tržeb ve 4Q v souladu s trendem letošního roku (pokles y/y o 1,8 %) znamenalo marži pro poslední kvartál na úrovni 6 %, tedy y/y pokles o 1,6 %.
Provozní marže poklesly také na trzích v Evropě a Asii. Nicméně právě Asie, konkrétně pak Čína, představuje pozitivum ve výsledcích, když celkový objem prodaných vozů v této zemi stoupl o 10 %.
Pro zbytek roku pak (i s přihlédnutím na nižší cíle pro marži) malinko rezignuje na samotnou výkonnost a spíše pokračuje v budování pozice pro profitabilnější příští rok. Výsledek před zdaněním by ve 4Q měl dosáhnout zhruba 800 mil. USD (firma pro celý rok plánuje 6 mld. USD, 5,2 mld. USD pak již realizovala). Daleko více se tak soustředí na uvedení nových modelů (celkem 23), které by měly v příštím roce dopomoci vyšší profitabilitě.
Pro rok 2015 tak plánuje kromě uvedení nových modelů posunout svůj zisk před zdaněním do pásma 8,5 – 9,5 mld. USD. Klíčovou roli v dosažení plánu sehraje především samotný produktový cyklus u nových modelů. Vyšší náklady spojené se snahou penetrovat trh, bude postupně střídat lepší nacenění nových produktů, které jsou obvykle první rok až dva prodávány za vyšší cenu.
Akcie Fordu na ohlášené výsledky v premarketu zprvu reagovaly posilováním až o 2,3 %, aktuálně však nadšení opadá a pohyb je pouze mírně do plusu.