(Aktualizováno 11:38)
Po dvou letech je krize zřejmě za námi a poslední dobou roste poptávka po televizní reklamě, což požene její cenu nahoru, uvedl v rozhovoru pro Mladou Frontu David Stogel, prozatímní šéf tuzemské televizní stanice TV Nova ze skupiny . Budoucnost české televizní jedničky vidí v osvědčených vlastních pořadech.
Právě začíná další kolo každoročních jednání o cenách televizní reklamy na příští rok. Agentury odhadují, že by to letos mohlo přinést zdražení televizních spotů až o 10 procent. „Za poslední tři čtyři měsíce pozorujeme zvýšenou poptávku po inzerci, také naše sazby reklamy vzrostly, hlavně proto, že máme velmi omezenou nabídku reklamního prostoru. Právě proto myslím, že v souvislosti s růstem poptávky půjde cena nahoru,“ shrnul pozici Novy před jednáním David Stogel. Ačkoliv firmy v rámci své vyjednávací strategie v současnosti tvrdí, že je takové zdražení nereálné, Stogel, který se po srpnové povýšení Petra Dvořáka dočasně posunul z pozice programového ředitele TV Nova na pozici nejvyšší, je přesvědčen, že na inzertním trhu je nyní více peněz než před rokem.
„Tato zpráva je pro pozitivní. Zlepšení v ČR bylo patrné už ve 2Q10, když tržby české pobočky vzrostly meziročně o 3 % (vyjádřeno v Kč),“ komentoval slova šéfa Novy Piotr Janik, analytik KBC Securities a dodal, že očekává, že oživení růstu tržeb v ČR ve zbytku letošního roku zrychlí až na 7 % meziročně. Zdražení sazeb za televizní reklamu a nárůst poptávky po reklamě je podle analytika pozorovatelný i v dalších zemích regionu CEE. „Očekáváme, že růst výdajů na reklamní spoty v Polsku se ve zbytku roku bude blížit 8-9 %, zatímco v Rusku by meziroční nárůst mohl převyšovat 10% hranici,“ shrnul Janik.
David Stogel se dále nechal slyšet, že už dnes společnost disponuje dalšími nástroji, které může nabídnout svým klientům. „Snažíme se být kreativní v tom, jak získat peníze z trhu. Není to jen klasická reklama. Máme tu product placement a různé kombinované nabídky pro klienty.“
Jedno z posledních vyjádření Petra Dvořáka z pozice šéfa TV Nova již na konci července obsahovalo úvahu o blížícím se zdražení televizní reklamy. Největší česká komerční televize, skrz kterou proteče 60-70 % trhu s televizní reklamou, by podle Dvořáka měla ceny opět dostat na hladiny z dob před vypuknutím ekonomické krize. Konečné rozhodnutí přitom v polovině prázdnin očekával v září letošního roku.
Mateřská v komentáři k výsledkům za 2Q uvedla, že čeká růst televizní reklamy v České republice ve druhé polovině roku o 6-9 procent, v přepočtu na celoroční výsledek pak o 1-3 procenta. Průměr pro všechny trhy pak hovoří za druhou polovinu roku 2010 o nula až 3% růstu a na úrovni celého roku o 2-4% poklesu.
(Zdroj: MfD, E15, KBC Securities)