Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak dopadne boj automobilek s technologickými predátory?

Jak dopadne boj automobilek s technologickými predátory?

16.03.2015 13:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Pokud někdo přemýšlí nad tím, zda se tradiční automobilky obávají hrozby ze strany nových konkurentů jako Google či Apple, stačí se podívat na Audi R8. Automobilka tento sportovní elektromobil představila první den autosalónu v Ženevě a díky němu je jasné, že tradiční výrobce si v boji s útočníky ze Silicon Valley věří. R8 využívá materiály jako hliník a uhlíková vlákna a také řadu nových technologií. Má ukázat, že automobilky jsou už nyní schopné vyrobit to, co Google teprve plánuje.

Automobilky bojují s ekonomickým útlumem v Evropě, kolapsem ruské ekonomiky, volatilními měnovými trhy a politickou nestabilitou v některých částech světa. K tomu se nově přidává zmíněná hrozba ze strany technologických firem. Ředitel Daimleru Dieter Zetsche k tomu říká: „Existuje obrovská příležitost pro konvergenci mezi novými technologiemi a automobilovým průmyslem. Nebojíme se toho, věříme v naši sílu.“

Google ani Apple své vozy v Ženevě nepředstavují, jejich přítomnost je ale patrná na setkáních za zavřenými dveřmi a na konferencích s vedením automobilek. Google vyvinul prototyp automobilu, který je schopný řídit sám sebe a podle současných plánů by měl vyrazit na silnice do pěti let. Carlos Ghosn, který stojí v čele Renaultu, má ale o této technologii pochybnosti. Podle jeho názoru se spíš bavíme o časovém horizontu delším deseti let. V cestě nové technologii stojí i vládní regulace. Apple podle informací WSJ pracuje na konceptu Titan. Ten prý už pokročil tak daleko, že lidé z této společnosti již jednají s výrobci automobilových součástek. Rozjetí výroby ale stále zůstává otázkou vzdálené budoucnosti, pokud k němu vůbec kdy dojde.

Tradiční automobilky mohou být ohroženy proto, že technologické firmy mají obrovské finanční prostředky. Apple disponuje hotovostí ve výši 178 miliard dolarů a jeho kapitalizace leží na více než dvojnásobku součtu kapitalizace Volkswagenu, Renaultu, PSA Peugeot Citroënu, Daimleru a Fiatu. Tato výzva přitom přichází v době složité globální situace. Evropské oživení prodejů aut je slabé, prodeje rostou rychleji USA a Číně.

Vše může nakonec skončit tak, že Google a Apple budou mít pod kontrolou klíčové technologie, které budou automobily budoucnosti využívat. Martin Winterkorn z Volkswagenu k tomu říká, že jeho firma se o tyto technologie zajímá a „je schopná skloubit dohromady svět automobilů a svět digitální“. Řada odborníků pochybuje o tom, že Apple a Google skutečně chtějí vyrábět automobily. Jde jim o následování jejich zákazníků všude, kam se během dne pohnou. Auta tak vnímají jako místo, kde lidé tráví hodně času, tvrdí řada lidí z tradičních automobilek.

Není pravděpodobné, že by technologické firmy byly v dohledné době schopné vyrobit tak sofistikovaný automobil jako Audi R8. Jisté ale je, že celé odvětví prochází velkými změnami právě díky novým technologiím. Odpověď na otázku, kdo se nakonec stane vítězem a kdo poraženým, zůstává zatím nejistá.

Zdroj: WSJ


Čtěte více:

Němci už házet perly sviním něchtějí; přes 52 % jich Řecko v Eurozóně už nechce
16.03.2015 8:52
Podle dotazování německé stanice ZDF publikovaného 13. tohoto měsíce s...
Technická analýza - Dolar akceleruje pohyb směrem dolů, dnes otestuje sílu rezistence denního pivotu
16.03.2015 9:15
EURUSD: Měnový pár se dnes pohybuje pod hladinou denního pivotu na 1,...
Kam až padne eurodolar?
16.03.2015 12:30
Jedním z nejzajímavějších pohybů na světových trzích v posledních týdn...

Váš názor
  •  
    16.03.2015 14:11

    Mám fakt pocit, že si AUDI potažmo VW platí celej českej mediální prostor :D Má tento článek být reklamou na R8?? Kopie Huracánu od 4 kruhů mi jako technologickej zázrak opravdu nepřijde..... to když už tak AMG GT, SLS AMG, BMW i8, Tesla..... rozhodně ne "náskok díky marketingu"...
    Chudas
Aktuální komentáře
19.07.2024
9:09Bloomberg: Česko obvinilo Německo, že si hromadí plyn určený Česku
9:07Rozbřesk: ECB pauzíruje, úrokové sazby sníží v září
8:52Biden čelí čím dál většímu tlaku na odstoupení, Británie si chce posvítit na stínové ropné tankery a futures jsou smíšené  
8:29Komerční banka, a.s.: KB uzavřela Memorandum s cílem akvizice zbývajího podílu v SGEF CZ
5:57Technická analýza: Nadbytek kapacit United Airlines je brzdou růstu  
18.07.2024
22:00K výprodejům na Wall Street se tentokrát již přidal i Dow Jones  
17:49František Kronus: Korekce na technologiích a začátek výsledkové sezóny
17:02Wall Street začala nadějně, ale růst vyprchal. ECB bez překvapení  
16:10Inflační benevolence a sazby a měnové kurzy v příštím roce – scénář Commerzbank
16:06Technická analýza: Exxon Mobil se rozhoupal k růstu  
15:34Evropský parlament potvrdil Ursulu von der Leyenovou v čele EK
15:30Dominik Rusinko: ECB pauzíruje, úrokové sazby sníží v září
15:01Jakub Blaha: Alcoa se překlápí do zisku díky vyšším cenám hliníku a oxidu hlinitého  
14:16ECB nemění sazby. Lagardová vidí rizika pro vývoj ekonomiky směrem dolů a rozhodnutí v září jako otevřené. Euro začalo ztrácet
12:45Bloomberg: Ukrajina obnovila jednání s věřiteli o restrukturalizaci dluhu
12:41Marks o investování: Do problémů lidi nedostává to, co neví, ale to, co ví úplně jistě. A není to pravda
11:42Výroba aut v prvním pololetí vzrostla na 774.310 vozů, nejvíce od vzniku ČR
10:50Evropské akcie se před ECB posouvají do zeleného  
10:23TSMC věří v pokračující rozmach AI, navyšuje výhled tržeb
9:02Rozbřesk: ECB si dnes po červnovém snížení sazeb vybere pauzu. Koruna klidná

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
1:30JP - CPI, y/y
7:30Evolution AB (06/24 Q2)
7:45Boliden AB (06/24 Q2)
8:00Yara International ASA (06/24 Q2)
13:00American Express Co (06/24 Q2)
13:00Schlumberger NV (06/24 Q2)