Společnost , provozující snad nejznámější sociální síť světa, představila za 2. čtvrtletí roku znovu doslova „hvězdná“ čísla. Jak ale lakonicky dodaly zpravodajské agentury, sledované hospodářské metriky společnosti sice neustále rostou i přesto, že sama firma varuje investory a akcionáře před tím, že růstové možnosti jsou omezené. Vedení firmy připustilo, že je nejvyšší čas hledat nové trvalejší zdroje příjmů.
Čistý zisk za 2. čtvrtletí roku se meziročně zvýšil o 71 procent na 3,9 miliardy amerických dolarů. Příjmy společnosti se zvýšily za rok o 45 procent na 9,3 miliardy dolarů. A čemu to připsat? Analytici soudí, že silná čísla podpořil silný růst příjmů z reklamy prostřednictvím mobilních zařízení. Z reklamních příjmů v celkové výši 9,16 miliardy dolarů tvoří mobilní segment až 87 procent.
Facebook řekl, že za 2. čtvrtletí dosáhl zisku na akcii 1,32 dolaru a tržeb 9,32 miliardy dolarů. Očekávání počítala s tím, že zisk na akcii dosáhne 1,13 dolaru a tržby vykáží hodnotu 9,2 miliardy dolarů. Analytici zhodnotili čísla jako silná napříč celým trhem, včetně velmi dobrého zisku. Hlavním tahounem výborných čísel se staly reklamní příjmy. nyní eviduje více než 2 miliardy uživatelů, což je meziroční nárůst o 17 %, jeho dceřiná společnost Instagram má více než 700 milionů uživatelů a Messenger a WhatsApp mají v evidenci ve světě více než miliardu uživatelů.
Jenže investoři by se měli mít na pozoru. Podle zpravodajských agentur totiž David Wehner, finanční ředitel Inc. poslal na trhy varování, že se ve třetím čtvrtletí letošního roku mohou objevit známky zpomalení růstu příjmů z reklamy. Analytici ale soudí, že s podobnými varováními přichází v poslední době pravidelně a mají prý sloužit k tomu, aby se firma, resp. její cenné papíry, vyhnuly negativním finančním účinkům. Ceny reklamy se v průměru zvýšily o 24 % na .
David Wehner ale sám uvedl, že firma hodlá nyní utrácet méně, než se původně počítalo. Ještě v prvním čtvrtletí finanční ředitel uváděl, že celosvětové provozní náklady mají vykázat za rok 2017 nárůst oproti loňsku o 40 % na 50 %, nyní však snížil tuto prognózu na 40 až 45 %. Kromě snížení výdajů a zdražení reklamy musí ale společnost začít hledat příjmy z dalších aktiv. A to může být problém. Podle Marka Zuckerberga a výkonné ředitelky Sheryl Sandbergové totiž může trvat pár let, než se společnosti podaří najít skutečné příjmy z těchto aktivit.