Japonskému výrobci aut Motor Corp. klesl ve druhém fiskálním čtvrtletí provozní zisk o 25 procent na 562,7 miliardy jenů. Pokles zaznamenal již čtvrté čtvrtletí za sebou. Automobilka současně ve své dnešní zprávě zhoršila cíl výroby na letošní rok kvůli rostoucím nákladům na suroviny a přetrvávajícímu nedostatku polovodičů.
Analytici dotazovaní agenturou Refinitiv očekávali zisk 772,2 miliardy JPY. Výnosy za tři měsíce do konce září stouply o 22 procent na 9,2 bilionu JPY.
Čistý zisk klesl meziročně o 31 % na 434,26 miliard jenů, když trh odhadoval 719,2 miliard jenů. Čisté tržby vzrostly o 22 % na 9,22 bilionu jenů, když trh čekal 8,9 bilionu jenů.
plánuje zpětný odkup akcií maximálně za 150 miliard jenů. Dividenda činí 25 jenů.
Kurz jenu vůči dolaru od počátku letošního roku klesl o 30 procent. Slabší jen zlevňuje zboží japonských firem v zahraničí a zvyšuje tržby ze zahraničí při převodu na domácí měnu. Výhody slabého jenu však smazaly rostoucí vstupní náklady.
Toyota také zaúčtovala mimořádnou ztrátu 97 miliardy JPY z ukončení výroby v Rusku. v září oznámila, že trvale zastaví výrobu ve svém závodě v Rusku.
Toyota nyní očekává, že za celý fiskální rok globální prodeje 10,4 milionu vozů. To je o 300.000 vozů méně, než čekala doposud. potvrdila výhled celoročního fiskálního zisku, který má činit 2,4 bilionu JPY. Čisté tržby odhaduje na 36,00 bilionu jenů, což je navýšení z dřívějších 34,50 bilionů jenů, ale pod odhadem trhu 36,28 bilionů jenů.
Toyota také varovala, že i nadále zůstává obtížné předvídat budoucnost. V době pandemie nemoci covid-19 se Toyotě dařilo lépe než většině výrobců aut řídit dodavatelské řetězce. Letos se ale stala obětí dlouhodobého nedostatku čipů a opakovaně snížila měsíční výrobní cíle.
Zdroj: Bloomberg, ČTK, Reuters