Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Zaspaly německé automobilky dobu?

Víkendář: Zaspaly německé automobilky dobu?

10.12.2016 9:49
Autor: Redakce, Patria.cz

Před časem se na internetových stránkách čínského ministerstva průmyslu objevil na první pohled nevýznamný návrh zákona, kterému lidé v zahraničí nevěnovali moc pozornosti. Pak si ho ale všiml jeden německý diplomat z ambasády v Pekingu a začal zvonit na poplach. Právě v tu dobu byl na cestě do hlavního města Číny německý ministr hospodářství Sigmar Gabriel a měl s čínským vedením hovořit o obchodu mezi oběma zeměmi. Když se na návrh zmíněného zákona podíval, nevěřícně se ptal: Je skutečně možné, že by už brzy mělo být každé sedmé auto prodané v Číně poháněné elektřinou? A že tyto vozy mají být vyráběny hlavně čínskými firmami?

Jeden ze zástupců německého průmyslu o tomto zákonu hovoří jako o shozené bombě a vlny, které vyvolala, jsou stále znatelné. Německé automobilky nyní dosahují rekordně vysokých tržeb. Politici, vedení firem i jejich zaměstnanci žijí v iluzi, že technologický náskok jejich odvětví jim i nadále zajistí náskok před jinými zeměmi a společnostmi. Jenže se začínají objevovat i obavy, že se sílícím posunem směrem k elektrovozům se bude zdánlivá dominance značek jako Daimler či BMW hroutit.

Kancléřka Angela Merkelová hovořila nedávno v parlamentu o tom, že celé odvětví projde tvrdým testem, „jehož rozsah možná ještě nikdo plně nechápe“. Ministerstvo hospodářství slibuje, že německé automobilky zůstanou v Německu i v celé Evropě klíčovým odvětvím, ale interní analýza ministerstva varuje, že tyto společnosti začínají zaostávat právě v oblasti vývoje a výroby elektrovozů.

Téměř deset let se Merkelová a její vláda snaží o to, aby německé automobilky stály v čele technologického pokroku. Nebo to alespoň předstírají. Vznikly studie týkající se rozvoje eletromobility, proběhly summity a další kroky směřující k tomu, aby se Německo stalo vedoucím trhem v této oblasti. Jenže podobné ambice zatím zaostávají za realitou. Ve Francii, Nizozemí či Norsku se už po ulicích prohání slušný počet elektrovozů, v Německu ale jejich počet stále nedosahuje ani 1 %. Nejpopulárnější elektrovozy vyrábí Tesla a když už Daimler nebo Volkswagen nějaký elektrovůz vyrobí, má baterii z Číny nebo Japonska.

Jeden ze zástupců automobilek tvrdí, že jejich setkání se zástupci vlády mělo hlavně za cíl „ochranu spalovacích motorů“, které generují zdaleka největší část příjmů celého odvětví. Jednotlivé automobilky se také neshodnou na celkové strategii. Zatímco ředitel BMW Harald Krüger při rozhovorech s ministry prosazuje co největší podporu a dotace elektrovozům, Dieter Zetsche z Daimleru je proti a podobný postoj zaujímá i vedení VW. Prozatím byl dohodnut kompromis ve formě slevy na elektrovozy dosahující 4000 eur. Od července o ni zažádalo 3343 lidí, což je mnohem méně, než se čekalo.

Prodeje elektrovozů rostou po celém světě, jejich cena klesá a zlepšují se jejich jízdní vlastnosti. V boji se znečištěním ovzduší ve velkých městech navíc nemají alternativu. Pokud města jako Peking či Šanghaj v budoucnu klasické spalovací motory úplně zakážou, německé automobilky už nebudou mít na vybranou. K tomu všemu se nyní jejich dieselové motory spojují s podváděním při emisních testech.


Německé automobilky věnují hodně snahy tomu, aby bylo oddáleno zavádění přísnějších emisních limitů. Snaží se vyhnout zákazům dieselových motorů v centrech německých měst, i když hodně znečištěná města jako Mnichov či Stuttgart už o tomto zákazu uvažují. Daimler a další automobilky na tyto tlaky reagují vývojem dieselových motorů s nižšími emisemi a chtějí, aby zmíněné vozy získaly povolení jezdit i v centrech velkých měst poté, co tam bude zaveden obecný zákaz naftových motorů.

