Čínský e-commerce gigant Alibaba (DIP) dnes představil sadu hospodářských čísel za druhé čtvrtletí fiskálního roku 2016.
Celkový objem transakcí dosáhl 713 mld. CNY, což představuje meziroční nárůst o 28 % (v předchozím čtvrtletí +34 %). Dynamika růstu tak nadále zpomaluje, nicméně naplnila konsensuální očekávání.
Příznivě se projevil přírůstek aktivních klientů (q/q +5 %) a jejich počet vyšplhal již na 386 mil. (amualizovaně). Za růstem klientské základny stojí především zvyšující se počet mobilních uživatelů (přístupů), kterých je nyní již 346 mil. (q/q +13 %). Rozšiřování jejich počtu pak nahrávají vylepšované mobilní aplikace (především Mobile Tabobao App).
Dobrou zprávou je také rostoucí průměrná hodnota objednávek jednotlivých zákazníků, která podporuje celkový objem zpracovaných transakcí. I tentokrát jde kredit především za růstem mobilních transakcí, ty už tvoří 62 % celkového objemu (440 mld. CNY, proti 55 % v předchozím čtvrtletí), když meziročně jejich objem vzrostl o 121 %. Příznivě se v tomto směru projevuje jak vyšší počet přístupů skrze mobilní zařízení, tak také rostoucí útraty.
Finanční čísla
Celkové tržby společnosti dosáhly 22,171 mld. CNY proti odhadům na úrovni 21,3 mld. CNY. Hlavní složka v podobě e-commerce příjmů – retailová divize – přinesla tržby ve výši 17,267 mld. CNY, což představuje meziroční nárůst o 35 %. Přesun k mobilním nákupům potvrzuje také narůstající podíl mobilních retailových příjmů (v rámci divize tvořily 61 %, v 1Q to ještě bylo 50 %). V tomto směru sehrála kromě vyššího objemu zpracovaných transkakcí skrze mobilní zařízení roli také vyšší míra mobilní monetizace. Ta dosáhla 2,39 % proti 2,16 % v 1Q, meziročně jde o růst o 52 bps. Její růst je pak obzvláště příznivý s ohledem na skutečnost, že negativní vliv mobilní oblasti na celkovou monetizaci (daný nižší mírou monetizace z mobilních zařízení ve srovnání s desktopy) dále odeznívá. Jinými slovy se tak zdá, že Alibaba našla poměrně efektivní způsob, jak míru mobilní monetizace podpořit a to bez negativního vlivu na klientskou bází (rozuměj – větší objem reklamy na zařízeních neodrazuje zákazníky od využívání nákupních aplikací). Navíc se projevuje efektivnější řízení reklamy, díky němuž může společnost nabízet reklamní prostory za vyšší ceny. Ještě poznámka k zahraniční expanzi – ta nadále zpomaluje svou růstovou dynamiku. Tržby z retailu stouply o 15 %, proti 40 % v prvním čtvrtletí letošního roku.
Další dobrou zprávou čísel jsou nižší náklady prodeje (cost of revenues). Ty ve čtvrtletí tvořily 32 % tržeb a klesly tak meziročně i mezikvartálně o 100 bps. Hlavní měrou se o to přičinily nižší náklady spojené s akciovými plány, na druhou stranu meziročně opět stouply náklady TAC (náklady utracené v partnerských sítích ve snaze přilákat uživatele stránek). Provozní marže dosáhla 29 %, což meziročně představuje růst o 300 bps. Zisk na akcii dosáhl 3,63 CNY proti odhadovaným 3,43 CNY.
Celkově výsledky vnímáme pozitivně. Společnost v tržbách předčila očekávání, především díky vyšším útratám spotřebitelů. Přesun k mobilním zákazníkům tedy nese své ovoce. Stejně tak se projevuje efektivnější řízení reklamního prostoru, které zvyšuje míru mobilní monetizace. Akcie v premarketu připisují 8 %.