Prudký růst domácí těžby zemního plynu v USA v posledních 5 letech zcela jasně opět oživí zájem o jeho využití v dopravě. Nemám k dispozici článek, který je zdrojem informace, ale podle uvedeného textu tam asi bude chyba. Osobně jsem na zemní plyn jezdil v USA, Kanadě i doma v Čechách a okolních zemích.
1. Nevím o tom, že by plyn byl v USA daňově znevýhodněn oproti jiným palivům: V USA se plyn do aut prodává v jednotkách GGE (Gasoline Gas Equivalent), tuto jednotku množství a cenu za GGE plynu přímo ukazují výdejní stojany u čerpacích stanic. Má to zásadní význam a) jak pro spotřebitele, protože si může srovnat cenu plynu s benzínem tak b) pro zdanění. Jednotka GGE je takové množství plynu, jehož energetický obsah je stejný jako u 1 galonu benzínu. Řidič zároveň nemusí nijak přepočítávat kolik natankoval paliva - jaký má dojezd (což je v méně obydlených oblastech USA a Kanady nejdůležitější informace), prostě jeden galon je jeden GGE galon.
2. Jiná situace je v EU a tím i v Čechách a na Slovensku. a) používají se různé jednotky, jejichž přepočet je pro uživatele-spotřebile velmi složitý (plynoměry v ojemových jednotkách m2, plyn do aut v hmotnostních jednotkách kg a na faktuře za plyn naleznete MWh což je u plynu údaj který nelze přesně stanovit). b) A z hlediska finančního zcela komplikované a trh pokřivující zdanění. Např. cena plynu (do auta) se v Čechách za stejné období zvýšila 2,5x zatímco benzínu a nafty 1,7x. Na druhou stranu plyn je proti jiným pohonným hmotám daňově zvýhodněn o 85%. (Bývalý německý kancléř je dnes zaměstnán v Gazpromu, apod.)
Takže podle mého názoru nebrání zemnímu plynu v USA nic jiného než jeho konkurenti na trhu pohonných hmot: benzín, nafta, ethanol, propan, elektřina, protože jsou levnější nebo lepší.
P.S.: Zajímavostí pro nás středoevropany může být třeba to, že v severní Americe mnoho farem a majitelů pozemků má vlastní vrt na zemní plyn pro svojí potřebu. Kromě vytápění a kogenerace ho využívají i jako palivo ve svých autech. Americký báňský, finanční ani jiný úřad či celní správa tomu nijak nebrání. To je pro nás, kteří při přepravě 3 a více PB lahví na vaření musí u sebe mít doklad o zaplacení spotřební daně, v opačném případě jsou automaticky obvinění z nezaplacení spotřební daně z uhlovodíkových paliv...
P.S.2: Auto na plyn jede lepší než na benzín, či dokonce naftu.
Kapitán