Skupina Nova, která platila za významného přispívatele k hospodaření mateřské skupiny CETV, dosud uzavřela dlouhodobé reklamní kontrakty v hodnotě přesahující 50 procent letos plánovaných tržeb. Z první desítky únorových zadavatelů na TV Nova, která v lednu přišla s novou obchodní politikou, inzerují například společnosti Hyundai nebo Kraft Foods. Někteří důležití zadavatelé jako jsou firmy nebo Ferrero stále váhají. V rozhovoru pro ČTK to řekl generální ředitel Novy Jan Andruško.
"Jsou to velcí klienti, kteří si v průběhu let vyjednali na trhu velmi nízké ceny. S nimi stále vyjednáváme," uvedl Andruško. Nova letos zavedla exkluzivní pásmo super prime time s omezeným reklamním prostorem, čemuž odpovídá vyšší cena. Televize klientům zároveň nabídla dvě možnosti spolupráce založené buď na dlouhodobých kontraktech s garancí cen reklamního prostoru nebo měsíčních smlouvách, kde se podmínky můžou měnit.
Ceny u měsíčního obchodování, které v březnu a dubnu ve srovnání se začátkem roku vzrostly až o 104 procent, Nova upravuje podle aktuální situace na trhu. "Každý měsíc přijdeme s určitým odhadem toho, kolik reklamního prostoru by se mohlo zobchodovat, a na základě toho, jaký odhadujeme vývoj trhu, stanovíme cenu," vysvětlil Andruško. U cen na duben televize podle něj vycházela z toho, že jde spolu s březnem o nejvyšší sezonu. Ceníková hodnota reklamního prostoru, který inzerenti obsadili na hlavní stanici Nova, podle dat Admosphere v únoru meziročně poklesla o zhruba polovinu na 268 milionů korun.
"Domníváme se, že pokles prodané reklamy TV Nova negativně ovlivní výsledek celé skupiny CETV v 1H13," uvedl analytik Patria Direct Tomáš Tomčány. Podle Tomčányho se totiž Nova na celkových tržbách skupiny CETV podílí z jedné třetiny. Akcie CETV dnes ztrácejí přes 1,5 procenta.
Podle měsíc starých informací Hospodářských novin celkový objem reklamy na TV Nova za první dva měsíce letošního roku meziročně poklesl o 55 procent. Tento významný zdroj zisku pro mateřskou mediální skupinu CETV tak zřejmě v prvním kvartále letošního roku již nebude tak štědrý.
„Náš odhad je, že kvůli změně obchodní politiky Nova přijde v prvním čtvrtletí minimálně o 250 až 300 milionů korun,“ řekl na začátku března HN Jiří Svoboda, generální ředitel mediální skupiny GroupM v ČR. „Naprostá většina našich klientů se zatím s Novou nebyla schopna na nových obchodních podmínkách dohodnout,“ dodal před měsícem šéf agentury, která v ČR zajištuje nákup reklamního prostoru pro významné zadavatele, jako je Henkel (loni v ČR vydal za reklamu 1,09 mld. Kč) nebo Nestlé (842 mil. Kč).
Nová cenová politika je podle Andruška investicí do budoucna. "Pokud bychom stále klesali s cenami dolů, tak je to podle mě pomalá smrt," uvedl ředitel s tím, že nejde o strategii z hlediska jednoho nebo dvou kvartálů. "To je strategie z hlediska minimálně střednědobého horizontu, bavíme se o horizontu dvou, tří, pěti let," řekl Andruško s tím, že v plánu je prodat méně reklamy, což ale neznamená plánovaný pokles příjmů. "Tento omyl některých médií bych tímto rád vyvrátil. Jako komerční subjekt samozřejmě stále usilujeme o maximalizaci tržního podílu a zisku," uvedl ředitel.
Hodnota prodané reklamy se odvíjí od sledovanosti. Letošním cílem Novy je v rámci celé skupiny ve večerním prime timu udržovat podíl na sledovanosti ve skupině diváků mezi 15 až 54 lety nad 40 procenty. "Rádi bychom se pohybovali v rámci 42 až 45 procent," upřesnil Andruško. V březnu skupina Nova v pásmu prime time dosáhla podílu na sledovanosti 41,6 procenta, což znamená meziroční nárůst o jeden procentní bod.
K nejsilnějším večerním formátům Novy se kromě Televizních novin řadí seriály Ordinace v růžové zahradě 2 a Gympl s (r)učením omezeným. Nedělní talentovou show SuperStar naopak ve sledovanosti aktuálně poráží Nevinné lži České televize. "Podle mě je to absolutně to nejsilnější, co v tuto chvíli na obrazovce uvádí," uvedl Andruško k sérii televizních filmů, jejichž autoři pro Novu před lety natočili podobný formát Soukromé pasti.
S příchodem jarní sezony přistoupily ke zdražení i další televize. FTV Prima, která prodává reklamu spolu s TV Barrandov zvýšila dubnovou cenu reklamního prostoru o zhruba sedm procent. Zdražení se týká i těch klientů, kteří mají uzavřené dlouhodobé kontrakty. Mediální zastupitelství Atmedia, které prodává reklamní prostor stanic CS film, Disney Channel či hudební televize Óčko, od 11. března zvýšilo cenu nabízené reklamy v průměru o více než šest procent.
(Zdroj: ČTK, HN)