Superboháči mohou své sluhy volat pomocí zvonku, my ostatní k tomu můžeme použít chytrý telefon. Já sám mám pokojskou, osobního lékaře, kuchaře a další pomocníky. Každý z nich má svou vlastní aplikaci a může ke mně dorazit do deseti minut. Zní to možná směšně, ale budoucnost takto může vypadat. Další vývoj nejlépe ukazuje San Francisco, kde se nové internetové firmy množí jako houby po dešti. Fungují podobně jako Uber, který se zaměřuje na dopravu. Dnes jsou ale telefony používány k propojení zákazníka a potřebného pracovníka v mnoha dalších oblastech. Jinak řečeno, Uber je dnes na všechno. Washio zajistí, aby vám někdo vypral, Spring a SpoonRocket se postarají o večeři, Shyp zase obstará poštovní služby bez toho, abyste museli na poštu. Zeel k vám pošle terapeuta i s masážním stolem, Heal zase doktora. A je toho mnohem více.
Život s novými aplikacemi je mnohem jednodušší, ale já jsem zjistil, že nepomáhají jen líným. Mnohé z nich vytvářejí úplně nový podnikatelský model a šetří peníze. Není jasné jen to, kolik z nich může fungovat i mimo dot-com měst, jakými je právě San Francisco. Mně se líbí zejména Luxe. Používá GPS a shání vám parkovacího asistenta. Je to kouzelné, protože při nástupu do auta pouze otevřete tuto aplikaci a sdělíte jí, kam míříte. Luxe pak sleduje váš pohyb přes telefon a je tak schopná zajistit vám asistenta ve chvíli, kdy dorazíte.
Minulý pátek mě tak u mé kanceláře například čekal Kevin, který byl oblečen do modré uniformy, měl pojištění a byl proškolen. Dal jsem mu klíče a on auto odvezl. Večer jsem přes aplikaci požádal o vrácení auta. To mi za necelých deset minut přivezl Ross. Celé mě to stálo 15 dolarů a 3 dolary dýška. Kdybych zaparkoval auto v budově, kde pracuji, vyjde mě to na 35 dolarů. Jak je takový rozdíl možný? Ředitel Luxe Curtis Lee mi řekl, že auta parkují v málo využitých parkovištích.
Venky Ganesan z Menlo Ventures tvrdí, že nové aplikace vytvářejí důvěryhodné prostředí pro obchody a tím umožňují využití zdrojů, které předtím využity nebyly. Platí to o lidech, kteří nemají trvalé smlouvy či o prázdných parkovištích. Otázkou je, zda tyto nové technologické společnosti mohou celkově nabídnout více než třeba tradiční restaurace či obchody s květinami. Ne vždy tomu tak musí být. Problémem může být kontrola kvality, protože v nových společnostech ji má na starosti pouze software. Já sám jsem doposud s novými službami problém neměl, ale slyšel jsem různé příběhy od lidí, kteří vyzkoušeli doručování zásilek či praní prádla. Firmy, které tyto služby nabízejí, mají také často jen velmi krátkou životnost. Mohou mít rovněž problémy s udržením lidí, kteří pro ně pracují, protože většinou platí jen minimální mzdy a s touto prací souvisí řada rizik.
Zdroj: WSJ