Nadějně – jako ostatně už v dalších odvětvích – začal rok i v obchodě. Růst tržeb o téměř 5 % svědčil o vysokém spotřebitelském apetitu i o zvyšující se kupní síle v české ekonomice.
Největší přírůstky tržeb si opět připsaly internetové obchody, které zažívají dlouhodobý boom s tím, jak zákazníci stále raději volí pohodlné nákupy ze svého domova. V centru pozornosti zůstávala elektronika, oblečení, kosmetika atp. Pomaleji – zejména v důsledku zdražování – rostly nákupy potravin.
Silné výsledky vykáže obchod nejspíše i v únoru a v březnu, kdy prim ovšem hrály potraviny. Masívní předzásobování se pod tlakem zpráv o šíření koronaviru se nepochybně do výsledků hypermarketů, supermarketů a internetových obchodníků nepochybně propíšou.
Otázkou však je, co bude dál. Nakolik dění kolem nákazy a jejích důsledků otřesou spotřebitelskou důvěrou, ochotou domácností nakupovat – nejenom potraviny, ale zejména zboží dlouhodobé spotřeby. A samozřejmě nejenom u nás, ale i v dalších evropských zemích, kam směřuje naprostá většina českého exportu – a tedy i osobních automobilů, na jejichž produkci jsme bytostně závislí.
Vzhledem k tomu, že je pro nás v posledních dvou letech spotřeba hlavním hybatelem ekonomického růstu, je její další vývoj zásadní při jakýchkoliv úvahách o blízké budoucnosti. Může dostat zásah v podobě ztráty důvěry spotřebitelů, v podobě strachu z budoucnosti a jak budou k ochlazování ekonomiky přistupovat firmy. Zlomovým momentem tedy může být případný růst nezaměstnanosti.