ČeskoSlovensko zveřejnila své hospodářské výsledky za 2. čtvrtletí a celé první pololetí roku 2023. Zisková marže se začíná blížit k předpandemické úrovni a přes pokles objemu prodaných litrů vykazuje za první půlrok EBITDU ve výši 581 mil. Kč, konstatuje firma s tím, že bodují novinky na vícero trzích a divize UGO pokračuje v růstovém trendu a ve 2. čtvrtletí se přehoupla do černých čísel na úrovni celkového výsledku hospodaření.
"Přestože nápojový trh je dlouhodobě pod tlakem poklesu spotřeby, letní sezóna je pro nápojáře zpravidla klíčová. Skupina se díky strategickému řízení a ideální diverzifikaci portfolia dostala za první polovinu roku 2023 na celkové tržby ve výši 4 053 mil. Kč," konstatuje firma. Meziroční růst pololetních tržeb dosahuje 9 %, u EBITDA pak 39 %. V samotném druhém čtvrtletí roku dosáhla tržeb 2,34 miliardy korun, meziročně vyšších o 5,8 % a EBITDA 362,9 mil. Kč, meziročně vyšší o 18,5 procenta.
Tabulka: Výsledky hospodaření Kofoly za 1H a 2Q23
Zdroj: Tisková zpráva Kofoly, 31. 8. 23
S ohledem na dosavadní dobrý hospodářský výsledek se management Kofoly usnesl navrhnout valné hromadě výplatu dividendy z roku 2022 ve výši 13,50 Kč na akcii před zdaněním. Valná hromada bude probíhat mimo zasedání, podrobnosti o hlasování, které se uskuteční od 4. do 19. září, zveřejní 4. září 2023. Jestliže valná hromada dividendu schválí, rozhodný den pro nárok na dividendu bude spadat na 29. září 2023.
K dosaženým výnosům podle firmy pozitivně přispěly nové produkty, které uvedla na trh. Šlo zejména o beztaurinový energetický nápoj Semtex Extrem, toniky se sicilskými ingrediencemi Targa Florio nebo Jupík nanuky, které firma začala vyrábět ve spolupráci se společností Bidfood.
„Sezóna je z našeho pohledu mírně za očekáváním. Po tříletém období krizí se ale pomalu zase vracíme k normálu a stabilitě, na kterou jsme byli zvyklí. V roce 2019 jsme se pohybovali s EBITDA marží v úrovni 20 %, aktuálně jsme stále pod touto hranicí. Naším jasným cílem je vrátit se na předkrizovou úroveň,“ říká Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku.
Slovinsko a Chorvatsko se potýkalo se stejnými trendy – prodeje Kofoly v Adriatiku byly ve 2. čtvrtletí mírně pod očekáváním. „Spotřebu ovlivňovaly nejen ekonomické vlivy, ale i deštivé počasí,“ sumarizuje Marián Šefčovič, generální ředitel Radenska Adriatic. V červenci se pak firma na Jadranu potýkala s velmi náročným počasím s mnoha bouřkami a orkánovým větrem, což si vyžádalo i materiální škody v obou jejích výrobních závodech v Radenci a Lipiku. Na výrobu však živelní pohromy neměly vliv. „Jsme hrdí na výsledky našich novinek – u spotřebitelů zabodovaly zvláště funkční vody Radenska FunctionALL. Díky stabilizované ceně energií a optimalizaci nákladů jsme stále na dobré cestě k naplnění plánovaného ročního výsledku EBITDA,“ potvrzuje Marián Šefčovič.
V rámci skupiny se nad očekávání dařilo čerstvé divizi UGO. Segment restaurací s rychlým občerstvením (QSR) překonal předpokládané tržby. „Ve srovnání s loňským rokem jsme je navýšili o 22 %. Pomohla nám optimalizace portfolia a věrnostní program. Díky němu se nám podařilo získat více nových zákazníků. Vysoká kvalita služeb pak zas přispěla ke zvýšení frekvence návštěv,“ hodnotí Marek Farník, zakladatel a generální ředitel společnosti. „Díky vyšším tržbám, lepší produktivitě či nižším cenám energií dosáhlo UGO ve 2. čtvrtletí dokonce čistého zisku, z čehož máme obrovskou radost a věříme, že v nastoupeném trendu budeme pokračovat i nadále,“ uzavírá Marek Farník.