Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Velké automobilky zvažují, jak zastavit dominanci Tesly na poli elektromobilů

Velké automobilky zvažují, jak zastavit dominanci Tesly na poli elektromobilů

08.01.2022 15:34
Autor: ČTK

Velké světové automobilky zvažují, jak zastavit amerického podnikatele Elona Muska a jeho Teslu, která ovládla výrobu elektromobilů. Ve hře je budoucnost odvětví a žádný z tradičních výrobců aut se nehodlá smířit s tím, že ho Musk odsune na vedlejší kolej. Německý Volkswagen a japonská Toyota proto chystají investice až za 170 miliard dolarů, aby nezůstaly pozadu. Volkswagen přitom spoléhá i na výrobu v České republice.

"Ten impozantní boj o to, kdo má pod kontrolou budoucnost výroby aut, teď bude mnohem zajímavější," očekává agentura Bloomberg.

Tesla, která je průkopníkem výroby elektromobilů a která v tomto odvětví udává tempo, ovládla už první etapu éry nového pohonu aut. Přilákala tak i pozornost investorů, a to svou vizí příští generace aut a tím, že se prosadila na novém trhu plně elektrických vozidel. Na opačném konci jsou titáni automobilového odvětví - Volkswagen a Toyota, dvě největší automobilky na světě. Každá loni prodala deset nebo 11 aut proti jednomu, které prodal Musk. Volkswagen i Toyota si dobře uvědomují, že éra vozidel na baterii je tady, a proto vymýšlejí strategii, jak zůstat ve hře.

V prosinci tito dva mistři masové výroby aut během pěti dnů nastínili plány, jak v příštích letech postupně investují 170 miliard USD, aby si udrželi pozice v odvětví, kterému kralovali desítky let. Jejich šéfové si uvědomují, že přechod od spalovacích motorů nebude postupný a řádně připravený. Právě naopak - mohl by být i dost nehezký. Něco jako když americká společnost Apple vtrhla na trh mobilní komunikace a rozdrtila finskou Nokii, která do té doby trhu mobilní komunikace s přehledem vládla.

Po roce mimořádně silného růstu, po kterém se Tesla stala zdaleka nejhodnotnější automobilkou všech dob, je otázkou za bilion dolarů to, zda Muskův náskok ve výrobě automobilů příští generace je tak nepřekonatelný, jak naznačuje tržní hodnota jeho firmy.

"Když se dvě největší automobilky na světě rozhodnou, že se teď vrhnou na výrobu elektromobilů, tak už tady není žádný prostor pro spekulace - hlavní proud bude zkrátka elektrický," poznamenal Andy Palmer, který v minulosti řídil britskou automobilku Aston Martin a který byl i ve vedení japonské automobilky Nissan. Palmerovi se někdy přezdívá duchovní otec elektromobility, protože v Nissanu stál u zrodu bateriového auta Leaf. "Očekávám, že přechod k elektrickým autům bude rychlejší, než si kdokoliv dokáže představit."

Způsoby, jakými se Volkswagen a Toyota rozhodly bránit své pozice, se nemohou lišit víc, než by člověk od hrdých titánů automobilového odvětví z Německa a Japonska očekával. Zatímco jeden se dal do pohybu a má Teslu přímo před sebou, ten druhý mohutně investuje do elektromobility, mezitím zvažuje strategii a čeká na příležitost, až první fáze revoluce v automobilovém sektoru ukáže, jak si kdo stojí.

To monstrum, které se zuřivě snaží se Muskovi postavit, je Volkswagen. Firma, která je tady více než 84 let a která se postupně rozrostla tak, že už má ve své stáji tucet automobilových značek, vyrábí zhruba ve 120 závodech po celém světě a zaměstnává více lidí, než kolik jich žije v Detroitu - centru amerického automobilového průmyslu. Skupina Volkswagen za rok inkasovala zhruba 280 miliard dolarů (6,1 bilionu Kč) z prodeje aut nejrůznějších modelů.

Za každý rok, co je Herbert Diess v čele Volkswagenu, oznámila tato automobilka bezkonkurenční rozpočet na elektromobilitu. Loni 9. prosince Diess představil svůj zatím největší plán - vynaložit v příštích pěti letech 89 miliard eur na elektromobily a vývoj příslušného softwaru. Právě Muska Diess často používá jako měřítko, a to do té míry, že sám přiznal, že některé kolegy ve vedení Volkswagenu už tím otravuje. V říjnu překvapivě vítal Muska jako hosta na konferenci, které se zúčastnilo na 200 vrcholových manažerů Volkswagenu.

