Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Pomohou aliance automobilkám v technologickém závodě?

Pomohou aliance automobilkám v technologickém závodě?

19.04.2018 13:37
Autor: Redakce, Patria.cz

Automobilky se snaží vyrovnat s technologickými změnami, které v odvětví probíhají a budou probíhat, a řada firem se snaží pomoci si strategickými aliancemi či fúzemi. Anjani Trivedi na Bloomberg Gadfly poukazuje na to, že posledním krokem tohoto typu je ohlášení nové aliance mezi japonským výrobcem autobusů a nákladních automobilů Hino Motors a divizí nákladních automobilů společnosti VW. Přílišné nadšení ale podle Bloombergu není namístě. 

Majoritní podíl v Hono Motors drží Toyota a akcie Hina po ohlášení nově vzniklé aliance posílily o téměř 7 % i přesto, že nedochází k žádnému kapitálovému propojení mezi zúčastněnými společnostmi. Proč? McKinsey & Co. se domnívá, že prodej vozů s přístupem k internetu bude do roku 2020 růst ročně asi o 30 %. PricewaterhouseCoopers zase tvrdí, že tento typ vozů je v průměru přibližně o 20 % dražší než vozy běžné. Automobilky se tak pohybují na neprobádaném území a musí riskovat, což se nelíbí ani jim, ani spotřebitelům. Jedním ze způsobů, jak omezit rizika a náklady, jsou právě zmíněné aliance. 

Touto cestou se vydaly například už GM a Honda Motor – tyto společnosti se snaží přijít na trh s novým systémem vodíkových palivových článků a podílí se na uhrazení nutných investic a výdajů. Bloomberg ovšem tvrdí, že i přes podobná spojenectví se zmenšuje rozdíl mezi prodejními cenami aut a jejich výrobními náklady a k tomu roste tlak regulačních orgánů, které požadují zvýšení energetické efektivity. Automobilky nyní dávají 3 – 10 % tržeb na výzkum a vývoj, jejich návratnost kapitálu se ovšem pohybuje mezi 3 – 5 % a pokud náklady dál porostou, bude ještě hůř. 

Některé firmy se s tlakem snaží vypořádat naopak tím, že si všechno dělají samy a drží se jednoho dodavatele. To jim umožňuje dokonalou kontrolu nad výrobními procesy a kvalitou. Tesla se zase snaží o úplnou eliminaci lidské pracovní síly ve výrobním procesu, ale zatím se ukazuje, že to není zase tak jednoduché. Max Warburton z banky Bernstein dokonce tvrdí, že automatizace je drahá a navíc je negativně korelována s kvalitou. 

Investoři by podle Bloombergu neměli ve vztahu k ohlášeným novým aliancím propadat přílišnému optimismu. Koneckonců Hino již dříve spolupracovala se Scanií, která je nyní součástí VW, a „radikální změna se nekonala“. Na první pohled se tak zdá, že automobilky flexibilně reagují na technologické změny, ale nakonec „z toho možná moc dividend nebude“. 

Zdroj: Bloomberg



 
 

Čtěte více:

Pimco: Inflace se zvedá, komodity budou opět v kurzu
18.04.2018 11:00
Nejeden investor se domnívá, že inflace je problémem historie, ale ta...
Kobalt pro korejskou chemičku udává trhu s bateriemi nový tón
18.04.2018 6:19
Nová dohoda korejského výrobce baterií LG Chem a čínského producenta k...
Project Syndicate: Paradox odporu proti globalizaci
19.04.2018 6:45
Většina ekonomů květnatě řeční o přínosech „reálné“ globální integrace...
Z velkého optimisty velkým pesimistou: HSBC změnila prognózu pro korunu
18.04.2018 15:19
Z hlediska příštího vývoje měn z východního křídla Evropské unie byla ...
Obecná AI je daleko, svět ale změní i
18.04.2018 16:51
Hlavním vývojovým trendem příštích let nebude podle firmy Deloitte obe...
AT&T – atraktivní hodnotová investice, či past?
18.04.2018 18:15
Pokud pohlédneme na akcie s nejvyšším dividendovým výnosem z indexu S&...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
30.06.2024
8:18Víkendář: Za půl roku se začne na akciích rotovat
29.06.2024
16:31Altman: V určitém časovém bodu, který nemusí být vzdálený několik desetiletí, se trhy probudí a fiskální situace se jim nebude líbit
8:13Víkendář: Příliš mnoho kreativity nyní při investicích škodí
28.06.2024
17:23Pokračující obliba pasivity a fáze peněz na chodnících
16:47Podpora pro akcie na konci týdne přišla ze strany makrodat  
16:43J&T Global Finance XV., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:34J&T Global Finance XIII., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:32J&T Global Finance X., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
16:31J&T Global Finance XI., s.r.o., zveřejňuje Výroční zprávu za rok 2023
15:45Hubbard: Právo na příležitost, ovšem ne právo na výsledek
15:35Rohlik Group získal čtyři miliardy Kč na rozšíření v dalších evropských zemích
14:07Než otevře Wall Street: Trump Media, Infinera  
13:46Perly týdne: Potenciál umělé inteligence je reálný, ale akcie jej přeceňují
12:13Francie pod tlakem před volbami, jiným trhům se však daří  
12:10Kellnerová: Po smrti muže jsem se s PPF seznamovala, loni jsem byla rozhodnější
11:27Komentář analytika: Akcie Nike po sníženém výhledu dostávají další ránu  
11:06Nezaměstnanost v Německu zůstala na 5,8 procenta, ale lidí bez práce přibylo
10:35Výrobce bezpilotních letounů Primoco dodá do Asie dva stroje za 62 milionů korun
10:28Prezidentská debata vyvolala úvahy o konci Bidenovy kandidatury, Trump odmítl jasně slíbit uznání výsledků voleb
10:01Společnost eMan hlásí za 2023 rekordní zisk a posílení pozice na trhu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
3:30Čína - PMI v průmyslu