Akcie společnosti Square posílily první obchodní den po jejich IPO o celých 45 %. Připomnělo mi to časy, když jsem spravoval investiční portfolia a uvedení nových cenných papírů na trh bylo vždy předmětem intenzivních debat mezi investičními bankéři. Toto uvedení sebou totiž vždy nese řadu výzev. Je rovněž těžké skloubit zájmy hlavních hráčů, kteří se na procesu podílejí. Zmíněné IPO mimo jiné ukazuje, že firmy musí o emisi akcií přemýšlet kreativně. Příkladem jim může být Google a jeho neortodoxní prodej akcií v roce 2004.
Společnost Square na svých internetových stránkách říká, že jejím cílem je „postarat se o podnikání zákazníků kdekoliv na světě“. Používá vhodné technologie, které jí umožňují získávat řadu nových zákazníků mezi malými a středně velkými společnostmi. Na tuto společnost a její služby jsem dokonce narazil na farmářských trzích a amatérských divadelních představeních. IPO společnosti bylo široce očekáváno kvůli jejímu růstu a potenciálu. Velkou pozornost mu věnovala i řada mladých firem a jejich investorů, protože trh IPO v této oblasti v poslední době znatelně ochladl.
IPO společnosti Square nebylo jednoduchým procesem, protože podmínky na trhu se měnily hodně rychle. Často se tak měnily odhady úpisové ceny, která byla nakonec nastavena na 9 dolarů za akcii. Bylo to znatelně pod předchozími indikacemi, které se pohybovaly mezi 11 – 13 dolary za akcii. Ihned po začátku obchodování došlo k prudkému růstu ceny až o 70 %. Na konci dne pak akcie uzavřela na 13,07 dolaru, což představuje ono 45% posílení. Interpretace těchto cenových pohybů pak hodně závisí na tom, koho se zeptáte.
Insideři ze samotné firmy jsou sice rádi, že IPO proběhlo úspěšně, ale zároveň mohou být zklamáni z toho, kolik peněz nechali na stole. Že to byla velká částka, podle nich ukazuje právě to, jak moc cena akcie během obchodování posílila. U bankéřů bude záležet zejména na tom, v jaké pozici se nacházeli, když začalo obchodování, a koho upřednostnili během procesu alokace. Investoři jsou velmi spokojení, a to včetně krátkodobých obchodníků, kteří si přišli k velkým ziskům. Ti totiž prodali akcie, které jim byly alokovány, za výrazně vyšší ceny.
Z mých vlastních zkušeností dlouhodobého investora je při emisích nových cenných papírů důležité, aby byly naplněny zejména následující podmínky: Nová emise musí být podpořena ze strany dlouhodobých institucionálních investorů, kteří jsou dobře seznámeni s fundamentem společnosti a odvětví, ve kterém podniká. Tito investoři by navíc měli být připraveni časem navýšit své investice do společnosti.
Za druhé, zbytku alokace by měli dominovat diverzifikovaní investoři, kteří mají také relativně dlouhý investiční horizont. To znamená, že by měli být připraveni držet akcie déle než jen pár dní či týdnů. Za třetí, nová emise by se měla obchodovat mírně nad úpisovou cenou. Mělo by dojít ke konsolidaci zisků bez toho, aby cena procházela vysokou volatilitou, která k titulu láká krátkodobé hráče. Ty totiž zajímá právě jen volatilita, na které se snaží vydělat.
Management firmy může hrát při dosažení popsaných cílů významnou roli, a to zejména v případě, že je ochoten významně promlouvat do ocenění IPO a jeho podmínek. Jak ukázal Google před jedenácti lety, neortodoxní způsob ocenění akcií může velmi zvýšit pravděpodobnost úspěchu celého procesu a jeho férovost. Google se totiž přiklonil k holandské aukci, která umožňovala institucionálním i drobným investorům podávat cenové nabídky přes internet. Emise pak byla oceněna podle nejvyšší nabídky, která zajistila prodej zamýšleného počtu akcií.
Během IPO se střetává řada protichůdných zájmů a tento střet může celý proces významně ztížit. Konstruktivní postoj společností a dlouhodobých investorů mu naopak může velmi pomoci. V konečném důsledku by přispěl i k lepšímu fungování trhů jako celku.
Autorem je Mohamed A. El-Erian.
Zdroj: Bloomberg