Gary Silberg stojí v čele automobilové sekce společnosti KPMG a na Yahoo Finance hovořil o tom, jak se podle jeho firmy bude vyvíjet toto odvětví. Lidé se podle experta rádi uchylují k uvažování typu „buď, anebo“ a tak tomu je i u automobilů. Jedni zastávají názor, že přijde úplný přechod k elektromobilům, druzí se zase domnívají, že budou dál dominovat spalovací motory. Jenže budoucnost podle KPMG přinese „mozaiku“ automobilových pohonů, která bude obsahovat jak spalovací, tak elektrické motory a k tomu další alternativy včetně vodíku.
Silberg poukázal na to, že mnoho lidí na světě nemá přístup k elektrické energii a potřebné infrastruktuře, což je jeden z faktorů, který bude na globální úrovni limitovat potenciál elektromobilů. Na druhou stanu tradiční automobilky hodlají postupně přejít k elektromobilům – následující tabulka ukazuje oznámené investice do této oblasti.
Zdroj: Youtube, Yahoo Finance
Silberg také poukázal na to, že „ve světě je 6,6 miliardy lidí, kteří ročně vydělávají méně než 25 000 dolarů.“ Ona omezení na straně infrastruktury a také výše příjmů znamenají, že pokud by se automobilky plně přiklonily k elektrickému pohonu, nebudou schopny prodávat vozy obrovskému množství lidí na světě. Mohou ale jít vyrovnanější cestou a v následujících desetiletích nabízet různé pohony.
Podle odborníka se také na struktuře prodejů aut v USA a jejich prodejních cen ukazuje, že automobilky se v rámci svých plánů na elektrifikaci mohou houfně zaměřovat na prémiový segment trhu, který ale není tak velký, aby umožnil úspěch pro všechny. Silberg tak míní, že „všechny to nedokážou“ a přijde konsolidace.
V samotné analýze KPMG poukazuje na to, že nepanuje žádný konsenzus ohledně rychlosti penetrace automobilového trhu elektromobily. Podle některých analytiků bude tato penetrace v roce 2030 dosahovat jen 24 %, jiní hovoří o 40 %. KPMG k tomu dodává, že pokud by penetrace dosáhla 30 %, v roce 2030 by ve světě vládl masivní nadbytek kapacit ve výrobě vozů se spalovacími motory. Konkrétně by šlo o ekvivalent 200 továren, a to nebere v úvahu dopad na dodavatele součástek.
Ať už se budoucnost vyvine jakkoliv, podle KPMG přinese velké strukturální změny v celém odvětví. Objeví se nové firmy a konkurenti, dojde k významným změnám v celých výrobních a prodejních řetězcích, „vzniknou nové dominantní pozice, padnou staré říše.“ Některé existující firmy mohou zaniknout či být předmětem akvizice společností jiných.
KPMG se věnuje i nákladové konkurenceschopnosti elektromobilů, která bude do značné míry záviset na výrobních nákladech baterií. Podle firmy je nyní medián odhadů těchto nákladů na 141 dolarech za kWh, rozptyl odhadů je ale veliký a pohybuje se zhruba od 110 do 170 dolarů. Pro rok 2025 se pak medián odhadů dostává na 97 dolarů a pro rok 2030 na 71 dolarů. Podle odhadů by pak elektromobily s baterií za 94 dolarů za kWh byly konkurenceschopné v případě, že by se ceny ropy nedostaly pod 85 dolarů za barel.
Zdroj: KPMG, Yahoo Finance