Americkou událostí týdne bylo bezpochyby rozšíření mediálního imperia Ruperta Murdocha o Dow Jones&Co., čímž Murdoch získal kontrolu nad The Wall Street Journalem a dalšími prominentními médii společnosti. Hodnota transakce 5,6 mld. USD je vskutku ojedinělá. Čísla tedy hovoří jasně - mediální magnát získal Dow Jones&Co. díky finanční nabídce, která byla téměř 70% nad aktuální cenou akcie.
Objevují se ale hlasy, že celou transakci "poznamenaly" insider informace. Murdoch totiž osvědčil svůj obchodní čich a angažoval za poradce ty bankéře, kteří v minulosti pracovali právě pro Dow Jones. Murdochova News Corp. si najala investiční banku Morgan, která radila CEO Dow Jones (např. v roce 2005 byl tým JPM poradcem DJ při akvizici Marketwatch - hodnota obchodu činila 524 mil. USD). Podle důvěrných informací byl vztah mezi společností a poradcem velmi velmi těsný. Morgan tak měla opravdu vynikající představu o firmě a její hodnotě.
Přechod ke konkurenci ale není pro investiční banku úplně jednoduchý. Tím totiž s velkou pravděpodobností ztratí stávajícího klienta. Riskovat navíc další potíže využitím insider informací a ohrozit kredit firmy se zdá být téměř nemožné. Třeba jsme zkažení českou korupční realitou a americké investiční poradce takovéto myšlenky ani nenapadnou.
Každopádně je faktem, že zatímco ještě v 70.letech by byl tento postup nemyslitelný, mravy ve 21.století se uvolňují i v tomto byznysu. Bankéři ani společnosti nejsou tak loajální - bankéři jdou tam, kde vidí transakce, korporace najímají poradce, kteří jim dají expertízu - třeba i takovou, která řekne, že nabídnout prémii 67% se vyplatí ...
S využitím Marketwatch.com