Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Nová auta v Evropě od roku 2035 jen bez emisí. Evropský parlament schválil dohodu

Nová auta v Evropě od roku 2035 jen bez emisí. Evropský parlament schválil dohodu

14.02.2023 13:36
Autor: ČTK

Evropský parlament dnes definitivně schválil dohodu s členskými státy Evropské unie o nové normě o nulových emisích. Ta počítá s tím, že od roku 2035 má být v členských zemích prakticky nemožné pořídit si nový automobil na benzin či naftu.

Hlasování předcházela bouřlivá rozprava. Stoupenci normy v ní zdůrazňovali její očekávaný přínos pro zdravější ovzduší a rozvoj nových technologií, zatímco odpůrci sahali i po vizi zničujících dopadů na automobilový průmysl, evropskou prosperitu a peněženky obyčejných lidí.

"Zastavme šílenství!" prohlásil o "zákazu spalovacích motorů" Jens Gieseke, německý křesťanský demokrat z poslaneckého klubu evropských lidovců. Varoval, že na výrobě spalovacích motorů jen v Německu závisí 600.000 pracovních míst, která se ocitnou v ohrožení.

"Klimatický balíček je spravedlivý. Od roku 2035 bude možné prodávat pouze auta s nulovými emisemi. Bude to dobré i pro trh," uvedla jménem evropských socialistů Sara Cerdasová z Portugalska. Dodala, že je důležité investovat do nových čistých technologií. Argumentovala i vlivem emisí na úmrtnost, přičemž právě doprava odpovídá za čtvrtinu emisí v Evropě. "Vytvoříme příklad pro celý svět," prohlásila.

"Již nyní jsou provozní náklady elektromobilů nižší než u aut se spalovacím motorem," upozornil předkladatel, nizozemský europoslanec Jan Huitema. Věří, že i ceny elektromobilů budou dál klesat a tyto vozy se stanou dostupnými.

"Automobilky si už vybraly," poukázal na rostoucí podíl elektrických vozidel ve výrobě místopředseda Evropské komise Frans Timmermans, který zodpovídá i za klimatickou politiku EU. "Podívejte se, co dělají naši konkurenti. Čína vyrábí stále více dostupných, kvalitních aut. Musíme být konkurenceschopní," zdůraznil. Automobilový průmysl i po své přeměně bude potřebovat lidi, ale s jinými dovednostmi, upozornil.

"Máme revoluční dohodu, která usmiřuje auta a klima," nadšeně prohlásila francouzská europoslankyně ze strany Zelených Karima Delliová. Připustila nicméně, že "elektrický teréňák za 40.000 eur (asi 950.000 Kč) není nic ekologického".

"Toto je správná cesta, na které EU bude vést, místo aby zaostávala. Chceme-li vést, musíme stanovit jasná pravidla," zdůraznil jménem klubu Zelených Bas Eickhout z Nizozemska. Podle něj i kamiony by měly být stoprocentně čisté, a to do roku 2040.

Zcela opačné stanovisko přednesla Sylvia Limmerová (Alternativa pro Německo), která upozornila na emise z uhelných elektráren a z výroby baterií, provázející "čistá" auta. "Chcete hlasovat s těmi, kdo ničí náš blahobyt, anebo pro občany?" apelovala na kolegy.

"Česká vláda sama sobě zabila průmysl, který tvoří deset procent hrubého domácího produktu České republiky," tvrdila Kateřina Konečná (KSČM) o roli českého předsednictví při uzavření prosincové dohody o nové normě. Jménem Levice v Evropském parlamentu také apelovala na další členy EP, aby zvážili, jak budou hlasovat. "Lidé a ekonomika jsou na tom už dost zle a tohle by mohlo být fatální," řekla.

"Ožebračíme střední třídu, rozšíříme řady nezaměstnaných a nahrajeme Číně. Budu hlasovat proti (návrhu) v naději, že dáme šanci konkurenci, která jedině zaručí inovace a zachová lidskou svobodu," zdůraznil rizika normy i další český europoslanec, Alexandr Vondra (ODS) z řad Evropských konzervativců a reformistů. Po vystoupení se dočkal dotazu od socialistky Cerdasové, zda legislativní návrh vůbec četl. Vondra v odpovědi zdůraznil, že norma by měla být technologicky neutrální.

Za šanci pro další zdokonalení spalovacích motorů se v debatě přimlouvali i europoslanci ze Slovenska, kde je také silný automobilový průmysl. "Naším cílem je dekarbonizovat Evropu, a ne ji zbavit průmyslu," řekl Ivan Štefanec z řad evropských lidovců.

Dohodu, vyjednanou v závěru českého předsednictví na konci loňského roku, má ještě formálně schválit Rada EU, zastupující členské státy EU.

 

Čtěte více:

Trhy nakonec odmění tradiční automobilky za jejich tah na elektromobilitu, říká exšéf Fordu. Tesla jako investiční příležitost?
21.12.2022 13:29
Bývalý šéf Fordu Mark Fields se domnívá, že Tesla sice bude dál růst, ...
Víkendář: Kam bude expandovat trh s elektromobily
08.01.2023 7:50
Analytik společnosti Roth Capital Craig Irwin má cílovou cenu u akcií ...
Ujel Japoncům vlak elektromobility?
21.01.2023 14:40
Japonské automobilky byly zpočátku v čele posunu k elektromobilitě, př...
Tesla má náskok v autonomii. Ta by mohla generovat 60 % její celkové hodnoty, říká investiční ředitelka ARK
05.02.2023 15:14
ARK Invest dlouhodobě věří akciím Tesly, které tvoří významnou část po...
Víkendář: Elektromobily ještě nejsou připraveny. Alternativa?
04.02.2023 8:05
Na Yahoo Finance si všímají snižování cen vozů Tesla, k němu se přidáv...

