Nálada amerických spotřebitelů v srpnu pozitivně překvapila. Index sestavovaný Conference Board a sledující tuto oblast se za srpen zvedl na 101,5 bodu, čímž překonal konsensuálních 93,4 a dostal se nejvýš od letošního ledna. Odezva těchto čísel na finančních trzích je minimální, jsou však v souladu s obecně pozitivní náladou, které dnes panuje.
Lepší spotřebitelská důvěra se zakládá na příznivějším hodnocení současné situace, které se v číselném vyjádření posunulo na 115,1 z 104 bodů. Lepší jsou ovšem také očekávání, jež se zlepšují na 92,5 z 82,3 bodu.
Důvěra spotřebitelů se v červenci svezla dolů a srpen tak přináší nápravu. Data navíc překonávají odhady. Příznivě na spotřebitele bezesporu působí setrvalé zlepšování trhu práce, které se děje hlavně na poli zaměstnanosti a střídavě také u mezd. Co dál mohli spotřebitelé v průzkumu ocenit, jsou klesající ceny pohonných hmot, které pomáhají vylepšovat jejich rodinné rozpočty. Otázkou znovu zůstává, kdy spotřebitelé uspořené peníze pošlou na trh za jiné zboží či služby.
Průzkum probíhal zhruba do poloviny srpna, což na druhou stranu skýtá riziko, že momentálně je už nálada o něco horší. Prudké propady akcií, které jsme viděli v posledních dnech, neunikly pozornosti amerických domácností, které průměrně drží v akciích významnou část svého bohatství. Ačkoli se to nejhorší možná už přehnalo, vystrašení akcionáři mohou zareagovat nejen zhoršením odpovědí v dalších průzkumech důvěry, ale (a to by bylo méně příjemné) i větší opatrností při svých výdajích. Jak moc velký byl šok z akciové korekce, se dozvíme až s odstupem.