Používání dieselových motorů je dlouhodobě neudržitelné kvůli jejich dopadu na životní prostředí. Budoucnost je v elektromobilech, ale s omezením, kterým jsou baterie. Lepší budoucností jsou vodíkové palivové články. Tak to vidí převážná většina šéfů světových automobilek, kteří odpovídali v průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey.
Toho se zúčastnilo tisíc výkonných manažerů automobilek ze 42 zemí včetně České republiky. K čemu došel? Kolem 78 procent manažerů se domnívá, že vodíkové palivové články jsou hlavním konkurentem pro baterie. Poukazují především na to, že vodíkový pohon je mnohem životaschopnější s ohledem na existující infrastrukturu a na čas dotankování. Naopak podle 62 procent respondentů baterie jako pohon budoucnosti selžou právě v důsledku nedostatečné infrastruktury.
Elektromobily a otázky pohonu tak na prvním místě v žebříčku nejdůležitějších trendů nahradily konektivitu, kterou pro budoucnost viděli manažeři z autoprůmyslu jako nejdůležitější v loňském roce.
"Vypadá to, že dopad dieselgate na automobilový průmysl je naprosto zásadní. Pokud jde o souboj palivových článků a baterií, nejsem tak optimistický jako automobilky, i když je to přání v intencích jejich světa pochopitelné. Musíme vzít v potaz, že do elektromobility se rozhodly výrazně promluvit například energetické společnosti nebo města," komentuje studii partner KPMG Jan Linhart.
V otázce autonomního řízení, tedy aut bez řidiče, bude podle automobilek nejprve nutné stanovit patřičné standardy, které umožní provoz těchto vozů v globálním měřítku. Zdlouhavost takového procesu také stojí za umístěním této technologie na chvostu trendů.
Tahouny v oblasti autonomních aut nejsou jen automobilky, ale i technologické firmy. Celkem 82 procent automobilek věří, že společnosti ze Silicon Valley uvedou svá auta na trh v následujících čtyřech letech.
Za technologického lídra šéfové dále považují , a to jak v elektromobilitě, tak v autonomním řízení. V loňském roce druhá se pak propadla v obou ukazatelích na čtvrté místo za druhou Teslu a třetí Hondu.
zaznamenalo úspěch i v očekávání růstu tržního podílu, kde na prvním místě vystřídalo Toyotu. Úspěch bavorské automobilky očekává 58 procent top manažerů automobilového průmyslu. naopak neobhájil pozici ve vedoucí trojce a propadl se na šesté místo.
(Zdroj: KPMG, čtk, ilustrační foto Wikipedia - Model S)