Celkově je zřejmé, že německé automobilky se všemožně snaží zachovat si výrobu starých modelů se spalovacími motory. Spoléhají se i na to, že vláda nebude chtít kvůli politice snižování emisí vyvolat krizi v odvětví, které je v Německu jedním z největších zaměstnavatelů. Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt tvrdí, že situace se mění každým dnem a „nikdo dnes není schopen říci, které automobilky budou ve světě za deset let patřit k těm největším“. Merkelová k tomu ale dodává, že německé automobilky „buď dokáží změnit směr, nebo je předběhnou jiné“.

Autory jsou Horand Knaup, Michael Sauga a Gerald Traufetter.

Zdroj: Der Spiegel

Čtěte více:

Deset investičních sázek na samořídící auta
15.11.2016 19:00
Nedovedu odhadnout, kam až trend samořídících aut dospěje. Ale zdá se,...
Volkswagen chce dobýt Ameriku. Značka sází na SUV a elektromobily
22.11.2016 15:47
Amerika a elektromobily. To jsou klíčové body dlouhodobé strategie Vol...
Efekt Tesly a nejistý osud benzínu
25.11.2016 11:30
Efekty Tesly si už pomalu vybírá svou daň. Benzín, oblíbená pohonná l...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
18.07.2024
22:00K výprodejům na Wall Street se tentokrát již přidal i Dow Jones  
17:49František Kronus: Korekce na technologiích a začátek výsledkové sezóny
17:02Wall Street začala nadějně, ale růst vyprchal. ECB bez překvapení  
16:10Inflační benevolence a sazby a měnové kurzy v příštím roce – scénář Commerzbank
16:06Technická analýza: Exxon Mobil se rozhoupal k růstu  
15:34Evropský parlament potvrdil Ursulu von der Leyenovou v čele EK
15:30Dominik Rusinko: ECB pauzíruje, úrokové sazby sníží v září
15:01Jakub Blaha: Alcoa se překlápí do zisku díky vyšším cenám hliníku a oxidu hlinitého  
14:16ECB nemění sazby. Lagardová vidí rizika pro vývoj ekonomiky směrem dolů a rozhodnutí v září jako otevřené. Euro začalo ztrácet
12:45Bloomberg: Ukrajina obnovila jednání s věřiteli o restrukturalizaci dluhu
12:41Marks o investování: Do problémů lidi nedostává to, co neví, ale to, co ví úplně jistě. A není to pravda
11:42Výroba aut v prvním pololetí vzrostla na 774.310 vozů, nejvíce od vzniku ČR
10:50Evropské akcie se před ECB posouvají do zeleného  
10:23TSMC věří v pokračující rozmach AI, navyšuje výhled tržeb
9:02Rozbřesk: ECB si dnes po červnovém snížení sazeb vybere pauzu. Koruna klidná
8:46Dnes oznámí ECB výši sazeb, Francie otestuje apetit po dluhopisech a futures jsou zelené  
6:06Bianco: Málo důvodů k poklesu sazeb, ale Fed je pravděpodobně v září stejně sníží
17.07.2024
17:48Zlato a „kolaps reálných sazeb“
17:11Propad techů pokračuje, korekci živí strach z politiky  
15:25Johnson & Johnon ve čtvrtletí zvýšil tržby i zisk, překonal očekávání

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Abbott Laboratories (06/24 Q2, Bef-mkt)
Blackstone Inc (06/24 Q2, Bef-mkt)
DR Horton Inc (06/24 Q3, Bef-mkt)
Novartis AG (06/24 Q2, Bef-mkt)
PPG Industries Inc (06/24 Q2, Aft-mkt)
7:00EQT AB (03/24 Q1)
7:00Nokia Oyj (06/24 Q2)
7:20Volvo AB (06/24 Q2)
12:05Domino's Pizza Inc (06/24 Q2)
14:15EMU - Jednání ECB, základní sazba
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
22:00Netflix Inc (06/24 Q2)