Váš názor
  •  
    22.02.2023 12:46

    Přesně jak to říkají odborníci. Auta citelně podraží, řidiči si připlatí atd. Kdo vyloženě nekrade, jako třeba nějakej oradapoisson(kdes to vzal to blbý jméno?), tak bude v EU trpět. A zbytek světa si bude ťukat na čelo a chachtat se nám, což už se nakonec děje. EU je k ničemu.
    ricochet
  • To je velká systémová chyba
    15.02.2023 11:08

    Jak se může parlament vyjadřovat k čistě ekonomické a technické otázce? Je to, jako by parlment schvaloval cenu rohlíku. Je to velká systémvá chyba, na kterou šeredně doplatíme.
    Pracovitý Prosecký
  • A máme to tady znovu
    14.02.2023 19:29

    Po 30 letech opět soudruzi řidí ekonomiku a život lidí. Vzhledem k tomu že cokoliv co z Eu přišlo nikomu a ničemu neprospělo tak je jasné, že tohle nedopadne jinak. Mělo by být trestné vydávat nařízení které přesahuje volební období papalášů.
    HenryFord
    • Re: A máme to tady znovu
      22.02.2023 13:09

      Úplně namátkou, Schnengen bez kontrol, roaming v rámci EU nebo ochrana spotřebitele a bankovní poplatky v rámci EU. Ale chápu, že tyhle věci jsou nějaké fetce bez domova nebo zaměstnankyni v Babišově drůbežárně, kde dělá za minimální mzdu tak nějak ukradené.
      ..
    • Nikomu neprospělo?
      15.02.2023 9:15

      A v které zemi žiješ chudáčku? Podle tvého příspěvku bych to typoval na Tatarstán? No máte to tam asi fakt blbý. Já žijí v České republice a je mi tady dobře, co dobře, výborně. Jen kdyby to tady poslední dvě volební období nepojeb@l ten slovensky komunisticky čobol spolu s proruských pokakánkem z hradu. To by jsme se měli ještě líp. I přes kvičení neschopných proruských nýmandů.
      oradapoisson
    • Re: A máme to tady znovu
      14.02.2023 19:35

      Až budu velký, tak budu pašovat auta se spalovákem do EU.
      Želvák Burzovní (Gold!)
  • spolek EU bláznů promluvil...
    14.02.2023 14:10

    Bůh s námi.
    občan
    • Re: spolek EU bláznů promluvil...
      14.02.2023 14:18

      No to de zase Fiala vybarvil.Zajímalo by mě,jak je to s tou EKO výrobou baterií,co chce němec radši za svým plotem?
      kočák
      •  
        14.02.2023 19:32

        kde se Fiala vybarvil??
        Velkamedvědice
        • Re:
          14.02.2023 19:56

          že by to ministerstvo nepatřilo pod něj?? Věk odchodu do důchodu se v průběhu našeho volebního období měnit nebude, tvrdil v listopadu premiér Petr Fiala (ODS). Odmítl zároveň, že by kvůli úsporám měla být ohrožena valorizace penzí. Podle materiálů, které zveřejnila v neděli Česká televize, jsou ale plány ministerstva práce odložit důchodový věk i snížit valorizaci.
          Bohus
Aktuální komentáře
05.02.2025
16:07FRESH: Jan Bureš, Dominik Rusinko a Jan Čermák na téma Ekonomika a trhy v roce 2025  
15:21Výsledky Alphabet: 75 miliard dolarů na infrastrukturu investory znepokojuje  
14:55Komentář analytika: Uber klesá kvůli slabšímu výhledu na rezervace a silnému dolaru  
14:06Kass: DeepSeek přinesl průlom, nechceme žít ve světě, kde „jeden model vládne všem“
13:20Průzkum: Podnikatelský optimismus ve světě počátkem roku klesl o 13 procent
12:54Ifo: Nálada v německém automobilovém průmyslu se v lednu opět výrazně zhoršila
12:15Dánský Novo Nordisk ve čtvrtletí zdvojnásobil prodej léku na hubnutí Wegovy
11:59Bloomberg: Čína zvažuje vyšetřování obchodu s aplikacemi App Store firmy Apple
11:45Preview analytika: Co čekáme od výsledků Komerční banky?  
11:08PwC: Dvě třetiny šéfů českých firem očekávají, že jim tržby letos dále porostou
10:56Výsledky AMD: Stahování náskoku Nvidie se prozatím nekoná  
10:45S&P 500 otevírá v nejistotě po propadu Google  
9:52Maloobchodní tržby v Česku loni meziročně stouply o 4,6 procenta
9:35Provozní zisk Toyoty se ve čtvrtletí snížil o 28 procent, zaostal za odhady
9:19Zisk Alphabetu (-7 %) vzrostl o 28 procent, výnosy zaostaly za očekáváním
9:14Rozbřesk: Cla jako vyjednávací nástroj nové Ameriky
8:49Odklad cel zabral jen dočasně, futures míří opět dolů. Známe výsledky Alphabetu
04.02.2025
22:01Výsledková sezona v USA: Palantir láme rekordy  
17:20Počet investorů v Česku roste, chtějí se zajistit na stáří a ochránit před inflací. S Janou Brodani o motivacích a bariérách Čechů při investování
17:03Čistý zisk nápojové firmy PepsiCo ve čtvrtletí vzrostl o 17 procent

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
PL - Jednání NBP, základní sazba
14:15USA - Změna zaměstnanosti (ADP)
16:00USA - Index ISM ve službách