"Naše transformace bude rychlá," řekl Diess už loni v březnu na podobné akci, jaké pořádá Tesla. "A bude větší, než co toto odvětví zažilo za posledních 100 let," dodal.

Loni od ledna do října Volkswagen dodal na trh asi 322.000 plně elektrických aut, což je o něco více než polovina z plánovaných 600.000. Analytici společnosti Sanford C. Bernstein & Co předpokládali, že Volkswagen jich za celý rok prodá asi 450.000. "Neznamená to konec světa, ale není to ani žádný důvod k oslavě," upozorňují.

Zdá se ale, že Diesse to nijak neznervózňuje. Architektura, kterou sdílejí vozy ID.3 a ID.4, podpoří do konce letošního roku celkem 27 různých elektromobilů. Volkswagen je bude vyrábět nejprve v pěti závodech - v Německu, Číně a v České republice - a později celkem v osmi. Výrobu zahájí ve dvou dalších závodech v Německu a v jednom ze svých závodů ve Spojených státech, a sice v Chattanooze v Tennessee.

 

Čtěte více:

Tesla začne zkušebně přijímat za některé své produkty dogecoin
15.12.2021 8:25
Americká automobilka Tesla začne zkušebně přijímat za některé své dopr...
Musk prodal další akcie Tesly, blíží se k cíli snížit svůj podíl o deset procent
29.12.2021 8:47
Šéf amerického výrobce elektromobilů Tesla Elon Musk prodal dalších 93...
Tesla svolává v USA téměř půl milionu aut Model S a Model 3 kvůli zvýšenému riziku havárie
30.12.2021 16:45
Americký výrobce elektromobilů Tesla svolává do servisu přes 475.000 v...
Tesla loni zvýšila dodávky téměř o 90 procent, za čtvrté čtvrtletí zapsala rekord
03.01.2022 9:45
Americká automobilka Tesla loni dodala na trh rekordních 936 172 elekt...
Tesla, Rivian a čtvrtá průmyslová revoluce
03.01.2022 15:32
Analytik společnosti Wedbush Dan Ives nastavil cílovou cenu u akcií Te...

Váš názor
  •  
    10.01.2022 10:05

    V Číně se prodalo za 10 měs. 2.2 milionu ev. kapacita továrny Tesly v Číně je 0.45 miliony. I kdyby všechno prodali v Číně tak to má do dominance daleko. V Evropě byla Tesla v prodejích až za VW. Když se sečte celý koncern tak se bude určitě Tesla válet v prachu někde v dálce. Jediné co má Tesla Apple společné je uctívání modly. Bajka o Apple se musí udržovat i když Nokii pohřbil Android o Googlu a rozdrtil i Apple a největší výrobce telefonu je Samsung. Když srovnávat tak s Motorolou, která vynalezla mobilní telefony a tak tomu i kralovala než přišla konkurence.
    HenryFord
  •  
    09.01.2022 13:51

    Staci any Elon Musk jeste nekolikrat v medics se otevrene vyjadril ke stavajicimu socialistickemu radu, jenz se kvapne buduje po celem svete… Bidenovci ho zaseknou…
    Český Čert
    •  
      09.01.2022 13:54

      Stačí aby Elon Musk se ještě několikrát v mediich otevřené vyjádřil ke stávajícímu budování socialismu napříč kontitnenty… Bidenovci ho zaseknou…
      Český Čert
  • nesnažil bych se Teslu zastavit
    09.01.2022 8:30

    elektro je slepá kolej. Kolik let produkuje Tesla alektroauta ? 10 ? A baterie ? žádný významný pokrok. navíc v zimě cesta např. z Berlína do Mnichova na jeden zátah nelze, a nedejbože aby byla na 2-3 hod kolona na dálnici... Umělá paliva - umělý benzín, to je cesta . Ani vodíku nevěřím pro jeho extrémní hořlavost a výbušnost a nelze ho v tlakové lahvi skladovat více než 6 měsíců, protože molekula vodíku je tak malá, že projde i skrze kovovou stěnu tlak. nádoby , a po 1/2 roce ji máte prázdnou.
    občan
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu