To, že tlak na vývoj nových čistších energetických zdrojů bude stále stoupat, už jen kvůli popularitě mezi zákazníky, je poměrně dlouhodobě známý fakt. Ten asi zpochybňovat nemůžeme. Co ovšem zpochybnit lze, je očekávaný zájem spotřebitelů o elektrické vozy resp. velké oči některých firem o budoucích prodejích.
Když zauvažujeme, kdo si kupuje aktuálně vozidla značky Motors, tak to většinou nejsou lidé u kterých by se dalo říci, že chtějí na autě ušetřit. Cena po všech slevách a dotacích se u Tesly může hravě vyšplhat na 70 000 USD. A to prosím pěkně v základní verzi, bez extra výbavy. Takže reálná cena může být ještě vyšší. To je dvojnásobek průměrné ceny konvenčního vozu. Tudíž lze, očekávat, že kvůli úspoře peněz si jej majitelé nepořizovali, spíš se jednalo o life-style motiv (I přesto, že reálně je běžný operativní provoz levnější).
Další “díleček” do skládačky jménem elektromobily nečekaně přinesl pionýr elektrických vozů - . Světe div se, ale přesně tento obr byl mezi prvními v 90. letech, kdo experimentoval s elektrickým pohonem.
Na veletrhu v Detroitu vyrazilo dech představením funkčního prototypu, sice z jiného segmentu než , to je pravda, ale připravené na sériovou výrobu. A nevypadalo to, že by se jednalo o nedotažený koncept, nýbrž o promyšlený vůz. A samozřejmě s modelem, přišly i informace o výrobě, která má započít již v roce 2016.
Samotné očekává produkci v řádu desetitisíců vozů ročně (25 - 30 000 kusů), což je překvapivě nízké číslo. Proč by , které je kapacitně schopné chrlit statisíce vozů, předpokládalo produkci elektrických vozů na tak nízký objem, když by mělo hypoteticky šanci předběhnout Teslu Motors, která teprve pracuje na masivní výrobě stavbou svojí gigatovárny v Nevadě. by tak mohlo uchvátit co největší objem zákazníků tohoto dosud podle všech odhadů velmi velmi zajímavého trhu.
Inu, má pravděpodobně velmi střízlivý nebo až skeptický odhad k prodejům elektrických vozů. Pokud by tomu bylo naopak, napálilo by produkci do maximálních obrátek, pokud by tímto krokem mohlo udělat trhák před zbytkem peletonu. Ale pravděpodobně není úplným fandou elektrických vozů a může se tak zdát, že jej vyvinulo jen na základě společenské objednávky a myšlenky “co kdyby se to chytlo, abychom tam nebyli poslední”. Nebo nevidí zatím, kromě lifestylu reálný zájem zákazníků a tak je Bolt lakmusovým papírkem nově se tvořícího trhu.
chce do konce roku 2020 prodávat kolem půl milionu elektrických vozů ročně. To v očích bude pravděpodobně číslo z říše snů, vezmeme-li v potaz zveřejněná data.
Výsledky za 4Q14
bude svoje výsledky za 4Q14 ohlašovat dnes po uzavření trhu. Očekává se, že podle odhadů analytiků resp. průměru všech získaných odhadů by mohla ohlásit zisk na akcii ve výši 0,31 USD na upravené bázi (adj. EPS). Jinak by měla ještě zůstat ve ztrátě -0,02 USD. Samotná firma uvedla svůj odhad pro 4Q14 0,3 - 0,35 USD (adj. EPS). Hrubá marže by mohla překročit 28 % podle odhadu Tesly.
Tržby by podle všeho měly zaznamenat meziročně turbozrychlení a přidat +60 % yoy na 1,22 mld. USD.
Ukazatel Capex by se měl pohybovat někde kolem 650 - 850 mil. USD podle odhadů společnosti.
Kromě samotných finančních čísel by mohla uvolnit další informace ohledně počtu prodaných vozů, postupu při stavbě své gigatovárny nebo zpožděného modelu X, na který se už taky netrpělivě čeká.
Bohužel vzhledem k omezeným produkčním kapacitám není možné plně ověřit domněnku o zkreslených představách o velikosti trhu. Na to si pravděpodobně počkáme až do roku 2016, kdy by mělo právě začít vyrábět svůj Bolt navíc s kompetitivnější cenovkou kolem 30 000 USD za jeden kus.
Akcie před výsledky odepisuje -3,6 % na 208 USD.
Zdroj: firemní data, Bloomberg