Varšava 7. prosince (zpravodajka ČTK) - Největší polská rafinerie Orlen, vlastník české petrochemické společnosti , stanula v čele žebříčku nejcennějších polských značek. Její hodnotu ocenili nezávislí experti na téměř 2,6 miliardy zlotých (19 miliard korun), což je o osm procent více než v loňském roce. Seznam sestavil letos počtvrté deník Rzeczpospolita.
Orlen, který nyní vstoupil na lotyšský a litevský trh, předběhl dosavadního lídra (Telekomunikacja Polska). "Je to výsledek těžké práce 25.000 osob zaměstnaných v koncernu," zdůraznil šéf rafinerie Piotr Kownacki.
V roce 2004, kdy deník seznam nejcennějších polských firem zveřejnil poprvé, byla hodnota značky Orlen oceněna na 1,6 miliardy zlotých (11,7 miliard korun). Koncern během té doby podle expertů posílil pozici na domácím i zahraničním trhu, a to mimo jiné v České republice, kde plánuje rozvíjet síť čerpacích stanic. Naopak dominantní polská telekomunikační společnost přichází o klienty, kteří dávají před pevnými telefonními linkami přednosti mobilům.
Za značkou Orlen, jejíž název vznikl spojením slov "orel" a "energie", a se umístila jednička na pojišťovacím trhu PZU a za ní největší domácí banka . Pětici doplnila značka mobilní operátora ERA.
Na seznamu je patrný podle deníku růst polské ekonomiky. Z 300 oceněných značek je jich 160 dražších než před rokem.
List rozdělil značky ještě do kategorií. Nejsilnější v oblasti potravinářských produktů se stal opět Wedel, výrobce sladkostí. V kategorii jiných než potravinářských výrobků zvítězila značka oděvů Wólczanka, s níž se zákazníci mohou setkat nejen v Polsku, ale také v Praze, Římě a Berlíně. V oblasti obchodu a služeb vyhrála značka restaurací Sphinx, která se zanedlouho objeví v České republice a na Slovensku.
Nejdynamičtěji se rozvíjející značkou se letos stal Polsat, polská komerční televize.