Ve Spojených státech se X5 obvykle prodává za zhruba 56 000 dolarů. V Číně je to samé auto nabízeno za téměř třikrát vyšší cenu. Vytváří se tak prostor pro arbitráž, při které jsou v USA tato auta nakoupena a v Číně s rychlým ziskem prodána. Federální prokurátoři se ale v posledních měsících na tyto obchody zaměřují a již zabavili desítky aut v přístavech po celých Spojených státech. K tomu byly zabaveny i bankovní účty s desítkami milionů dolarů. Podle jejich názoru totiž zmíněná arbitráž porušuje exportní omezení, které automobilky uplatňují.
Podle některých odhadů je popsaným způsobem nakoupeno a vyvezeno do Číny minimálně 35 000 aut ročně. Ely Goldin zastupuje jednoho z prodejců, jehož auta a další aktiva byla zabavena. Jeho klient ale podle něho nepostupoval nezákonně a vláda by neměla vstupovat do toho, co je sporem mezi jeho klientem a výrobcem automobilů. „Vláda se v podstatě snaží zabránit lidem, aby se svým majetkem dělali, co chtějí,“ dodává k tomu právník Joshua Widlansky, který zastupuje firmu vyvážející automobily. Prokurátoři ale tvrdí, že celá věc se stává protizákonnou ve chvíli, kdy je prodejce automobilu mylně informován o účelu nákupu. Mnoho dealerů totiž požaduje, aby zákazník při nákupu vozu podepsal slib, že tento vůz nebude předmětem následného exportu, a to po předem danou dobu. Zákazníci ale prý tento závazek podepisují, i když jsou si vědomi toho, že ho poruší.
Soud zatím o argumentech jedné ani druhé strany nejednal, pokud se ale exportéři rozhodnou podat žalobu, již brzy se tak stane. Do hry se navíc vkládá i Čína. Ta se staví proti automobilkám, které v této zemi prodávají vozy dráž než v jiných zemích. Automobilky pak tvrdí, že omezení exportů jsou nutná s ohledem na záruky a řádné vybavení vozů. Ty jim také podle jejich slov dávají základ k rozdílné cenové politice. Automobilky mají dokonce seznam podezřelých subjektů, kterým dealeři nesmí jejich auta prodávat. Pokud tak učiní, hrozí jim pokuty a další sankce.
Exportéři se tak snaží získat kupce, kteří pro ně automobily u dealera zakoupí. Slibují jim několik set dolarů za pár hodin práce. Kupec obvykle dostane peníze a instrukce týkající se toho, jaké auto koupit. Pak s ním zajede na blízké parkoviště, kde je vůz naložen a převezen do přístavu. Goldin k tomu uvádí: „Pokud existuje příležitost pro arbitráž, lidé toho využijí a na tom není nic špatného. Říká se tomu kapitalismus.“
(Zdroj: WSJ)